همه چیز درباره خوردن شیر در بارداری

همه چیز درباره خوردن شیر در بارداری


منبع: آرگا

106

1399/12/8

16:06


از مهمترین مسائل و موضوعات دوران حاملگی نوع تغذیه مادر می باشد که باید تمامی گروه های مواد غذایی را دارا باشد و از این میان می توان به مصرف لبنیات بخصوص شیر اشاره کرد چرا که مصرف شیر در بارداری مزایای فراوانی داشته و بر روی سلامت مادر و رشد جنین بسیار تاثیرگذار می باشد.

یکی از مواد غذایی پرخاصیت و مفید برای استفاده در دوران حاملگی شیر می باشد که زنان حامله باید روزانه مقدار معینی از آن را مصرف نمایند چرا که این ماده غذایی ارزش تغذیه ای بالایی داشته و در رشد و تکامل جنین و همچنین سلامت مادر نقش بسزایی دارد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب در رابطه با اهمیت مصرف شیر در بارداری و تاثیر آن بر جنین به بررسی بپردازیم.

خوردن شیر در بارداری

لبنیات از جمله مواد غذایی مهم برای تمامی گروه های سنی بویژه خانم های باردار بوده که منبع سرشاری از کلسیم می باشند و نوشیدن آن برای استحکام اسخوان ها مفید بوده و املاح معدنی لازم را به جنین می رساند. مصرف شیر در بارداری بسیار ضروری بوده و اهمیت دارد چرا که این ماده علاوه بر کلسیم حاوی مواد مختلفی همچون پروتئین، چربی های سالم و ویتامین D می باشد که هر کدام از این ها تاثیر و نقش مثبتی در سلامت مادر و جنین دارند.

نحوه استفاده از شیر در حاملگی

به طور کلی یک زن حامله باید روزانه حداقل حدود ۳ الی ۴ فنجان شیر کم چرب مصرف نماید چرا که استخوان ها و عضلات و همچنین دستگاه عصبی جنینی که در رحم مادر قرار دارد به منظور رشد و تکامل بهتر به این ماده مفید احتیاج دارد. علاوه بر این پروتئینی که در شیر وجود دارد باعث مقاومت و تقویت رحم شده و در جریان خون رسانی موثر بوده و همچنین درصد متولد شدن نوزادی که رشد مناسبی ندارد را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

از آنجایی که رشد و تکامل جنین با تغذیه مادر ارتباط مستقیمی دارد بنابراین می توانید با خوردن شیر به صورت کم چرب یا پرچرب تمامی مواد مغذی مورد نیاز جنین را فراهم نمایید. همچنین باید بدانید که خوردن شیر در حاملگی علاوه بر کاهش میزان خطر کم آبی بدن، مقدار سوزش سر دل در مادران را به حداقل می رساند و ویتامین D موجود در آن میزان درصد تولد نوزاد کم وزن را کاهش می دهد.

نحوه مصرف شیر در بارداری

نوع شیر مصرفی در دوران حاملگی

با توجه به حساسیت ها و مشکلاتی که خانم های حامله دارند بهتر است که متناسب با نوع نیاز و وضعیت خود در این دوران شیر بخورند و اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشند که در ادامه به شرح خصوصیات تغذیه ای انواع شیر پرداخته ایم.

شیر کامل :

این نوع شیر دارای چربی ها و مواد مغذی مناسب اضافی می باشد. یک لیوان شیر کامل حاوی میزان ۱۵۰ کالری بوده که در شیر بدون چربی فقط دارای ۸۳ کالری می باشد. مصرف شیر کامل در دوران حاملگی بسیار مناسب بوده البته در صورتی که اضافه وزن نداشته باشید.

شیر کم چرب و بدون چربی :

انتخاب و مصرف این نوع شیر بهترین گزینه برای استفاده در دوران بارداری و تامین سلامتی مادر و جنین است. همینطور این نوع شیر دارای مواد مغذی ضروری و مهم می باشد که در رشد و شکل گیری استخوان های جنین موثر می باشد. یک لیوان شیر کم چرب حاوی ۳۰۹ میلی گرم کلسیم بوده که در واقع مانع از کمبود کلسیم جنین بعد از تولد خواهد شد. مصرف این نوع شیر به میزان دو الی ۳ لیوان در دوران حاملگی مناسب می باشد.

فواید مصرف شیر در حاملگی

شیر پاستوریزه :

باید توجه داشته باشید که خوردن شیر کم چرب یا شیر کامل تفاوت زیادی ندارد چرا که نکته مهم پاستوریزه بودن آن می باشد. به طور کلی شیر خام دارای باکتری می باشد که قطعا برای مادر و کودک مضر و خطرساز خواهد بود ولی از طریق گرم کردن و جوشاندن شیر می توانید رشد باکتری ها را متوقف کرده و آن ها را کنترل نمایید.

مزایای مصرف شیر در حاملگی

به طور کلی شیر حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد که برای حفظ سلامتی مادر و جنین مفید بوده و ویژگی های زیادی دارد که در ادامه به مواردی از فواید شیر اشاره خواهیم کرد.

مزایای مهم شیر در حاملگی

تامین پروتئین :

در دوران حاملگی استفاده از پروتئین سالم نقش مهمی در رشد کودک داشته و باعث بالا رفتن سرعت رشد و تکثیر سلول ها می شود تا کارکرد طبیعی و مناسب داشته باشند. همچنین پروتئین در تغذیه نوزاد و بافت سینه تاثیر گذار می باشد و ناکافی بودن آن می تواند باعث کمبود وزن نوزاد در زمان تولد شود. زنان حامله به طور میانگین در طول روز به حدود ۴۰ الی ۷۰ گرم پروتئین احتیاج دارند و یک لیوان شیر حاوی حدود ۹ گرم پروتئین می باشد یعنی خوردن ۳ لیوان شیر می تواند به شما در برطرف ساختن یک سوم از احتیاجات پروتئینی بدنتان یاری رساند.

میزان مصرف شیر در حاملگی

تامین کلسیم :

وجود میزان مناسبی کلسیم در دوران حاملگی برای فراهم ساختن احتیاجات معدنی کودک نیاز است. به طور کلی زنان حامله ۱۹ سال به بالا به میزان ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم احتیاج دارند و این نوع نیاز در زنان حامله زیر ۱۹ سال به ۱۳۰۰ میلی گرم می رسد. بدین ترتیب پیشنهاد می شود که برای برطرف کردن نیازهای روزانه خود حدود ۳ الی ۴ لیوان شیر بخورید.

تامین ویتامین D :

بهتر است بدانید که مصرف ویتامین D در دوران بارداری در پیشگیری از راش نوزادان و وزن کم در زمان تولد کمک قابل توجهی می کند. مقدار نیاز به ویتامین D در طول روز حدود ۴۰۰IU می باشد و به طور کلی یک وعده شیر می تواند مقدار ۱۱۵ تا ۱۲۴ IU تامین کند. بدین ترتیب خوردن سه وعده شیر می تواند به شما در فراهم ساختن حدود ۵۹ درصد از این ویتامین مورد نیاز کمک نماید.

هیدراته کردن بدن :

در صورتی که حس می کنید دچار کم آبی شده اید و یا استرس شدیدی دارید می تواند با مصرف شیر در دوران حاملگی این مشکل را برطرف نمایید. شیر در واقع بدن شما را هیدراته نگه داشته و از کاهش مایعات و از بین رفتن آن ها در بدن ممانعت می کند.

مهمترین فواید شیر در حاملگی

آنتی اسید عالی و مناسب :

همانطور که می دانید سوزش سر دل و دیگر مشکلات سیستم گوارشی و معده در دوران حاملگی بسیار شایع می باشد. بنابراین خوردن شیر کم چرب یا بدون چربی می تواند باعث رفع این مشکل شده و موجب بهبودی فرد شود. شیر در واقع در دوران حاملگی باعث بهبود یافتن عملکرد معده خواهد شد.

شیوه مصرف شیر در حاملگی

  • می توانید شیر را با غذا مخلوط نمایید.
  • برای وعده صبحانه غلات غنی شده همراه با شیر مصرف نمایید.
  • در هنگام خوردن شیر به صورت یک باره ۳ فنجان شیر را استفاده نکنید.
  • به منظور تامین کلسیم، ویتامین D و دیگر مواد مورد نیاز بدن فقط به مصرف شیر بسنده نکنید بلکه می توانید انواع دیگر لبنیات را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مصرف شیر در بارداری

در این مطلب با نحوه مصرف شیر در بارداری و فواید و مزایای آن به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو