خبر خوش از وضعیت جسمی موزیسینی که ۷۰۰ مدرسه ساخت

منبع: ایران آرت

76

1399/12/9

15:33


عثمان محمدپرست در کنار خدماتی که به موسیقی نواحی داشته، دستی بر کار خیر نیز دارد و بیش از ۷۰۰مدرسه ساخته است. او هیچگاه هنر را راه امرار معاش خود ندانسته و عاشقانه در راه موسیقی قدم برداشته است.

ایران آرت: عثمان محمد پرست نوازنده پیشکسوت دوتارعصر پنجشنبه 7 اسفند ماه ازبیمارستان مرخص شد.

محسن مقیاسی نوه دختری استاد عثمان درگفت‌و‌گو با روزنامه ایران حال عمومی استاد موسیقی نواحی را خوب و مساعد اعلام کرد و درادامه گفت: علت بستری شدن پدربزرگ دربیمارستان مشکلات گوارشی و خونریزی معده بود که ابتدا دربیمارستان 22 بهمن خواف بستری شد و پس‌ ازانجام آزمایشات اولیه و ادامه تکمیل مراحل درمان دربیمارستان مجهزتر به مشهد منتقل و دربیمارستان امام رضا(ع) بستری گردید و الحمدلله بعد ازقطع خونریزی معده از بیمارستان مرخص شد و در منزل استراحت می کند.

استاد عثمان هنرمند نام آشنای موسیقی نواحی ایران است ونوای نغمه معروف او"نوایی نوایی..."است. او متولد سال ۱۳۰۷ درشهر"رود خواف" ازشهرهای جنوب شرقی استان خراسان است.استادعثمان که همه او را با نام عثمان خوافی می‌شناسند علاوه بر تبحری که درخوانندگی دارد در نوازگی دوتار هم چیره‌دست است و پنجه‌های قدرتمند او در نواختن دوتار بی‌نظیر است.

در چند ماه گذشته نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده، از سوی بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی ایران به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد. این گواهینامه با عنوان "مهارت سنتی ساختن ونواختن دوتار" در یونسکو بود. زندگی عثمان محمد پرست تنها بر هنرموسیقی پای نگرفت و دوتار تنها شاخصه شهرت او نبوده بلکه سال‌های سال است که عثمان خوافی دستی بر کار خیر دارد وبیش از ۷۰۰مدرسه ساخته است. او هیچگاه هنر را راه امرار معاش خود ندانسته و عاشقانه در راه موسیقی قدم برداشته است.                                      

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو