طرز تهیه کلم مرجی پلا

طرز تهیه کلم مرجی پلا با کلم برگ و عدس و گوشت قلقلی

این غذا یک کته مازندرانی است که از مرجی (عدس به زبان مازنی) و کلم برگ تهیه می شود. کلم ها خاصیت زیادی دارند و برای سلامتی مفید هستن. این برنج علاوه بر داشتن کلم، عدس نیز دارد که طعم فوق العاده ای به غذا می دهد و همچنین ویتامین های ضروری زیادی را تامین می کند. این غذای سنتی و اصیل را می توان خیلی سریع و راحت آماده کرد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
کلم برگ سفید۱ کیلو
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
عدس۱٫۵ پیمانه
دارچین و زردچوبهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن حیوانیبه مقدار کافی

دستور پخت کلم مرجی پلا

مرحله اول

برای تهیه کلم مرجی پلا خوشمزه به روش مازندرانی ابتدا کلم برگ ها را شسته و به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. یک تابه بزرگ بر می داریم و یه قاشق غذا خوری روغن داخل آن می ریزیم و می گذاریم تا داغ شود.

مرحله دوم

سپس کلم برگ ها را درون آن تفت می دهیم تا سبک شود. عدس را از یک ساعت قبل با آب خیس می کنیم و با سه پیمانه آب و نمک و نصف قاشق زردچوبه می گذاریم روی حرارت ملایم تا بپزد. وقتی پخت عدس ها را آبکش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

یک کاسه بر می داریم. گوشت را درون آن می ریزیم. سپس پیاز چرخ کرده آب گرفته را اضافه می کنیم. ادویه ها را هم اضافه می کنیم و گوشت را ورز می دهیم تا منسجم شود. سپس آن را به صورت کوفته قلقلی فرم می دهیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه مناسب بر می داریم و مقدار کمی روغن حیوانی درون آن می ریزیم. وقتی که روغن آب شد و داغ شد، گوشت های قلقلی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا کاملا همه اطراف آن سرخ شود.

مرحله پنجم

سپس زعفران دم کشیده را همراه با کمی آب جوش می ریزیم و درب تابه را می بندیم تا مغز پخت شود. برنج را از شب قبل شسته و با آب و نمک خیس می کنیم. این پلو را می توان مجلسی و آبکش کرد یا به صورت کته تهیه نمود.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که اصل این غذا به صورت کته پلو است.در ادامه برنج را با دو و نیم برابر آن آب به قابلمه اضافه می کنیم، سپس مقدار کمی نمک می زنیم و می گذاریم تا جوش آید و آب آن کشیده شود.

مرحله هفتم

وقتی آب برنج کشیده شد، روغن حیوانی را همراه با عدس پخته شده و کلم سرخ شده و گوشت قلقلی سرخ شده درون برنج اضافه می کنیم و به آرامی مواد را مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب و یک دست شوند.

مرحله هشتم

سپس دم کنی روی قابلمه قرار می دهیم. زیر شعله را خیلی کم می کنیم و می گذاریم تا برنج دم بکشد و پخته شود. در اواسط زمان دم کشیدن، می توان دارچین را به برنج اضافه کرد تا با دارچین دم بکشد و بوی عطر دارچین را بگیرد.