قرص خوراکی کاپتوپریل؛ دارویی برای کاهش فشار خون/چه کسانی نباید آن را مصرف کنند؟

95

1399/12/7

01:33


کاپتوپریل به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) تعلق دارد. کاپتوپریل با باز کردن رگ های خونی کار می کند. کاپتوپریل به شکل قرص خوراکی در دسترس است و یک داروی تجویزی محسوب می شود. این دارو ممکن است به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی همراه با داروهای دیگر بکار گرفته شود.

قرص خوراکی کاپتوپریل؛ دارویی برای کاهش فشار خون/چه کسانی نباید آن را مصرف کنند؟

به گزارش گروه بهداشت نیوز به نقل از "هلث لاین"، کاپتوپریل برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی و مشکلات قلبی پس از یک حمله قلبی استفاده می شود. برای درمان بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نیز از این دارو استفاده می شود

چگونه کار می کند

کاپتوپریل به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) تعلق دارد. کاپتوپریل با باز کردن رگ های خونی کار می کند. از این طریق خون راحت‌تر جریان یافته و فشار روی قلب برای پمپاژ خون کاهش می یابد. این به کاهش سطوح فشار خون کمک می کند، توانایی قلب برای پمپاژ خون را بهبود می بخشد، و جریان خون در کلیه ها را افزایش می دهد.

عوارض جانبی کاپتورپریل

قرص خوراکی کاپتوپریل به طور معمول موجب خواب آلودگی نمی شود. این دارو ممکن است موجب فشار خون پایین شود. این شرایط می تواند موجب احساس سرگیجه یا ضعف در فرد شود.

کاپتوپریل می تواند موجب برخی عوارض جانبی دیگر نیز شود.

عوراض جانبی شایع‌تر

از عوارض جانبی شایع‌تر داروی کاپتوپریل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرفه خشک (پس از توقف مصرف کاپتوپریل باید از بین برود)

- سرگیجه

- راش پوستی

- تغییر در احساس طعم غذاها

اگر عوارض خفیف باشند، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. در مواردی که عوارض شدید هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

در صورت تجربه عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف داروی کاپتوپریل بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر احساس می کنید زندگی شما در معرض خطر است یا با یک موقعیت اضطراری پزشکی مواجه هستید با مرکز اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشند:

- تورم ناگهانی. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

* تورم در صورت، لب ها، زبان یا گلو

* دشواری در تنفس

* دشواری در بلع

* معده درد با یا بدون حالت تهوع یا استفراغ

- مشکلات کلیوی. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

* خستگی

* تورم، به ویژه در دست ها، پاها یا مچ پاها

* تنگی نفس

* افزایش وزن

تداخل کاپتوپریل با داروهای دیگر

قرص خوراکی کاپتوپریل می تواند با داروها، ویتامین ها یا گیاهان دارویی دیگر که فرد مصرف می کند، تداخل داشته باشد. این شرایط می تواند خطرناک باشد یا از عملکرد درست دارو جلوگیری کند.

پزشک خود را از تمام داروها، ویتامین ها، و گیاهان دارویی که مصرف می کنید، مطلع کنید تا وی به دقت داروهای شما را مدیریت کند. برای حصول اطمینان از عدم تداخل با موارد دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

از جمله داروهایی که می توانند با کاپتوپریل تداخل داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساکوبیتریل

مصرف کاپتوپریل همراه با ساکوبیتریل که همراه با والزارتان برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود، خطر آنژیوادم (تورم جدی) را افزایش می دهد. شما باید از مصرف کاپتوپریل طی 36 ساعت پس از مصرف ساکوبیتریل پرهیز کنید.

داروهای فشار خون بالا

زمانی که کاپتوپریل مصرف می کنید، داروهای فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به فشار خون پایین، پتاسیم خون بالا، و مشکلات کلیوی را افزایش دهند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین، مانند:

- کاندزارتان

- اپروزارتان

- ایربزارتان

- لوزارتان

- اولمزارتان

- تلمیزارتان

- آزیلزارتان

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مانند:

- بنازپریل

- انالاپریل

- فوزینوپریل

- لیزینوپریل

- موکسیپریل

- پریندوپریل

- کیناپریل

- رامیپریل

- تراندولاپریل

آلیسکیرن یک داروی فشار خون بالا است که در صورت مصرف همراه با کاپتوپریل ممکن است خطر سطوح پایین فشار خون، سطوح بالای پتاسیم، و مشکلات کلیوی را افزایش دهد. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی نباید آن را همراه با کاپتوپریل مصرف کنید.

داروهای ادرارآور

مصرف داروهای ادرارآور همراه با کاپتوپریل می تواند فشار خون شما را بسیار پایین بیاورد.

زمانی که همراه با کاپتوپریل مصرف شوند، داروهای ادرارآور حاوی پتاسیم می توانند موجب سطوح بالای پتاسیم در بدن شوند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اسپیرونولاکتون

- آمیلوراید

- تریامترن

مکمل های پتاسیم و نمک های مبتنی بر پتاسیم

زمانی که همراه با کاپتورپریل مصرف شوند، مکمل های پتاسیم و نمک های مبتنی بر پتاسیم می توانند موجب سطوح بالای پتاسیم در بدن شوند.

تثبیت کننده های خلق و خو

مصرف کاپتوپریل همراه با برخی داروهای تثبیت کننده خلق و خو می تواند اثر این داروها را افزایش دهد. این به معنای آن است که ممکن است با عوارض جانبی بیشتری مواجه شوید. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- لیتیوم

داروهای مسکن

مصرف کاپتوپریل همراه با برخی داروهای مسکن می تواند عملکرد کلیه شما را کاهش دهد. از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند:

- ایبوپروفن

- ناپروکسن

داروهای پیشگیری از پس زدن عضو پیوندی

مصرف این داروها همراه با کاپتوپریل خطر آنژیوادم (تورم جدی) که یک واکنش آلرژیک شدید است را افزایش می دهد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تمسیرولیموس

- سیرولیموس

- اورولیموس

طلا

استفاده از طلای تزریقی (سدیم اوروتیومالات) همراه با کاپتوپریل ممکن است خطر یک واکنش نیتریتوئید را افزایش دهد. از علائم این شرایط می توان به گرگرفتگی (گرمی و قرمزی صورت و گونه ها)، حالت تهوع، استفراغ، و فشار خون پایین اشاره کرد.

هشدارهای کاپتوپریل

این دارو با چندین هشدار همراه است.

هشدار آلرژی

کاپتوپریل می تواند موجب واکنش آلرژیک شدید و تهدیدکننده زندگی شود.

علائم شامل موارد زیر می شوند:

- دشواری در تنفس

- تورم گلو یا زبان

- کهیر

در صورت مواجهه با این علائم مصرف دارو را متوقف کرده و با مرکز اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بخش اورژانس مراجعه کنید.

در صورت تجربه واکنش آلرژیک، این دارو را دیگر مصرف نکنید. مصرف دوباره آن می تواند کشنده باشد.

هشدارها برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی

کاپتوپریل توسط کلیه های انسان پردازش می شود. اگر کلیه های شما به خوبی کار نمی کنند، این دارو ممکن است در بدن انباشته شود. این به معنای مواجهه با عوارض جانبی احتمالی بیشتر است. پزشک شما ممکن است دوز کاپتوریل را تنظیم کند.

هشدارها برای گروه های دیگر

برای زنان باردار: پژوهش ها با حضور سوژه های انسانی عوارض جانبی بر جنین در زمان مصرف این دارو توسط مادر را نشان داده اند.

طی دوران بارداری، این دارو فقط باید در موارد جدی که به درمان شرایطی خطرناک در مادر نیاز است، مصرف شود.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

اگر طی دورانی که این دارو را مصرف می کنید، باردار شدید، پزشک خود را بلافاصله از این شرایط آگاه کنید.

برای زنان شیرده: کاپتوپریل ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شده و ممکن است موجب بروز عوارض جانبی در کودک شود. اگر به نوزاد خود شیر می دهید با پزشک در این زمینه مشورت کنید. شما ممکن است مجبور به انتخاب بین توقف شیردهی به نوزاد یا توقف مصرف دارو باشید.

برای افراد مسن: افراد مسن ممکن است داروها را آرام‌تر پردازش کنند. یک دوز معمول بزرگسالان ممکن است موجب سطوح بالاتر از حد عادی این دارو در بدن فرد مسن شود. برای افراد مسن ممکن است به دوز کمتر یا یک برنامه دوز متفاوت نیاز باشد.

برای کودکان: این دارو در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. کاپتروپریل نباید برای کودکانی که کمتر از 18 سال سن دارند، تجویز شود.

طبق دستور مصرف کنید

قرص خوراکی کاپتوپریل برای درمانی بلند مدت استفاده می شود. فرد در صورت عدم مصرف طبق تجویز پزشک ممکن است با خطرات جدی مواجه شود.

اگر به هیچ وجه مصرف نشود: فشار خون بالا و مشکلات قلبی شما تشدید خواهند شد. این شرایط خطر یک حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

اگر به طور ناگهانی مصرف آن متوقف شود: نباید مصرف کاپتوپریل را بدون مشورت با پزشک متوقف کنید. توقف ناگهانی مصرف این دارو می تواند موجب افزایش فشار خون شما شود. این ممکن است خطر یک حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

اگر طبق برنامه مصرف نشود: فشار خون و مشکلات قلبی شما ممکن است بهبود نیابند و شاید تشدید شوند. شما ممکن است با خطر بیشتر یک حمله قلبی یا سکته مغزی مواجه باشید.

در صورت فراموش کردن یک دوز چه کاری باید انجام داد: به محض یادآوری، آن دوز را مصرف کنید. اگر چند ساعت به زمان دوز بعدی باقی مانده است، صبر کرده و تنها یک دوز را مصرف کنید.

برای جبران دوز فراموش شده، دوز بعدی را دو برابر نکنید. این می تواند موجب عوارض جانبی جدی شود.

اگر بیش از حد مصرف شود: اگر میزان بیش از حد از کاپتوریل را مصرف کنید، با کاهش چشمگیر در فشار خون خود مواجه خواهید شد.

اگر فکر می کنید میزان بیش از حد از دارو را مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما جدی هستند با مرکز اورژانس تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین بخش اورژانس مراجعه کنید.

ملاحظات مهم برای مصرف کاپتوپریل

اگر پزشک کاپتوپریل را برای شما تجویز کرده است، این ملاحظات را مد نظر قرار دهید:

عمومی

کاپتوپریل باید یک ساعت پیش از وعده های غذایی مصرف شود.

شما می توانید قرص خود را خرد کرده یا برش دهید.

نگهداری

کاپتوپریل را در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

این دارو را منجمد نکنید.

دارو را دور از نور نگه دارید.

دارو را در محیط مرطوب، مانند حمام نگهداری نکنید.

خودمدیریت

شما ممکن است به کنترل فشار خون خود در خانه نیاز داشته باشید. تاریخ، زمان و خوانش های فشار خون خود را در یک دفتر ثبت کنید. این اطلاعات را در ملاقات های خود با پزشک همراه داشته باشید.

نظارت بالینی

پیش از آغاز و طی درمان با کاپتوپریل، پزشک ممکن است موارد زیر را برای حصول اطمینان از بی خطر بودن دارو برای شما بررسی کند:

- فشار خون

- عملکرد کبد

- عملکرد کلیه

- پتاسیم خون

هزینه های پنهان

شما ممکن است به خرید یک دستگاه اندازه گیری فشار خون نیاز داشته باشید.

منبع: عصر ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو