بلومبرگ بامداد پنجشنبه نوشت که این قطعنامه «اعمال مجدد کاهش تحریم ها را رد کرده و با آن مخالفت می کند» و هر گونه اقدام برای لغو ممنوعیت دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا را تایید نمی کند.

قانونگذاران حامی این قطعنامه در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای گفتند: ایران از سیاست های ضعیف دولت اوباما بهره برداری کرد و دولت بایدن نباید آن اشتباهات را تکرار کند.

به نوشته بلومبرگ، این قعطنامه عمدتا نمادین است و شانس چندانی برای تصویب در کنگره که تحت کنترل دموکرات ها است، ندارد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

دولت جدید آمریکا پیشنهاد کرده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش، به این توافق بازمی‌گردد. این درحالیست که آمریکا با خروج از برجام ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شناخته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت. ایران تاکید دارد که هر اقدام را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهد و وعده‌ها در مسیر تدابیر جبرانی برجام اثری ندارند.