کودک 10 ساله خود را بهتر بشناسید

کودک 10 ساله خود را بهتر بشناسید


منبع: بیتوته

157

1399/12/8

05:24


کودک 10 ساله خود را بهتر بشناسید



کودک 10 ساله,روانشناسی کودک 10 ساله,طرز رفتار با کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله شما اکنون در آستانه نوجوانی به سر می برد

 

همه چیز درباره کودک 10 ساله

کودک 10 ساله در انتهای دوران کودکی و در آستانه نوجوانی قرار دارد. کودک 10 ساله در هنگام گذر از این مرحله دچار هیجانات و احساسات مختلف می شود. 

کودک 10 ساله چه ویژگی هایی دارد؟

کودک ۱۰ ساله شما اکنون در آستانه نوجوانی به سر می برد و در دهه دوم زندگی قرار دارد. کودک ۱۰ ساله شما برای عبور از این مسیر و رسیدن به بزرگسالی همچنان به شما احتیاج دارد، رفتارهای کودک ده ساله ممکن است بیشتر به بیست ساله ها شباهت داشته باشد و برخی از کودکان ۱۰ ساله تغییرات بلوغ را تجربه می کنند. 

 

روانشناسی کودک ۱۰ ساله برای جنسیت های دختر و پسر کمی متفاوت است چرا که دختران از لحاظ فیزیکی سرعت رشد بیشتری دارند و و زودتر به بلوغ می رسند، بنابراین ممکن است حالات و رفتارهای متفاوتی از پسران ده ساله داشته باشند.

 

گذار از جوانی به نوجوانی می‌تواند حالاتی از قبیل هیجان، عدم اطمینان، ترس و حتی خجالت برای کودک ۱۰ ساله شما داشته باشد.

 

 کودک ۱۰ ساله دیگر در انتهای مسیر کودکی قرار دارد و نقش شما در کمک به او برای عبور از از این مسیر و رسیدن به بزرگسالی بسیار ارزشمند است.

 

کودک ۱۰ ساله در طی گذار از این مرحله رشد در معرض فشارهای روانی گوناگون قرار می گیرد و گاهی این فشارهای روانی به دلیل شدت و تداوم سبب بروز اختلال رفتاری و روانی در او می شود

 

عامل دیگری که در تغییرات خلق و خوی کودک ۱۰ ساله نقش دارد استرس است. استرس در کودک ۱۰ ساله امری طبیعی است زیرا کودک در این سن تلاش می کند با تمام تغییرات فیزیکی و تغییرات در زندگی اش روبرو شود .

 

احساس تیزهوشی در کودک ۱۰ ساله به حدی از کمال رسیده که می توان آن را با یک جوان یا حداقل نوجوان مقایسه کرد. کودک اکنون می تواند درس های دشوار مدرسه را پشت سر گذارد و با دوستان خود و دیگران ارتباطی سازگار داشته باشد.

 

کودک در این سن مسئولیت پذیرتر می شود و می تواند کارهای شخصی خودش را مانند تکالیف مدرسه، نظافت، کارهای روزانه و حتی برخی از کارهای ساده منزل را انجام دهد. 

 

با وجود اینکه کودک شما در سن ۱۰ سالگی رشد یافته است، اما گاهی ممکن است رفتارهای ناپخته از خود نشان دهد پس اگر کودک شما بخواهد که در مکان های عمومی او را بغل نکنید ولی همچنان در خانه او را به آغوش بکشید و ببوسید، امری غیر معمول و غیر طبیعی نیست. فراموش نکنید که ده سالگی زمانی برای تناقضات است.

 

کودک شما در حالی که از هر زمانی مستقل تر شده است، ولی بعضی اوقات نیاز دارند که به انها رسیدگی شود و  راهنمایی شوند و با برنامه به کارهایشان سازمان دهی شود. 

 

کمک به فرزندتان برای یادگیری نحوه برخورد با احساسات ناراحت کننده از جمله سرخوردگی ، خشم ، ناامیدی ، گناه ، اضطراب ، ناراحتی و خستگی امری بسیار نیازمند توجه است. فراموش نکنید این گروه سنی برای تقویت اعتماد به ‌نفس نیازمند حمایت‌ها و تشویقات پدر و مادر هستند.

 

 

رشد شناختی کودک 10 ساله

 

روانشناسی کودک 10 ساله,طرز رفتار با کودک 10 ساله,تربیت کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله اکنون می تواند مکالمات طولانی تری با همسالان و یا بزرگسالان داشته باشد

 

از نظر شناختی کودک ۱۰ ساله نسبت به کودک ۸ یا ۹ ساله تکامل بیشتری پیدا کرده است او اکنون می تواند مکالمات طولانی تری با همسالان و یا حتی بزرگسالان داشته باشد، به سمت خواندن کتاب های طولانی تر می رود و گاهی حتی ممکن است خودش نیز داستان بنویسد.

 

اگر تاکنون کودک شما در ریاضی و جمع و تفریق مهارت کافی نداشته است اکنون او می تواند از عهده جمع و تفریق، ضرب و تقسیم و حتی کسر برآید . 

 

کودک ۱۰ ساله شما از نظر تحصیلی در مدرسه با چالش هایی روبرو می شود ولی انجام تکالیف مدرسه به او یاد می دهد که چطور مستقل عمل کند و مهارت حل مسئله را می آموزد.

 

کودک ۱۰ ساله شما در خانه نیز می تواند به شما کمک کند و کارهایی مانند شستن لباس و آشپزی را بر عهده بگیرد. کودک شما به استقلال بیشتر در مدیریت و سازماندهی کار مدرسه و تکالیف خود نیاز دارد  و اصولا نیاز به نظارت کمتر از سوی والدین دارد.

 

رشد هیجانی کودک 10 ساله

 

طرز رفتار با کودک 10 ساله,تربیت کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله شما با یک خشم ناگهانی در حال زور آزمایی است

 

کودک ۱۰ ساله شما با یک خشم ناگهانی در حال زور آزمایی است و همین ممکن است گاهی باعث گریه کردن او شود تغییرات هورمونی نیز باعث ایجاد این خشم ناگهانی در آن ها می شود. 

 

 رابطه کودک با شما نیز ممکن است دچار تغییر شود چرا که کودک در این سن احساس استقلال بیشتری دارد، پس لازم است که شما نیز خود را با شرایط  او تطبیق دهید.

 

همچنین کودک ۱۰ ساله شما ممکن است با تغییراتی در شکل ظاهری اش به خصوص در زمان بلوغ روبه رو شود و لازم است که شما با تشویق او به رژیم مناسب، ورزش و همچنین با ایجاد خودباوری در او به پذیرشش در مورد سبک زندگی کمک کنید.

 

رشد اجتماعی کودک 10 ساله

 

تربیت کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله,ویژگی های کودک 10 ساله

محبوب بودن و مورد توجه قرار گرفتن در جمع برای کودک ۱۰ ساله اهمیت دارد

 

محبوب بودن و مورد توجه قرار گرفتن در جمع برای کودک ۱۰ ساله اهمیت دارد. کودک در این سن احساس صمیمیت بیشتری به مادرش دارد و همچنین یک حس قوی به عدالت طلبی. همین احساس به عدالت طلبی او را وادار می کند که بیشتر از صحیح بودن چیزی روی اینکه چه چیزی اشتباه است تمرکز کند و یک چهارچوب اخلاقی برای خود بسازد.

 

دایره اجتماعی کودک شما تغییر کرده است مثلاً دختران ۱۰ ساله از طرف دوستان خود به یکدیگر اطمینان بیشتری دارند. پسران ۱۰ ساله دوستی راحت‌تری دارند روابط آنها بر اساس منافع متقابل است تا احساسات شخصی.

 

فشار همسالان نقش بزرگی در روابط اجتماعی کودک ده ساله دارد بچه ‌ها در این سن مشتاق به پوشیدن لباس های مناسب، گوش دادن به موسیقی مناسب یا دوست داشتن یا دوست نداشتن چیزهای مشابه هستند. بهتر است به کودک خود اجازه دهید حریم خصوصی با دوستان خود داشته باشد. 

 

داشتن روابط اجتماعی با دوستان برگزاری، مکالمات خصوصی و اشتراک گذاری اسرار و رازها در این سن به رشد سالم کودک ۱۰ ساله شما کمک میکند. در ده سالگی جنس مخالف برای کودک شما جذاب است پسر ها در این سن برای دخترها خودنمایی می کنند و گاهی نیز دچار احساس عشق زودگذر به جنس مخالف می شوند.

 

کودک ۱۰ ساله در این سن از سبک زندگی و رفتار دوستان خود الگو می گیرد و به تدریج وابستگی اش به والدین کمتر می شود، همین امر باعث درگیری بین والدین و کودک میشود. پدر و مادر باید محیطی را برای کودک فراهم کنند که رفتارهای او تبدیل به رفتارهای مثبت شود به عنوان مثال اگر  کودک ۱۰ ساله شما دوست دارد لباسی متناسب با سلیقه دوستانش بپوشد به او اجازه دهید که در کنار رعایت اصول اخلاقی مورد قبول خانواده لباس مورد نظر خود را به تن کند.

 

 کودک ۱۰ ساله شما اکنون در حال مستقل تر شدن است ولی همچنان حمایت کامل و تشویق از جانب شما  راه را برای او هموار می کند، بخصوص زمانی که با تغییرات اساسی مثل عوض شدن مدرسه رو به رو می شود.

 

کودک ۱۰ ساله در کنار مستقل شدن همواره به والدین خواهر و برادران و خانواده هایشان نزدیک هست و گاهی ممکن است با خواهر و برادر خود درگیر شود.

 

تغذیه کودک 10 ساله

 

تربیت کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله,تغذیه کودک 10 ساله

والدین باید سعی کنند حتی الامکان در خانه با همدیگر غذا بخورند

 

کودکان در سن ۱۰ سالگی وارد عادتهای غذایی که در دوران کودکی آن را شروع کرده‌اند، می‌شوند. کودک ۱۰ ساله ای که تغذیه ناسالم مانند نوشابه و فست فود داشته است به علاقه به غذاهای ناسالم ادامه می دهد در حالی که کودکانی که تغذیه سالم داشته اند در ادامه نیز از تغذیه سالم و متعادل لذت میبرند.

 

به همین دلیل است که به والدین گفته می شود یک الگوی عادت تغذیه سالم در کودکانشان ایجاد کنند و به کودکان غذاها و تنقلات سالم بدهند.

 

والدین باید به کودک ۱۰ ساله خود یاد بدهند که در مدرسه انتخاب های سالمی برای خرید غذا و تنقلات داشته باشند یا اینکه خود برای آنها غذا تهیه کنند که بچه ها به مدرسه ببرند.

 

پدر و مادرها باید توجه کنند انواع گوناگون میوه ها و سبزیجات و حبوبات و پروتئین های بدون چربی را برای کودک خود خریداری کنند. نکته دیگر در مورد تغذیه کودک ۱۰ ساله این است که والدین باید سعی کنند حتی الامکان در خانه با همدیگر غذا بخورند.

 

دانش آموزانی که با خانواده شان غذا می خورند منفعت بسیاری از این کار می برند که شامل کاهش خطر ابتدا به چاقی کودک، الگوی تغذیه سالم، و حتی کاهش خطر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر می باشد.

 

کودک شما ممکن است اشتهای متفاوتی از خود نشان دهد و یک روز زیاد غذا بخورد و روز دیگر فقط لقمه های کوچکی به عنوان غذا داشته باشد.

 

رشد فیزیکی کودک 10 ساله

 

رفتارهای کودک 10 ساله,ویژگی های کودک 10 ساله,روانشناسی کودک 10 ساله دختر

کودکان در سن ده سالگی رشد فیزیکی گسترده‌ای دارند

 

کودکان در سن ده سالگی رشد فیزیکی گسترده‌ای دارند، برخی از کودکان بلندتر نسبت به همسالان شان هستند و برخی نیز ممکن است جهش چندانی در رشد شان مشاهده نشود.

از آنجایی که نوجوانی از ده سالگی شروع می شود دختران ممکن است قبل از این سن نیز علائم بلوغ در آنها نمایان شود، والدین باید کودک ۱۰ ساله خود را به انجام فعالیتهای ورزشی تشویق کنند، همچنین کودک ده ساله باید خواب مناسب تفریحات و تغذیه مناسب نیز داشته باشد.

 

از آن جایی که دختران زودتر از پسران به سن بلوغ می رسند والدین باید کودکان شان را برای تغییرات فیزیکی این سن آماده کنند، حتی گاهی ممکن است در برخی از دختران  ده ساله عادت ماهیانه زودتر شروع شود.

 

والدین می توانند با صحبت کردن با کودک در رابطه با تغییراتی که در دوران بلوغ باید کودک انتظار آنها را داشته باشد به آماده کردن کودکشان برای زمان بلوغ کمک کنند.

 

کودک ۱۰ ساله تمایل بیشتری برای حفظ حریم خصوصی خود دارد، او در این سن از بدن خود آگاهی بیشتری دارد و بیشتر در معرض حمام کردن و لباس پوشیدن در حریم خصوصی هستند، همچنین به چیزهایی مانند لباس، مدل مو و آنچه که دوستانشان پوشیده‌اند توجه می‌کنند.

 

هماهنگی مهارت های حرکتی

 

رفتارهای کودک 10 ساله,کودک 10 ساله پسر,مهارتهای کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله مهارت های حرکتی رشد یافته دارد

 

کودک ۱۰ ساله مهارت های حرکتی رشد یافته دارد. این امکان را برایش به وجود می آورد فعالیت های ورزشی مانند فوتبال بیسبال ژیمناستیک اسکیت و دیگر فعالیت ها را انجام دهد اکثر کودکان در این سن قادر به دوچرخه سواری هستند.

 

 کودک ده ساله می تواند با کنترل بیشتری نقاشی کند و بنویسد، کار کردن با کامپیوتر و انجام بازی های کامپیوتری برای او آسان تر می شود، اگر کودک ۱۰ ساله شما قبل از این موسیقی کار نکرده است این سن بهترین زمان برای شروع آموزش موسیقی است.

 

مهارتهایی که یک کودک 10 ساله باید یاد بگیرد:

شما به عنوان والدین باید مهارت های گوناگونی را به کودک ده ساله خود آموزش دهید مهارت هایی مانند خرید کردن، آشپزی کردن و آماده سازی یک غذای ساده، نظافت، تمیزکاری چکش کاری کردن، کاشت درخت و حتی لباس شستن. 

 

در چه مواردی باید نگران کودک ده ساله خود از نظر اختلالات تکاملی باشیم

 

روانشناسی کودک 10 ساله,طرز رفتار با کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله

مهارت های گوناگون را به کودک ده ساله خود آموزش دهید

 

اگر کودک ۱۰ ساله شما اشکالات زیر را داشته باشد باید توسط پزشک متخصص اطفال یا روانپزشک از نظر اختلالات تکاملی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

1. بازی نکردن با هم سن و سالان و همکلاسی ها و انجام ندادن کارها و بازی های گروهی

2. پیروی نکردن از قوانین حاکم بر بازی ها و یا قوانین مدرسه

3. تمایل زیاد به بازی های خشونت آمیز و راه اندازی دسته های خشونت مانند گانگسترها

4. خشن و بی رحم بودن نسبت به دوستان و اطرافیان و حتی حیوانات

5. لذت بردن از آتش افروزی

6. داشتن رفتار مقابله جویانه و تلافی کردن کارهای دیگران

7. احساس افسردگی و دوری کردن از جمع

8. نداشتن درک درست از رابطه علت و معلول در چیزهایی که می بیند به عنوان نمونه ناراحتی معلم از ننوشتن تکالیقش را درک نمی کند

9. ناتوانی در حل مسائل ریاضی و خواندن فارسی

10. ناتوانی در پیوسته نوشتن کلمات و داشتن خط ناخوانا

11. ناتوانی در پرتاب اشیا و همچنین ناتوانی در دریافت اشیای که به سمت وی پرتاب می‌شود 

12. داشتن افکار و رفتارهای وسواس گونه به گونه ای که برای خودش عذاب آور نیست اما اطرافیان نمی توانند آن را قبول کند

 

روش‌ برخورد والدین‌ درهنگام‌ مواجهه‌ با اختلال‌ رفتاری‌و روانی‌ كودكان:

 

طرز رفتار با کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله,ویژگی های کودک 10 ساله

والدین باید سعی کنند در مقابل کودک ۱۰ ساله خود کنترل خود را از دست ندهند

 

1. والدین باید سعی کنند در مقابل کودک ۱۰ ساله خود کنترل خود را از دست ندهند زیرا عصبانیت باعث افزایش اصطراب و تشویش کودک می شود.

 

2. همچنین یکدیگر را در مورد تربیت کودک نباید متهم کنند مقصر دانستن یکدیگر سبب ایجاد جو ناسازگار در خانواده می شود و وجود چنین جو مخربی نه تنها علت اختلال رفتاری و روانی کودک را مشخص نمی کند بلکه موجب تشدید این اختلالات میشود.

 

3. پرخاشگری تنبیه بدنی و یا تحقیر و سرزنش موجب می‌شوند رفتارهای ناسازگارانه اختلال رفتاری به شکل گسترده تر و جدیدتری بروز کند. 

 

4. والدین باید رفتارهای مثبت و ویژگی های خوب رفتاری کودک خود را تشویق کنند.

 

5. پدر و مادر در چنین مواقعی باید ساختار تربیتی خانوادگی خود را مورد بازبینی قرار دهند زیرا ساختار تربیتی خانوادگی طرد کننده، کنترل گرا، بی تفاوت و مستبد موجب بروز اختلال رفتاری و روانی در کودک ۱۰ ساله می شود.

 

6. مراجعه به روانپزشک و مشاوره خانواده در هنگام بروز اختلال رفتاری کودکان از اقدامات ضروری می باشد تا هم علت این اختلالات مشخص شود و هم از مزمن شدن این اختلالات پیشگیری شود 

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو