علت ناخن جویدن چیست؟+ راه های درمان

59

1399/12/6

23:31


هر کدام از ما به احتمال زیاد یک نفر را در اطراف خود می شناسیم که ناخن می خورد حتی شاید خود شما این عادت را داشته باشید. عادت ناخن جویدن شاید بی ضرر به نظر برسد، اما در واقعیت اینگونه نیست. حتما تعجب خواهید کرد اگر بدانید این عادت اونیکوفاژی نیز نامیده می شود. بسیاری از افراد این عادت را از کودکی تا بزرگسالی با خود به همراه دارند و در بزرگسالی تصمیم به ترک آن می گیرند، اما در برخی موارد هم ناخن جویدن به یک عادت مادام العمر تبدیل می شود که در این حالت فرد باید نسبت به این وضعیت آگاه و هوشیار باشد.

علت ناخن جویدن چیست؟+ راه های درمان

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از تایمزسوفاندیا، در اینجا ضمن توضیح ناخن جویدن بهترین راه های ترک این عادت نیز توضیح داده شده است.

چرا برخی از افراد ناخن می جوند؟

دلیل خاصی برای جویدن ناخن وجود ندارد، اما برخی از دلایل احتمالی انجام آن شامل موارد زیر است:

اگر ناامید، بی حوصله یا بی قرار هستید ناخن جویدن می تواند راهی ساده برای مشغولیت ذهنی باشد.

هنگامی که با حداکثر تمرکز کاری را انجام می دهید در این حالت احتمال می رود ناخن های خود را بدون آنکه متوجه شوید، بجوید.

جویدن ناخن به طور موقت فرد را از شر عصبی شدن و اضطراب خلاص می کند.

در برخی موارد این عادت نشانه ای از بیماری بهداشت روانی مانند اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی، اختلال افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی و اختلال اضطراب جدایی در سایر موارد است.

چرا باید این عادت را ترک کرد؟

ناخن جویدن در اغلب موارد به کوتیکول و بافت های اطراف آن آسیب می رساند. اگرچه آسیب درازمدتی وجود ندارد، اما ممکن است باعث بروز احساس درد در اطراف ناخن ها شود. به علاوه، ناخن ها شروع به رشد غیر طبیعی می کنند و به دلیل ورود باکتری از طریق انگشتان به دهان مستعد عفونت قارچی می شوید. خوردن ناخن های جویده شده فرد را در معرض خطر بیشتری برای عفونت های معده و روده قرار می دهد.

روش های آسان برای جلوگیری از جویدن ناخن

توجه داشته باشید ترک هر عادتی به زمان نیاز دارد. اگر می خواهید عادت ناحن خوردن خود را ترک کنید و از عهده انجام آن برنمی آیید باید صبور باشید و راهکارهای زیر را نیز امتحان کنید.

ناخن های خود را مرتب کنید

وقتی برای مراقبت از ناخن های خود وقت می گذارید دیگر برای جویدن آنها کمتر وسوسه می شود، همچنین به صورت منظم آنها را مانیکور کنید زیرا هنگامی که برای ناخن های خود هزینه می کنید کمتر تمایل به جویدن آنها خواهید داشت.

لاک بزنید

بیشتر لاک های ناخن طعم تلخی دارند. وقتی ناخن های خود را لاک می زنید به محض اینکه شروع به خوردن آنها می کنید احساس بدی پیدا می کنید که مانع از انجام آن خواهد شد.

دستکش بپوشید

اگرچه پوشیدن دستکش راه حل موقتی است، اما شما می توانید دستکش نخی بپوشید تا نتوانید ناخن های خود را بجوید.

تجزیه و تحلیل آنچه شما را مجبور به جویدن ناخن می کند

تجزیه و تحلیل آنچه باعث می شود ناخن های خود را بجوید می تواند در ترک این عادت به شما کمک کند.

عادت را جایگزین کنید

عادت های دیگری مانند آدامس جویدن را جایگزین ناخن خوردن کنید، همچنین شما همچنین می توانید خود را با توپ استرس یا فیجت آهنربایی سرگرم کنید.

صبور باشید

از خودتان انتظار نداشته باشید طی یک یا دو روز عادت جویدن ناخن را ترک کنید. همان طور که عادت های خوب برای انجام به صبر و زمان نیاز دارند عادت ها بد نیز برای ترک زمانبر هستند پس صبور باشید.

منبع: دکتر سلام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو