عبدالله اسفندیاری: رغبت تهیه کنندگان و پخش کنندگان برای گرفتن اکران نوروز افت کرده

منبع: سینما پرس

50

1399/12/8

13:47


سینماپرس: عبدالله اسفندیاری تهیه کننده پیشکسوت سینما گفت: اکران نوروز امسال بدیهی است به رونق گذشته نخواهد بود و رغبت تهیه کنندگان و پخش کنندگان برای گرفتن اکران نوروز افت کرده است.

عبدالله اسفندیاری*

سینماپرس: عبدالله اسفندیاری تهیه کننده پیشکسوت سینما گفت: اکران نوروز امسال بدیهی است به رونق گذشته نخواهد بود و رغبت تهیه کنندگان و پخش کنندگان برای گرفتن اکران نوروز افت کرده است.

به گزارش سینماپرس، عبدالله اسفندیاری از مدیران بازنشسته سینمایی در گفت و گو با فارس درباره تاثیرات بیماری کرونا بر کم رونقی سالن های سینما گفت: بیماری کووید بر همه ارکان زندگی ما تاثیرگذاشته و البته در سینما بیشتر تاثیرگذار بوده است  و یکی از مسایل که در اثر بیماری به آن در سینما دچار شدیم افت مراجعه مخاطب به  سالن هاست مدتی به دلیل شیوع و گسترش بیماری سالن ها تعطیل و هم اینک هم محدود فعالیت می کنند و این عادت نرفتن به سالن سینما گویی همچنان روی مردم تاثیرگذاشته است. نگرانی از بیماری و مساله سلامت مردم در اولویت است.

اکران مجازی در شرایط کرونا گشایشی در احوال سینما بود

وی ادامه داد: اما در سینما اکران فیلم ها به صورت مجازی (آن لاین و آف لاین) گشایشی بود و فیلم ها دیده شد و اکران آنلاین جای بیشتری را در خانواده ها باز کرد البته اشکالاتی در این حوزه وجود دارد اما با برطرف شدن آن بسیار موثر خواهد بود. زیرا مخاطب با کمترین هزینه می تواند در فضای خانوادگی با استفاده از فضای مجازی فیلم ها را تماشا کنند و زحمت سفر درون شهری را با این هزینه ها و هوای کثیف به خودشان تحمیل نکند.

تهیه کننده «نرگس مست» و «خواب لیلا» علاوه بر شیوع بیماری عوامل دیگری را در نرفتن مخاطب به سالن سینما اشاره کرد و گفت:  عوامل متعددی در عدم اقبال مخاطب از سالن سینما  تاثیرگذار است مهمترین آن کوچک شدن سبد هزینه های ماهنامه مردم است. بالاخره کوچک شدن خرج سفره مردم تاثیرزیادی به رفتن به سینما خواهد داشت زیرا سینما رفتن جزء تفریح و سرگرمی است

سینما رفتن یک حرکت اجتماعی و جذاب است

وی اشاره کرد:  این مهم را باید یادآور شوم  رفتن به سینما و در کنار یکدیگر فیلم را در محیط مناسب دیدن تفریح میدانی است و هیچ چیزی جای آن را نمی گیرد. هیچ وقت لذت و تجربه رفتن به سالن سینما با در خانه فیلم دیدن قابل مقایسه نیست زیرا رفتن به سالن سینما یک حرکت اجتماعی است و با خودش فرهنگ ایجاد می کند در واقع یک عمل اجتماعی فرهنگ ساز است که جایگزینی ندارد. دولت هم با کمک به ساخت پردیس ها و مجموعه های سینمایی در تداوم این حرکت و فرهنگ اجتماعی سهیم است تا  امکان این تفریح میدانی فراهم شود و زیرت تاثیر جامعه شناختی در کنار خود دارد. دعا می کنیم ویروس در کل جهان از بین برود و مردم با خیال آسوده به سالن های سینمای مراجعه کنند و رونق دوباره بازگردد.

اکران مجازی رقیب بزرگ سالن های سینما/ ویدئو ایست قلبی به اهالی سینما داد

اسفندیاری در پاسخ به این سوال با توجه به مزایای اکران آنلاین و آف لاین چقدر می توان به ادامه حیات سالن های سینما امیدوار بود گفت: اکران های مجازی (اف لاین و آنلاین) امکان دیدن کم خطرتر و کم هزینه تر در خانه و خانواده و  انتخاب زمانی بدون محدودیت برای مخاطب فراهم می آورد و از امتیازات این فضای اکران است و رقیب بزرگی برای سالن های سینما است و  تاثیر خودش را دارد. اما در مجموع جای ناامیدی نیست و در اقبال مخاطب به سینما کمک کننده است. به یاد دارم وقتی دستگاه ویدئو به ایران آمد اهالی سینما احساس سنگ کوب می کردند و ایست قلبی به اهالی سینما دست می داد. اما دیدیم که تاثیر داشت اما تاثیر چندانی نداشت و دیدن فیلم در سالن سینما تجربه اجتماعی بشری است مجموعه های سینمایی مثل پردیس چارسو و کورش که در مجتمع های  خرید هستند رونق خواهند داشت زیرا خانواده یک نیمروز گشت و گذار می کند و فیلم می بیند. در  جهان هم هم به همین منوال است اکران مجازی باعث تعطیلی سالن های سینما نخواهد شد اما رونق سالن ها کمتر خواهد شد. در این راستا صاحبان سالن‌ها و تهیه کنندگان باید تمهیداتی بیاندیشند که جذابیت رفتن به سالن سینما افزوده شود.

عدم رغبت تهیه صاحبان آثار به اکران نوروز

اسفندیاری درباره اکران نوروز امسال و عدم اقبال تهیه کنندگان به اکران فیلم شان گفت: اکران نوروز امسال بدیهی است به رونق گذشته نخواهد بود و رغبت تهیه کنندگان و پخش کنندگان برای گرفتن اکران نوروز افت کرده در این شرایط معلوم نیست با پیک بیماری روبرو باشیم و نمی دانیم چه خواهد شد بدیهی است مثل گذشته نخواهد بود ممکن است  رونق بیشتری نسبت به طول سال ۹۹ را در اکران نوروز شاهد باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو