دومين اعتراض وزير بهداشت به بی توجهی های عمومی

69

1399/12/9

15:36


دومين اعتراض وزير بهداشت به بی توجهی های عمومی

سلامت نیوز:اعتراضات وزير بهداشت به ساده‌انگاري‌هاي مردم و مسوولان و بي‌تفاوتي جمعي نسبت به خطر شيوع كرونا، تندتر شده چون چهار روز قبل و به دليل كاهش بسيار نگران‌كننده رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كشور، دومين پرستار باردار مبتلا به كرونا هم جان خود را از دست داد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، اين پرستار، از اعضاي كادر درمان بيمارستان شهيد مدني استان البرز بود كه بر اثر خدمت در محل بستري بيماران كرونايي، قرباني و فوت شد. صرف‌نظر از اينكه مسوولان بيمارستان بايد پاسخگو باشند كه چرا با وجود تاكيدات چند‌ماهه معاونت درمان درباره انتقال پرستاران باردار يا مبتلاي بيماري زمينه‌اي از بخش بستري‌هاي كرونا به بخش‌هاي كم خطر، اين پرستار را در بخش بستري‌هاي كرونايي به خدمت گرفته‌اند، وزير بهداشت، روز دوشنبه و پس از فوت اولين پرستار باردار مبتلا به كرونا و در تاثر جدي براي صدها پزشك و پرستار شهيد خدمت كه قرباني بي‌مسووليتي‌ها و بي‌تفاوتي‌هاي مردم و مسوولان شدند، در واكنش بسيار تندي گفته بود: «به جاي وزير بهداشت، مديركل مردشورخانه منصوب كنيد.»

به نظر مي‌رسد كه هر چه به ايام نوروز و پايان سال نزديك مي‌شويم، تاثيرات بي‌توجهي‌هاي عمومي مردم و تصميمات سليقه‌اي و خودسرانه برخي مسوولان، شدت اين اعتراضات را بيشتر هم خواهد كرد چنانكه وزير بهداشت، روز چهارشنبه، براي دومين بار ظرف يك هفته، در واكنش به زير پا گذاشتن ساده‌ترين اصول پيشگيرانه براي جلوگيري از انتشار گونه جهش يافته ويروس كرونا، از تريبون عمومي اعتراضات تندي به زبان آورد و اين‌بار هم، مثل روز دوشنبه، روي اين جملات اعتراض‌آميز با مسوولاني در دستگاه‌هاي دولتي، حكومتي و نهادهاي عمومي غيردولتي بود كه بدون هيچ گونه مشورت با وزارت بهداشت، مراسم و تجمعات و سمينار و جلسات با دعوت حضوري از مدعوين برگزار مي‌كنند و خطر انتقال بيماري و همه‌گيري گسترده را با اين ناديده گرفتن اهميت تذكرات و هشدارهاي مسوولان وزارت بهداشت، دامن مي‌زنند .

سعيد نمكي، روز چهارشنبه در توضيح اعتراضات اخير خود گفت: «در يك سالي كه گذشت تلاش كردم در اوج بي‌قراري، آرام در مقابل دوربين‌ها ظاهر شوم و در اوج دل‌پريشاني، سعي كنم خاطر مردم كشورم را مشوش نكنم و آرامشي به جامعه القا كنم كه نگران نباشند از اينكه كوويد 19و بيماري سركش ناشي از اين ويروس مي‌تواند آرامش جامعه و نظام سلامت را به هم بريزد، همچنين همكاران عزيز و سختكوشم در نظام سلامت، از سرباز تا افسر ارشد، احساس نكنند كه فرمانده اين مجموعه دچار رواني پريشان و دلي آزرده از اوضاع است.

اما گاهي اوقات ترمز از دست در مي‌رود و من هم در اوج تلاش براي آرامش، ممكن است، جملاتي را در اوج عصبانيت بيان كنم؛ اين هم چيزي نيست جز عشق به مردم و دلسوزي از اينكه مبادا مردم عزيز سرزمينم دوباره گرفتار موج جديدي از بيماري شوند، مرا درديست اندر دل كه‌گر گويم زبان سوزد وگر پنهان كنم ترسم كه مغز استخوان سوزد.»

وزير بهداشت در ادامه صحبت‌هاي خود اشاره دوباره‌اي به تصميمات غير كارشناسانه منجر به گسترش همه‌گيري ويروس كروناي جهش يافته داشت و با انتقاد از رفتار جمعيت عمومي كشور كه برخي مسوولان و مديران هم در اين جمع قرار مي‌گيرند، گفت: «متاسفانه با وجود دستور صريح رييس‌جمهوري، در همين ايام برخي عملكردهاي‌مان با تاخير مواجه بوده است.

من مكرر در اين برنامه از مردم عزيز تمنا كردم كه پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند؛ برخي عزيزان در برخي نقاط بي‌توجهي كردند و پروتكل‌ها را رعايت نكردند و متاسفانه امروز ويروس كوويد ۱۹ جهش يافته در سراسر كشور و اكثر استان‌هاي‌مان خودش را نشان داده است. متاسفانه در خوزستان خيز سنگيني از بيماري داريم و منشأ بيماري اكثرا ويروس جهش يافته است. ميزان موارد سرپايي بيماري در دو هفته اخير رو به افزايش است.

هر كس در خوزستان فوت كرد مراسم تشييع وسيع برگزار كردند؛ در شادگان رعايت پروتكل‌ها به صفر رسيد. دستفروش‌ها و مراكز خريد بيداد مي‌كردند. اين براي ما روشن بود كه يك خوزستان پر ماجرايي را در آينده‌اي نزديك خواهيم داشت.ما خواهش كرده بوديم مرزها را ببندند كه رييس‌جمهور هم دستور داد و يكي از دلخوري‌هاي من اين است كه تا (روز سه‌شنبه) يكي از مرزهاي محلي باز بود و گفتند قرار است در آخرين ساعات چهارشنبه ببنديم و اين براي وزير بهداشت بسيار دردناك است.

اگر وزير بهداشت بگويد آب تهران آلوده است ولي مسوولان آب تهران بگويند مردم، برويد و آب ذخيره كنيد چون مي‌خواهيم ۴۸ ساعت بعد آب را قطع كنيم، اين براي وزير بهداشت خيلي دردناك است.برخي دلخوري‌هاي ما از اين است كه خبر نداريم طول اين سرزمين را چه كسي طي مي‌كند و از كجا وارد يا خارج مي‌شود؛ امكانات مرزها براي نگهداري بيماران در قرنطينه كافي نيست، وضعيت آبادان نگران‌كننده است، همكاران من به دنبال بسيج تخت‌ها هستند تا كسي پشت در بيمارستان نماند.

ما مثل قبل در كنار مردم هستيم گرچه عده‌اي به ما و همكاران ما جفا كردند و پروتكل‌ها را رعايت نكردند و همين عده كم آتش جديد را برافروختند.در مصاحبه‌اي ديدم كه از كسي مي‌پرسند چرا ماسك نمي‌زني مي‌گويد دلم نمي‌خواهد يا چون نفسم مي‌گيرد. هنوز نتوانستيم اين آدمي را كه با كمال بي‌ادبي برخورد مي‌كند بازداشت و جريمه كنيم تا عامل تنبه باشد.

مردم بدانند كه اگر فاصله‌گذاري‌ها را رعايت نكنند و از زدن ماسك خودداري كنند و عزا و عروسي با همان تجمع برگزار شود و دورهمي‌ها ادامه داشته باشد و اجلاس‌هاي ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره در سالن‌هاي دربسته و جشنواره‌ها برگزار شوند و به هر طريقي دور هم جمع شوند و در اين ايام كه به عيد نزديك مي‌شويم در مراكز خريد حاضر شوند ما حريف مهار بيماري كرونا نخواهيم شد. به نظر مي‌رسد اين اعتراضات، اين‌بارهم بي‌فايده باشد .

به نظر مي‌رسد كه حالا زمين كشور، به دو جبهه تقسيم شده؛ جبهه‌اي كه متوليان سلامت ايستاده‌اند و جبهه‌اي كه مسوولاني با بي‌تفاوتي كامل نسبت به خطر شيوع ويروس كرونا ايستاده‌اند و با رفتارهاي خود، اين بي‌تفاوتي را در سطح جامعه هم تزريق مي‌كنند؛ بي‌تفاوتي‌هايي كه هيچ ارتباطي به سطح تحصيلات و سطح درآمد و حتي محل زندگي ندارد.

چنانكه با وجود تاكيد‌هاي مكرر مسوولان وزارت بهداشت براي خودداري از برگزاري يا شركت در هر گونه تجمع و مراسم در فضاي سربسته، ظرف يك هفته گذشته 11 مراسم دولتي يا غيردولتي در فضاي بسته با حداقل 50 مهمان و مدعو برگزار شده است؛ 30 بهمن؛ چهارمين كنگره سراسري حزب كارگزاران سازندگي ايران، 4 اسفند؛ ديدار پاياني ليگ هندبال بانوان با حضور تماشاگر و عكس يادگاري در پايان مسابقه، 5 اسفند؛ همايش مديران استاني دارالقرآن، 5 اسفند؛ همايش بين‌المللي مطالبات حقوقي بين‌المللي دفاع مقدس، 5 اسفند؛ آيين تحليف مشاوران خانواده قوه قضاييه، 5 اسفند؛ مراسم افتتاحيه نمايشگاه تلكام ۹۹، 6 اسفند؛ رونمايي از كتاب سال اسباب‌بازي ايران، 6 اسفند؛ مراسم جشن سالروز استقلال كانون وكلاي دادگستري، 7 اسفند؛ جشن ميلاد امام علي (ع) در امامزاده قاضي الصابر (ع)، 7 اسفند؛ مراسم افتتاح آزادراه غدير، 8 اسفند؛ اختتاميه اولين دوره مسابقات چندجانبه بين‌المللي هندبال با حضور تماشاگر و عكس يادگاري در پايان مسابقه .

البته در تمام اين روزها هم، هجوم مردم بيكار به بازارها و مراكز خريد ادامه داشته و البته اين بي‌توجهي‌ها، همگي در قاب دوربين عكاسان هم ثبت شده تا هيچ مسوول و غيرمسوولي، مجال تكذيب نداشته باشد. آنچه مي‌تواند دستاويزي در مقابل اعتراض به وزير بهداشت باشد اين توجيه ساده‌لوحانه است كه تمام شركت‌كنندگان در اين مراسم، ماسك بر صورت داشته‌اند و فاصله فيزيكي را رعايت كرده‌اند كه البته تصاوير، غير از اين را ثابت مي‌كند چنانكه در تصاوير ثبت شده از اين مراسم، رعايت فاصله فيزيكي آن هم در محيط‌هاي سربسته بدون تهويه فعال، در حد صفر است .

اما حتي با فرض رعايت فاصله‌گذاري فيزيكي 50 نفر در يك مكان 50 متري !!!‌، بايد به هشدارهاي فرهاد عباسي؛ متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشكي بوشهر توجه كرد كه تير ماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاري برنا گفت: «خطر انتقال كرونا در تجمع‌ها و فضا‌هاي محصور و سربسته مانند دفاتر، اماكن مذهبي، سالن‌هاي سينما يا تئاتر بسيار زياد است.

براي آلوده شدن به دوز كافي از ويروس نياز است و با ۵ دقيقه صحبت كردن در محيط بسته و بدون ماسك، هزار ذره ويروس به‌راحتي منتشر مي‌شود.در سرفه و عطسه ۲۰۰ ميليون vp وجود دارد و مقدار زيادي از ذرات ويروسي منتشر شده با سرفه و عطسه ممكن است ساعت‌ها در يك محيط با تهويه نامناسب در فضا به‌صورت معلق باقي بماند. ميزان احتمال آلودگي قطعي به مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض ويروس و تعداد ذرات ويروس بستگي دارد.

احتمال خطر سرايت در مجاورت شخصي با رعايت فاصله ۱۸۰ سانتي متر به بالا اگر زير ۴۵ دقيقه و بدون صحبت، عطسه و سرفه باشد، كم است.در صورتي‌كه دو نفر ماسك بزنند و به‌صورت رودررو در مكان دربسته و محصور و در زمان كمتر از ۴ دقيقه با يكديگر صحبت كنند، خطر انتقال كم است. اگرچه با ماسك هم، در مكان محصور و بدون تهويه مناسب با بيش از ۴ دقيقه صحبت كردن احتمال سرايت وجود دارد.

رستوران‌ها، محل كار، مدارس، محل تجمع‌ها مانند همايش‌ها، تالار‌هاي عروسي، مهماني، حمام‌هاي عمومي، رختكن‌هاي مشترك و محل استراحت مشترك خطر بسيار بالايي دارند. قرار گرفتن در مكان‌هاي محصور بدون تهويه مناسب و با تراكم و تعداد افراد بالا و نيز حضور در تماس طولاني با افراد خطر سرايت ويروس كرونا را افزايش مي‌دهد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو