طرز تهیه مرغ ناردونی

طرز تهیه مرغ ناردونی خشک مرغ اناری گیلانی عکس مرغ ناردونی اینستاگرام

مرغ ناردون یک خورش سنتی و اصیل گیلانی است که با کته و برنج شمالی طبخ و سرو می شود. این خورش طعم ملس و گاهی ترشی دارد که با ترکیب انار و رب انار و آب انار پخته می شود. این خورش را می توان با تکه های فیله مرغ نیز تهیه کرد که زمان پخت آن کمتر می شود. این خورش خوشمزه را می توان در مهمانی های خاص سرو نمود و از طعم آن لذت برد، برای مشاهده این آموزش آشپزی شمالی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

 

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ۴ تکه
پیاز۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
رب انار ملس۱ قاشق غذاخوری
آب انار۱ لیوان
انار دون شده۱ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت مرغ ناردونی

مرحله اول

برای تهیه مرغ ناردونی خوشمزه و مخصوص شمالی ابتدا تکه های مرغ را با نمک و فلفل سیاه و زردچوبه در یک کاسه مزه دار می کنیم و حدود نیم ساعت تا یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا به خوبی استراحت کند.

مرحله دوم

در این مرحله یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی گاز قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس یک پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس رنده درشت می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

مرحله سوم

حالا مقداری زردچوبه و نمک فلفل هم اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. در ادامه رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی رنگ شان باز شود و طعم خامی شان به طور کامل گرفته شود.

مرحله چهارم

سپس تکه های مرغ را به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ مرغ ها تغییر کند. سپس آب انار و کمی آب اضافه می کنیم و می گذاریم تا با حرارت ملایم پخته شود و آب آن غلیظ شود. دو پیاز دیگر را شسته و پوست می کنیم و خلالی خرد می کنیم.

مرحله پنجم

سپس در یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا پیاز ها طلایی شود. انارهای دون شده را با پیاز تفت می دهیم. نمک و زرد چوبه را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. یک قاشق چای خوری رب انار اضافه می کنیم.

مرحله ششم

بعد از ۵ دقیقه از روی حرارت بر می داریم و به مرغ پخته شده اضافه می کنیم و می گذاریم کمی با مرغ پخته شود. اگر رنگ انار روشن بود می توان مقدار رب گوجه فرنگی را زیاد کرد که به دلخواه و سلیقه خودتان است.