طرز تهیه عدس پلو عربی

طرز تهیه عدس پلو عربی لبنانی خوشمزه

عدس یکی از حبوبات بسیار مفید و مقوی می باشد که به خاطر پخت سریع و نفخ کم آن، طرفداران زیادی دارد. عدس پلو به خاطر طعم خوبی که عدس به برنج می دهد، از دیر باز مورد توجه ایرانیان بوده است. عدس پلو عربی همانطور که از نامش پیداست، مربوط به جنوب کشور و منطقه عرب نشین آن است. از آنجا که غذاهای عربی، پر ادویه هستند، این عدس پلو نیز پر ادویه طبخ می شود و مزه متفاوتی به عدس پلوهای دیگر دارد.

مواد لازم برای ۳ نفر
برنج۱٫۵ پیمانه
عدس۱٫۵ پیمانه
پیاز۴ عدد
آرد۳ قاشق غذاخوری
زیره۳ قاشق چایخوری
تخم گشنیز۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
دارچین و زردچوبهبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی

دستور پخت عدس پلو عربی

مرحله اول

برای تهیه عدس پلوی مجلسی خوشمزه به روش عربی ابتدا برنج را شسته و از شب قبل با آب و نمک خیس می کنیم. یک قابلمه بر می داریم. سپس کمی روغن درون آن می ریزیم و روی شعله گاز قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله زیره و تخم گشنیز را به صورت پودر شده می ریزیم و حدود یک دقیقه تفت می دهیم تا بوی آن خارج شود. زردچوبه و دارچین و فلفل را هم اضافه می کنیم. آب برنج را ریخته و برنج را داخل قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله عدس را هم که قبلا با کمی آب پخته ایم، به همراه آبش به برنج اضافه می کنیم. اگر آب عدس به مقداری بود که روی برنج به اندازه یک بند انگشت، آب بگیرد، نیازی به اضافه کردن آب اضافی نیست.

مرحله چهارم

در غیر این صورت، آب به آن اضافه می کنیم تا به اندازه یک بند انگشت روی برنج را بپوشاند. نمک به آب اضافه می کنیم و می گذاریم تا آب برنج تمام شود. دم کنی روی در قابلمه قرار می دهیم و شعله گاز را خیلی کم می کنیم تا با حرارت ملایم دم بکشد.

مرحله پنجم

۴۵ دقیقه زمان لازم دارد تا برنج کامل دم بکشد. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی خرد می کنیم. آرد را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. یک تابه بر می داریم و با نصف پیمانه روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ شود.

مرحله ششم

سپس پیاز ها را به آن اضافه می کنیم تا خوب سرخ شود. سپس نصف پیاز ها را به برنج در حال دم اضافه می کنیم. در ادامه نصف دیگر پیاز های سرخ شده را برای تزیین روی عدس پلو موقع سرو استفاده می کنیم.