طرز تهیه روغن حیوانی

طرز تهیه روغن حیوانی خانگی از خامه از سرشیر با آرد روغن زرد یا ساری یاغ گرفتن بوی روغن حیوانی طرز نگهداری روغن حیوانی در منزل

روغن حیوانی نسبت به روغن های نباتی مفید و مقوی تر است. اما با توجه به بویی که دارد مورد پسند همه قرار نمی گیرد. می توان روغن حیوانی را از کره در منزل تهیه کرد. کره شامل روغن و دوغ است که با حرارت می توان دوغ کره را جدا کرد و یک روغن شفاف بدست آورد. کره گاوی رنگ زردی دارد که روغن زرد رنگی هم بدست می دهد. اما کره و روغن گوسفندی و بز رنگ سفیدی دارد و طعم تیزتری نسبت به روغن گاو دارد اما عطر و بوی بیشتری دارد. مراحل کار برای کره گاوی یا گوسفندی و بزی یکسان و به صورت دستور زیر است. برای معطر کردن روغن می توان از گیاه چوبر استفاده نمود.

مواد لازم روغن حیوانی
کره زرد گاوبه مقدار دلخواه

دستور تهیه روغن حیوانی

مرحله اول

ابتدا یک قابلمه بر می داریم و روی شعله گاز قرار می دهیم. حرارت زیر قابلمه باید خیلی کم باشد. کره ها را درون قابلمه می ریزیم. باید توجه کنیم که حرارت تا انتهای کار باید خیلی کم باشد تا کره به آرامی ذوب شود.

مرحله دوم

وقتی کره ذوب شد، دوغ هایی که سر قابلمه است را با قاشق جدا می کنیم ولی نباید روغن را هم بزنیم چون دوغی که ته قابلمه است بالا می آید و جدا کردن آن سخت می شود. انقدر دوغ های بالای کره را جدا می کنیم تا روغن شفاف شود.

مرحله سوم

سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و می گذاریم از حرارت بیفتد. سپس به مدت ۳ ساعت، درون یخچال قرار می دهیم تا کامل ببندد. بعد از آن که کره خودش را گرفت و بست، یک سوراخ دخل قابلمه روی کره ایجاد می کنیم تا انتهای قابلمه.

مرحله چهارم

قابلمه را تکان تکان می دهیم تا دوغ کف آن از ظرف خارج شود. اگر می خواهید روغن عطر خوبی داشته باشد، از گیاه چوبر استفاده کنید. گیاه چوبر را لای کی پارچه تمیز قرار داده و داخل روغن قرار می دهیم تا به روغن عطر خوبی بدهد.