صنعت یقینا از با اهمیت ترین بخش های اقتصاد است .در ایران که در زمره ی کشور های در حال توسعه قرار دارد ، بخش صنعت نسبت به کشور های توسعه یافته از اهمیتی دو چندان برخوردار است.چراکه کشور های توسعه یافته از حالت اقتصاد صنعتی عبور کرده و وارد اقتصاد خدمات یا به بیان دیگر اقتصاد پیشرفته شده اند.به همین علت که کشور های در حال توسعه در مراحل اول توسعه هستند و هنوز وارد به فاز اقتصاد پیشرفته نشده اند،بخش صنعت از اهمیت بسیار بالایی دارد.

از همین رو رشد تولید و رشد بخش صنعتی به عنوان محرک اصلی موتور رشد و توسعه اقتصادی شناخته میشود و تغییرات در این بخش سایر بخش های اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.به همین جهت تغییرات رشد در بخش صنعت برای بررسی اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است.

شاخص تولید صنعتی ماهانه

۲۴۰ شرکت صنعتی در بورس ماهانه گزارش میزان تولید خود را منتشر میکنند،این شرکت ها بیش از نیمی از تولید صنعتی کشور را در اختیار دارند . از همین رو بررسی تولید صنعتی این شرکت ها میتواند تصویری از وضعیت کل صنعت کشور ارائه دهد .بررسی شاخص تولید صنعتی بورسی از این جهت که نسبت به گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی از بخش صنعت زود تر منتشر میشود ،میتواند کمک شایانی به تجزیه و تحلیل بخش صنعت کند.لازم به ذکر است که روند رشد شرکت های بورسی با روند های که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار همخوانی قابل ملاحظه ای دارد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «ضربان قلب تولید کند شد/ روند رشد صنعتی در 31 ماه گذشته» در اقتصادنیوز بخوانید.