مادربردهای Z590 سری TUF Gaming و PRIME ایسوس؛ مقرون بصرفه اما قدرتمند

منبع: فوت و فن

158

1399/12/9

09:30


با معرفی چیپست جدید Intel Z590 ایسوس نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده کارت گرافیک در دنیا مادربردهای جدید خود را مبتنی بر این تراشه معرفی کرده است. در میان محصولات معرفی شده، سری TUF Gaming و PRIME ایسوس با چیپست Z590 را می‌توان مادربردهایی مقرون بصرفه با عملکرد بالا شناخت. زیرا این سری از مادربردهای ایسوس با توجه به قیمت مناسبی که دارند پتانسیل استخراج تمام قدرت پردازشی پردازنده‌های نسل یازدهم و دهم Intel را نیز دارند.

سری TUF Gaming؛ جان سخت‌هایی ساخته شده برای گیمرها

نام و نشان مادربردهای سری TUF Gaming ایسوس به قدرت، کارایی و قیمتی مناسب در میان گیمرها شناخته شده است. جدیدترین مادربردهای ایسوس نیز تحت این سری همچنان این اصول را به همراه داشته و آماده میزبانی سخت افزارهای جدید دنیا هستند. به لطف حضور چیپست جدید Z590 مادربردهای های TUF Gaming Z590 –PLUS WiFi و TUF Gaming Z590 – PLUS با رابط PCIe 4.0 همراه شدند که تغییری چشمگیر بر سرعت انتقال داده بر این بستر دارد؛ از جمله کاربردهای این رابط می‌توان به پشتیبانی و سازگاری کامل این مادربردها با تمامی کارت گرافیک‌های جدید اشاره کرد. از سوی دیگر درایوهای ذخیره سازی SSD نیز تحت سوکت M.2 پهنای باند و سرعت بیشتری را برای خواندن و نوشتن اطلاعات شما خواهند داشت. اما آنچه گفته شد تنها تعاریفی کوتاه و اجمالی بود؛ ایسوس ویژگی‌های خاص و انحصاری را با این مادربردها همراه کرده است.

ویژگی‌های کلیدی این مادربردهای جدید را می‌توان برخورداری از مدار تنظیم فشار رگلاتور (VRM) قدرتمند، راهکارهای خنک کننده بهینه، پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت، اتصالات متنوع، ظاهرگیمینگی و امکانات نرم افزاری است. مدار تغذیه ۲+۱۴ فاز قدرتمند هر دو مدل مادربرد اشاره شده توانایی حتی بیش از نیاز پردازنده‌های جدید Intel را دارند و شما از بابت عملکرد صحیح و پایداری کامپیوتر خود نگرانی نخواهید داشت. همچنین یکی از مواردی که ایسوس در ساخت این دو مادربرد رعایت کرده و سبب افزایش کیفیت و دوام آنها شده، استفاده از مدار چاپی ۶ لایه است. مدار چاپی ۶ لایه باعث می شود تا فضای بیشتری برای ارتباطات گسترده مادربرد وجود داشته باشد و همچنین استفاده از ۲ انس مس در ساختار این برد باعث می شود تا دمای مادربرد نیز کاهش یابد. در اصل این ۲ انس مس باعث می شود دمای تولید شده هر المان بر روی مادربرد به سرعت به دیگر نقاط منتقل شود. کانکتورهای سری PROCOOL نیز که به آنها اشاره شد در این نسل تا ۴۲ درصد بهبود داشته و آستانه تحمل جریان در این پین‌ها به ۱۰ آمپر می‌رسد.

مدار تغذیه هر مادربرد نقش کلیدی را ایفا می‌کند؛ تمام ساز و کارهای پردازنده هر کامپیوتر به این بخش ارتباط مستقیمی دارد و طی پردازش‌های سنگین دمای قابل توجهی از خود ایجاد می‌کند. ایسوس نیز برای اطمینان دادن به تمامی مصرف کنندگان در این نسل اندازه هیت سینک ها را تا ۱.۶ برابر بیشتر کرده تا فضای بیشتری برای دفع دما وجود داشته باشد. علاوه بر این، وزن هیت سینک‌ها نیز تا ۱.۷ برابر افزایش یافته است. تمامی اسلات‌های M.2 این مادربرد با رابط جدید به خوبی و با پایداری کامل کار خواهند کرد زیرا تمام اسلات‌ها مجهز به هیت سینک مستقل و از پیش نصب شده هستند. پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت DDR4 نیز خود یکی از مزایای اصلی این مادربرد به شمار می‎‌رود. هر دو مادربرد جدید توانایی این را دارند تا ۴ اسلات حافظه RAM را با سرعت ۵۳۳۳ مگاهرتز به شما ارائه دهند. دستیابی به این سرعت نیز به آسانی فعال کردن پروفایل XMP است. یکی از ویژگی‌های مهم دیگر این مادربرد به چیپ صوتی آن ارتباط دارد. چیپ صوتی گیمینگ مادربردهای جدید سری TUF Gaming Z590 ایسوس از یک نرم افزار انحصاری dts برخوردار بوده که قابلیت شخصی سازی صدا بسته به سبک بازی شما را به ارمغان آورده است.

مادربرد‌های PRIME Z590 ایسوس، انتخابی مطمئن برای پردازنده‌های جدید

سری PRIME ایسوس پرفروش‌ترین مادربردهای دنیا است. در این نسل با استفاده از مدار تغذیه قدرتمند برای همراهی پردازنده‌های جدید و استفاده از قدرت  هوش مصنوعی، مادربردهای PRIME Z590 ایسوس پتانسیل بسیار بالایی برای تجربه نهایت قدرت و کارایی دارند. در حال حاضر سه مادربرد از این سری تحت مدل‌های PRIME Z590-P، PRIME Z590-V و PRIME Z590M-PLUS معرفی شدند.

مادربردهای این سری نیز ویژگی‌های خاصی دارند که در ابتدا می‌توان به همراهی هوش مصنوعی در آنها اشاره داشت؛ به صورت کلی هوش مصنوعی در سه بخش اورکلاکینگ، شبکه و خنک کننده فعالیت دارد. برای اورکلاکینگ این مادربرد دو روش برای فعال سازی AI OC در اختیار مصرف کنندگان گذاشته که از طریق بایوس یا نرم افزار Ai Suite جدید قابل دسترسی است. با AI OC می‌توان به صورت هوشمند کامپیوتر خود را اورکلاک کنید، بدون آنکه آسیبی به قطعات شما وارد شود. در حقیقت پس از فعال سازی این قابلیت، کامپیوتر شما بسته به مدل پردازنده و خنک کننده مقداری اورکلاک بر کامپیوتر شما اعمال می‌کند تا کارایی نهایی سیستم شما تا حد قابل توجهی افزایش یابد. در بحث شبکه نیز AI Networking می‌تواند مدیریت هوشمند تمامی پکت‌های شما را بر عهده داشته باشد تا هیچ وقت مشکلی از بابت پهنای باند خود نداشته باشید. این کار به سادگی یک کلیک است تا بر اساس تاریخچه استفاده و رفتارهای شما، پهنای باند هر سرویس الویت بندی هوشمند شود. خنک سازی هوشمند یا AI Cooling نیز کنترل کامل تمام فن‌های متصل به مادربرد و خنک کننده پردازنده را بر عهده دارد. همچنین پنج راهکار حفاظتی ایسوس نیز با این مادربردهای جدید همراه است.

رابط PCI Express در این مادربرد از SafeSlot Core بهره برده تا در هنگام استفاده از قطعه های سازگار نظیر کارت گرافیک یا کارت های توسعه دیگر، در درازمدت دچار صدمات فیزیکی ناشی از استفاده مداوم نگردد. پنل پشتی آن نیز از استیل ضد زنگ بوده و لحیم کاری قطعات پشتی به صورت چند مرحله ای انجام شده تا بالاترین دوام و استحکام را در مدت زمانی طولانی در بدترین شرایط استفاده از مادربرد مورد انتظار باشد.

پورت شبکه نیز از راهکار حفاظتی معروف LANGUARD استفاده می کند تا آسیب های ناشی از القای جریان های ناخواسته الکتریکی را خنثی نماید. مدار تغذیه این مادربرد نیز به صورت کاملاً دیجیتالی با تراشه اختصاصی DIGI+ مدیریت شده بهینه و دقیق ولتاژ های مورد نیاز را در اختیار پردازنده قرار دهد.

علاوه بر این ویژگی های سخت افزاری بی نقص، ایسوس بیش از ۸۰۰۰ ساعت تست های دوام و پایداری را در شرایط مختلف با بیش از ۱۰۰۰ دستگاه و قطعه مختلف در این مادربرد انجام داده تا خیال مصرف کننده از سازگاری و سلامت سیستم راحت باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو