طرز تهیه خوراک دال عدس

طرز تهیه خوراک دال عدس هندی ساده و خوشمزه زمان پخت دال عدس فوت و فن دال عدس ترکیه ای افغانی

عدس یکی از حبوبات بسیار مفید و مقوی می باشد که به خاطر پخت سریع و نفخ کم آن، طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع این عدس ها، عدس قرمز یا دال عدس است که نسبت به عدس معمولی، خیلی ریز است و سریع پخته می شود. این خوراک، یک غذای اصیل جنوبی است که در کشورهای هند و پاکستان نیز طبخ می شود. اما این دستور، مربوط به جنوب ایران است. عدس منبع غنی پروتئین و فیبر و آهن است. با وجود ویتامین های مختلف، مصرف عدس در برنامه غذایی خانواده ها و بالاخص کودکان و نوجوانان توصیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
دال عدس۲ لیوان
سیر۳ حبه
پیاز۱ عدد بزرگ
سیب زمینی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
تمرهندی (اختیاری)۱ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خوراک دال عدس

مرحله اول

برای تهیه خوراک دال عدس خوشمزه و مجلسی ابتدا عدس را پاک کرده و می شوییم و حدود ۴ تا ۵ ساعت خیس می کنیم تا نفخش برطرف شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله یک قابلمه مناسب بر می داریم و کمی روغن درون آن می ریزیم، سپس روی حرارت ملایم می گذاریم تا روغن به خوبی داغ شود. پیاز را اضافه کرده و هم می زنیم تا تفت بخورد و پیاز ها سبک و طلایی شود.

مرحله سوم

در این مرحله سیر را پوست می گیریم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم یا می گوبیم و به پیاز ها اضافه می کنیم تا تفت بخورد و بوی سیر بلند شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ باز کند.

مرحله چهارم

سپس مقداری نمک، فلفل قرمز و زردچوبه هم اضافه می کنیم و به حدی تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه ها نیز خارج شود. در ادامه دال عدس های خیس خورده را به خوبی می شوییم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم دال عدس به طور  کامل بپزد. سیب زمینی را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحه ششم

در این مرحله یک تابه دیگر را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود. سپس سیب زمینی های خرد شده را به روغن داغ اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله سیب زمینی ها را با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت می دهیم تا سیب زمینی تقریبا سرخ شود. پس از اینکه سیب زمینی ها به خوبی سرخ شدند، آنها را به دال عدس در حال پخت اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله درب قابلمه را مجددا می بندیم تا کامل پخته شود. تمر هندی را در نصف لیوان آب جوش حل می کنیم. سپس از صافی عبور می کنیم تا یکدست شود و پوست و هسته آن خارج شود. سپس به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

وقتی عدس و سیب زمینی پخته شد و خوراک غلیظ شد، دال عدس جنوبی ما آماده است. این خوراک را می توان به عنوان خورش در کنار برنج یا به تنهایی با نان سرو کرد. می توان داخل آن از مرغ یا گوشت استفاده کرد.