سلام مامان؛ رکوردشکنی تاریخی یک کمدی مادر-دختری در سینمای چین

87

1399/12/9

11:33


نخستین تجربه کارگردانی یکی از بازیگران زن محبوب سینمای چین که دو هفته پیش اکران شده، بسیار زودتر از تمام فیلم‌های تاریخ سینمای این کشور به رکورد فروش ۷۰۰ میلیون دلار رسید و رکورد شکست.

سلام مامان؛ رکوردشکنی تاریخی یک کمدی مادر-دختری در سینمای چین

سرویس سینمایی هنرآنلاین: «سلام مامان» به نویسندگی و کارگردانی و بازی جیا لینگ داستان زنی است که در تاریخ سفر می‌کند تا مادر فقیدش را ببیند. این کمدی اشک‌انگیز در همین دو هفته چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای چین و پرفروش‌ترین فیلم یک کارگردان زن شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده چند رکورد دیگر را جابه‌جا کند. جیا «سلام مامان» را ادای احترام به مادر خود می‌داند که وقتی او ۱۹ سال داشته، از دنیا رفته است.

اکران این فیلم بحث‌هایی را در جامعه و شبکه‌های اجتماعی چین درباره زنان، مادر بودن و فرزند داشتن برانگیخته است. «سلام مامان» داستان زنی است به نام جیا شیائولینگ که مادرش را در یک حادثه رانندگی در ۲۰۰۱ از دست داده است. او که گمان می‌کند دختری خوب برای مادرش نبوده، با هدف دیدن مادر به گذشته و سال ۱۹۸۱ سفر می‌کند و می‌کوشد یک زندگی بهتر برایش تدارک ببیند. از جمله اینکه یک مرد دیگر را سر راه زندگی‌اش قرار دهد.

کارگردان در گفتگو با رسانه‌های چین ابراز امیدواری کرد مردم با دیدن «سلام مامان» شاد شوند و به یک زندگی بهتر فکر کنند. او عشق مادرش را به هوا تشبیه کرد که تا وقتی هست کسی آن را درک نمی‌کند اما وقتی از بین می‌رود، احساس خفه شدن و بی‌کس بودن به انسان دست می‌دهد. مردم چین که به تازگی دوباره سینما رفتن را تجربه می‌کنند، با دیدن فیلم این کارگردان زن به برداشت و درکی تازه از زن بودن و مادر بودن رسیده‌اند.

یکی از هشتگ‌های مربوط به «سلام مامان» در شبکه اجتماعی ویبو در چین ۱.۶۷ میلیارد بار دیده شده و پست‌های آن بیش از ۵۸۰ هزار بار تکرار شده است. یکی از پرسش‌های مهم پس از تماشای فیلم در شبکه‌های اجتماعی این است که اگر بچه‌ها بتوانند در زمان به عقب بازگردند، به مادرشان چه می‌گویند و نکته جالب اینکه خیلی‌ها گفته‌اند از مادرشان می‌خواهند با پدرشان ازدواج نکند یا اینکه اصلا بچه به دنیا نیاورد!

جیا ۳۸ ساله، کارگردان «سلام مامان» پس از حضور در چند برنامه تلویزیونی به چهره‌ای سرشناس تبدیل شد و سال ۲۰۱۲ هم از سختی‌های کار کردن در صنعت سینمای مردانه چین گلایه کرده بود. او با بازی کردن در سینما و تلویزیون شرکت فیلمسازی خودش را راه انداخت و فیلمنامه «سلام مامان» را بر اساس زندگی خود و مادرش در سه سال نوشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو