انتشار اسناد تازه‌ای از «جوخه ترور» خاشقچی

منبع: برترین ها

93

1399/12/7

17:46


دولت بایدن قرار است یک گزارش اطلاعات آمریکا را روز پنجشنبه منتشر کند که در آن گفته شده محمد بن سلمان در سال 2018 کشتن خاشقجی روزنامه نگار را تایید کرده و به احتمال زیاد دستور آن را داده است.

جماران: طبق اسنادی که اخیرا در دادگاه ثبت شده و توسط سی ان ان مشاهده شده است، دو جت شخصی مورد استفاده یک جوخه ترور عربستان سعودی که منجر به قتل و مثله شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی و ستون نویس واشنگتن پست شد، متعلق به شرکتی بود که کمتر از یک سال قبل توسط «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان توقیف شده و به مالکیت او بود.

اسنادی که به عنوان بخشی از دادخواست مدنی کانادا در اوایل سال جاری تنظیم شده و برچسب «فوق محرمانه» خورده اند، دارای برچسب «بسیار محرمانه» هستند و توسط یک وزیر سعودی که دستورات بن سلمان را منتقل می کرده، امضا شده است.

این اسناد نشان می دهد که دستور انتقال مالکیت شرکت «هواپیمایی اسکای پرایم» چگونه در اواخر سال 2017 به «صندوق ثروت ملی» 400 میلیارد دلاری عربستان صادر شد. از هواپیماهای این شرکت برای قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در اکتبر سال 2018 استفاده شد.

انتشار اسناد تازه‌ای از «جوخه ترور» خاشقچی

صندوق ثروت ملی عربستان که با نام «صندوق سرمایه گذاری عمومی» شناخته می شود تحت کنترل و ریاست بن سلمان است.

اسنادی که ارتباط میان هواپیماها و بن سلمان را افشا می کند توسط گروهی از شرکت های دولتی عربستان و بعنوان بخشی از یک پرونده اختلاس ارائه شده است که این شرکت ها ماه گذشته میلادی در کانادا علیه «سعد الجبری» یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی سعودی گشودند.

اتهام اختلاس پس از آن به الجبری وارد شد که وی سال گذشته میلادی در دادگاه منطقه ای واشنگتن دی سی از بن سلمان شکایت کرد. الجبری ولیعهد سعودی را متهم کرد که بن سلمان چند روز پس از قتل خاشقچی تیمی را برای قتل وی به کانادا فرستاده بود.

پیشتر اطلاعاتی در مورد مالکیت صندوق ثروت ملی عربستان بر هواپیماهای خصوصی استفاده شده در قتل خاشقچی وجود نداشت و این افشاگری جدید شاهد دیگری دال بر ارتباط بن سلمان با قتل این روزنامه نگار است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه گفت که گزارش جامعه اطلاعاتی را مطالعه کرده است. وی جزئیاتی در این باره ارائه نکرد اما افزود که به زودی به پادشاه عربستان گفت وگو خواهد کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه قتل خاشقچی را جنایتی هولناک دانست و گفت دولت آماده ارسال گزارش این موضوع به کنگره است.

روزنامه واشنگتن پست هفته گذشته نوشت: دفتر اطلاعات ملی آمریکا گزارشی منتشر خواهد کرد که نشان می ‌دهد محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.

واشنگتن پست انتشار این گزارش را با وعده‌ های انتخاباتی بایدن در رابطه با شفافیت پیوند داده و نوشت این گزارش احتمالا روابط آمریکا و عربستان که از قبل تیره شده بود را به پایین ترین سطح سوق خواهد داد.

کنگره آمریکا در سال 2019 قانونی را تصویب کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا را موظف به ارائه چنین گزارش طبقه بندی نشده‌ ای کرد اما ترامپ این درخواست را نادیده گرفت.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

گزارشگر سازمان ملل نیز در ژوئن 2019 اعلام کرد که «غیرممکن است» که بن سلمان از این اقدام بدون اطلاع بوده باشد.

پیشتر چهار مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفتند دولت بایدن قرار است یک گزارش اطلاعات آمریکا را روز پنجشنبه منتشر کند که در آن گفته شده محمد بن سلمان در سال 2018 کشتن خاشقجی روزنامه نگار را تایید کرده و به احتمال زیاد دستور آن را داده است.

انتشار این گزارش، تازه‌ترین اقدام جو بایدن برای تنظیم دوباره روابط با دولت عربستان بعد از سال ‌ها چشم پوشی دولت آمریکا از کارنامه حقوق بشری عربستان، دخالت این کشور در جنگ داخلی یمن و دیگر مسائل است. انتظار می‌ رود انتشار این گزارش با نخستین تماس تلفنی میان بایدن و سلمان شاه عربستان از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن همزمان شود.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت بایدن فقط با شاه عربستان گفت و گو خواهد کرد. وی افزود گزارش مربوط به قتل خاشقجی از حالت محرمانه خارج شده است و به زودی منتشر می ‌شود.

همچنین «جنیفر جکوبز» خبرنگار نشریه بلومبرگ در کاخ سفید در حساب توئیتری خود نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو با خبرنگار ان درباره اینکه آیا گزارش جدید درباره قتل جمال خاشقچی را دیده است یا خیر، گفت: بله من گزارش درباره جمال خاشقچی که اداره اطلاعات ملی به زودی آن را منتشر خواهد کرد، را خوانده ام. وی افزود: هنوز با پادشاه عربستان در این باره صحبت نکرده ام، اما قصد دارم با او گفت و گو کنم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو