خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند


80

1399/12/9

17:38


سلامت نیوز:در روزهایی در سراسر دنیا میزبان، مهمان ناخوانده ای به نام کروناویروس هستیم، مردم زلزله زده سی سخت نمی‌دانند استرس و دغدغه ابتلا به کرونا را داشته باشند یا نگران سرما، برف و باران باشند که بر سرشان خانه بی سقفشان آوار شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، امروز دهمین روز پس از آن شب سخت، سی سخت است که مردم آن زلزله‌ای ۵.۶ ریشتری را تجربه کردند و بدتر از آن سرما، بارش برف و باران بر سر مردم محرومی است که خانه و کاشانه آنهاویران شده است و از سرما نمی‌دانند به کجا پناه ببرند.


برخی از مسئولان نظام هم در بازدید از مناطق زلزله زده این شهر بدبختی های این مردم را دیدند و البته قول‌هایی هم برای کمک دادند، اما مردم رنج دیده این مناطق امیدوارند با کمک مردم و مسئولان خانه‌هایشان خیلی زود بازسازی شود.


خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



چادر و هیتر ‌در این سرمای استخوان سوز جواب نمی دهد
یکی از زلزله زدگان سی‌سخت در این شب های سرد که باد و بوران برف دست از سر مردم زلزله زده در کهگیلوبه و بویراحمد بر نمی دارد به ایسنا گفته است: شبهای سختی را در سی سخت به سر می بریم چرا که چادر و هیتر ‌در این سرمای استخوان سوز جواب نمی دهد.

یک زن زلزله زده که با ترس از پس لرزه ها در بیرون از خانه و در چادر زندگی می‌کند به خبرنگار ایسنا می‌گوید؛ ۶ روز در چادر مسافرتی بودیم و پس از بارش برف، چادر بزرگ هلال احمر به ما داده شده است.

یک پیرزن نیز می‌گوید به بیماری آسم، مبتلا و دچار تنگی نفس است، نیاز به اسپری دارد و با وجود آنکه نام دارویش را در لیست نیازمندیهای زلزله زدگان نوشتند اما هنوز نتوانستند به او دارو برسانند.
هلال احمر، چادر و "آترا" (چراغ حرارتی) را به زلزله زده گان داده شده است غذای گرم هم نیز به موقع برای آنها آورده می شود.

یک مرد که همراه خانمش در کنار آتشی که با چوب جنگلی روشن کرده اند و نشسته اند، با خبرنگار ایسنا می‌گوید؛ به خاطر پس لرزه ها نمی توانیم در خانه بمانیم و مجبور در جایی امن و کنار این آتش که نزدیک به خانه مان باشیم بنشینیم. در پی زلزله وسایل خانه زیر آوار مانده و هم اکنون حتی پتو و موکت برای خواب نداریم؛ البته از طرف بهزیستی پتو و وسایل گرمایی به ما دادند اما جوابگوی َسرما و هوای برفی و بارانی سی سخت نیست.

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



یک زن نیز می گوید؛ دستگاه‌های دولتی از جمله نیروهای سپاه و هلال احمر به ما کمک می کنند چرا که شوهرم دیابتی است و زخم پا دارد.

این زن در عین حال ادامه می دهد؛ خانه ما به علت زلزله و خسارت شدید، تخریبی اعلام شد، باید بازسازی شود و در حال حاضر هوای سرد آزاردهنده سی سخت بچه‌هایم را اذیت می کند و هیتری که به ما داده شده جوابگو نیست. از مسئولان انتظار داریم به خاطر کمتر شدن مشکلات، تا زمانی که خانه‌های ما ساخته شود، به هر خانواده ای یک کانکس دهند و سپس خانه ای امن و ایمن برای ما بسازند.


خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



نظمی در توزیع اقلام امدادی وجود ندارد

وی تصریح کرد: نهادهای مردمی، غذای گرم را برای ما می می‌آورند و دستگاههای اجرایی خدمات خوبی به زلزله‌زدگان می‌دهند اما نظمی در توزیع اقلام امدادی وجود ندارد که انتظار داریم بی نظمی ها اصلاح و برطرف شود.

یک مرد که در کنار چادر خود ایستاده به خبرنگار ما می گوید؛ چادر و وسایل گرمایشی به ما دادند اما هوا سرد است و نیاز به برق برای روشنایی و روشن کردن وسایل گرمایشی همچون هیتر داریم که متاسفانه با مشکل مواجه ایم. در صورتی که به ما بدهند کمتر اذیت می شویم چراکه چاپ در بورس سرمای شدید سی سختی نیست.

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



خانه هایی که به ظاهر سالم اما از درون متلاشی شده اند

وی خاطرنشان کرد: از دولت مسئولان و دستگاه‌های مختلف انتظار داریم برای بازسازی و ساختن خانه های زلزله زدگان سی‌سخت تصمیمی درست بگیرند چرا که بیشتر منازل مسکونی مردم ظاهری سالم دارند اما وارد خانه که می شویم متلاشی و غیرقابل سکونت هستند. با این شرایط سرما و بارش برف و باران، زندگی در چادر برای زلزله زدگان سخت است. از رسانه‌ها انتظار داریم زوایای مختلف مشکلات زلزله‌زدگان سی سخت را منعکس کنند و به گوش مسئولان و مردم برسانند.

مادری که در چادر هلال احمر در حال غذا دادن به دو فرزند پسرش هست به خبرنگار ایسنا می گوید: در صورتی که به هر خانواده ای یک کانکس می‌دادند مشکلات‌مان خیلی کمتر بود. فرزندانم شب در خواب حرف می زنند و از ترس زلزله خواب درستی ندارند.

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



حدود ۱۸۰۰خانه در زلزله سیس سخت تخریب شدند
حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بر ساماندهی کمک ها و عدالت در توزیع امکانات تاکید کرد و گفت: خانه های مردم باید زیباتر، محکم تر و مقاوم تر از پیش ساخته شوند.همه نیازمندیها از جمله چادر و امکانات اولیه تحویل خانوارهای آسیب دیده داده شد؛ در این بحران حتی یک گزارش سرقت نداشته ایم و امنیت در این شهر برقرار است.

وی، توجه ویژه به روستاهای اطراف و منازل آسیب دیده را خواستار شد و اظهارکرد: همانند شهر به مناطق روستایی رسیدگی و امداد رسانی شود. آوار برداری به سرعت در حال انجام است و ۱۰۰ واحد مسکونی مجوز داده شد که آوار برداری انجام شود.

کلانتری با بیان اینکه باید تلاش شود آواربرداری تا پایان اسفند انجام شود و بلافاصله احداث و ساخت و ساز آغاز شود، تصریح کرد: هیچ کُندی و توقفی در فرایند آواربرداری و ساخت و ساز قابل قبول نیست. شهر سی سخت برای آواربرداری باید ناحیه بندی و محور بندی شود.

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



وی با بیان اینکه حدود ۱۸۰۰خانه در این زلزله تخریب شدند، ادامه داد: کانکس هایی به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وارد استان شده که به زودی کمپ یا شهرک کانکسی برای اسکان موقت ایجاد خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نیروهای امدادی، خدماتی، هلال احمر، سپاه، بسیج و سازمانهای مردم نهاد با تمام قوا در شهر حضور دارند و امداد رسانی و خدمات رسانی در شهر سی سخت و روستاها ادامه دارد.

وی از نیروهای سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، خیرین، همه دستگاههای اجرایی، امدادی، خدمات رسان تقدیر کرد. در رابطه با آوار برداری از ظرفیت شرکت ها و سازمانهایی که خارج از استان اعلام آمادگی کردند استفاده شود. تا پایان همراه و در کنار مردم زلزله زده سی سخت هستم و مردم سی سخت را تنها نمی‌گذاریم.

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ زلزله ای در مقیاس ۵.۶ ریشتر شهر سی سخت، مرکز شهرستان دنا و روستاهای اطراف و شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند؛ این زمین لرزه تلفات جانی نداشت اما علاوه بر خسارت شدید به منازل مسکونی مردم، حدود ۶۷ نفر مصدوم برجای گذاشت همچنین زلزله ۴.۵ ریشتری روز ششم اسفندماه سی سخت را لرزاند که ۱۴ نفر مصدم برجای گذاشت و خانه هایی که ترک خوردگی و خسارت کمتری از زلزله قبلی دیده بودند در این زمین لرزه بیشتر و شدید تر و حتی غیرقابل سکونت شدند.

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند



خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند

خانه‌های زلزله زده‌ای که از درون متلاشی شده اند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو