نتیجه اولین تحقیق در دنیای واقعی درباره فایزر

منبع: برترین ها

51

1399/12/7

17:08


نتایج حاصل از اولین تحقیق بزرگ و مستقل دربارۀ تزریق واکسن فایزر در دنیای واقعی (و نه آزمایشگاهی) حاکی از آن است که تزریق واکسن تولید شرکت فایزر‌-بیون‌تک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار موثر بوده است.

یورو نیوز: نتایج حاصل از اولین تحقیق بزرگ و مستقل دربارۀ تزریق واکسن فایزر در دنیای واقعی (و نه آزمایشگاهی) حاکی از آن است که تزریق واکسن تولید شرکت فایزر‌-بیون‌تک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار موثر بوده است.

تا کنون بیشتر داده‌های به دست آمده در بارۀ کارایی این واکسن، حاصل آزمایش‌های بالینی و تحت شرایط کنترل شده بوده است و نتایج جدید به دست آمده، احتمالا باعث خواهد شد تا عدم اطمینان‌ها به این واکسن بطور قابل توجهی کاهش یابد.

تحقیقاتی که طی دو ماه اخیر در اسرائیل به عنوان یکی از کشورهای با بالاترین سرعت واکسناسیون در جهان انجام شد، نشان داد که تزریق دو دوز از واکسن فایزر باعث شده علائم ابتلا به کووید۱۹ در همه گروههای سنی به میزان ۹۴ درصد کمتر شود و به همین اندازه نیز از میزان ابتلای شدید به این بیماری کاسته شود.

نتیجه اولین تحقیق در دنیای واقعی درباره واکسن فایزر

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشریه پزشکی «نیوانگلند»، تحقیقات انجام شده روی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر همچنین نشان داد که تزریق یک دوز از این واکسن نیز تا ۵۷ درصد در پیشگیری از ابتلای آنها به این بیماری موثر بوده است.

نتایج اخیر بسیار نزدیک به نتایج مطالعاتی بود که سال گذشته در جریان انجام آزمایش‌های بالینی این واکسن به دست آمد و نشان داد که تزریق دو دوز از این واکسن تا ۹۵ درصد از ابتلا به کووید۱۹ جلوگیری خواهد کرد.

ران باسیلر، پژوهشگر ارشد این گروه تحقیقاتی اعلام کرد: «برای ما هم جای تعجب داشت زیرا انتظار نداشتیم در دنیای واقعی، با توجه به زنجیرۀ سرماخوردگی و اینکه جمعیت مسن‌تر و بیمارتر هستند، به همان اندازۀ آزمایشات بالینیِ کنترل شده، به چنین نتایج خوبی دست یابیم.»

در گزارش این تحقیق، به چگونگی عملکرد واکسن فایزر در برابر انواع جهش یافته ویروس کرونا اشاره‌ای نشده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو