دلیل خارش پوست چیست؟ + روش درمان

96

1399/12/9

21:25


خارش پوست ممکن است تنها در اثر هوای زمستان یا شستشوی زیاد ایجاد ‌شود، اما گاهی اوقات این مشکل علل دیگری دارد.

دلیل خارش پوست چیست؟ + روش درمان

به گزارش بهداشت نیوز، هنگامی‌که دست‌ها و پاها دچار خارش می‌شود، درمان مناسب می‌تواند تسکین‌ دهنده باشد هرچند نحوه درمان خارش، بستگی زیادی به علت بروز این مشکل دارد. در ادامه شما را با بعضی از علل احتمالی خارش پوست آشنا می‌کنیم

این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پوست خیلی سریع رشد کرده و روی سطح پوست جمع شوند. پسوریازیس یک بیماری طولانی‌مدت و ارثی است و چندین نوع مختلف دارد که خارش کف دست و پا، یکی از علائم شایع آن است. نشانه‌های دیگر این بیماری شامل قرمزی پوست، برجستگی‌های چرکی و فلس‌مانند نقره‌ای در پوست، مفاصل دردناک، متورم یا سفت است همچنین ممکن است خارش در نواحی دیگری مانند آرنج، زانوها، کمر و صورت ایجاد شود.

خارش در اثر اگزما

اگزما اصطلاحی برای گروهی از بیماری‌ها است که پوست را متورم می‌کند. این عارضه چندین نوع مختلف دارد و ممکن است در هر جای بدن ظاهر شود، اما نوعی از آن به نام "درماتیت دیشیدروتیک" (dyshidrotic) فقط روی دست و پا تأثیر می‌گذارد. علاوه بر ایجاد خارش، علائم درماتیت دیشیدروتیک شامل تاول‌های شفاف، پوست قرمز و ترک‌خورده، پوست زبر و فلس‌مانند است.

خارش پوست به علت بیماری جرب

نوعی حشره دارای هشت بندپا به نام "هیره خارشی"، علت بروز این بیماری پوستی است. این حشره ریز در لایه رویی پوست فرو می‌رود، در آنجا تخم می‌گذارد و باعث ایجاد زخم می‌شود. این بیماری در مناطق بسیار شلوغ گسترش می‌یابد؛ جایی که افراد تماس پوست به پوست زیاد و طولانی‌مدت دارند. خارش دست و پا در نوزادان و کودکان شایع است همچنین بیماری جرب باعث خارش تمام بدن یا نواحی خاص مانند مچ دست، آرنج، زیر بغل و بین انگشتان به‌ویژه در هنگام شب، بروز جوش، تاول و فلس‌های کوچک و ایجاد زخم می‌شود.

خارش پوست به علت بیماری دیابت

گاهی بروز یک مشکل پوستی اولین علامت بیماری دیابت است.، "زانوماتوز"، یکی از این بیماری‌های پوستی ناگهانی است که باعث خارش دست و پا می‌شود. این بیماری ناشی از دیابت کنترل‌ نشده بوده و هنگامی که به درستی مدیریت شود از بین می‌رود. همچنین زانوماتوز می‌تواند باعث خارش بازوها و پاها شود. علائم دیگر زانوماتوز ناگهانی شامل برجستگی‌های کوچک و زرد رنگ روی پوست، قرمزی پوست و کلسترول بالا است.

خارش پوست در اثر آلرژی

گاهی پوست بدن افراد نسبت به اشیایی که لمس می‌کند، واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. این واکنش، نوع دیگری از اگزما به نام "درماتیت تماسی آلرژیک"است. احتمال دارد علائم این بیماری تا چند ساعت بعد از لمس شئ که به آن حساسیت دارید ظاهر نشود. این نوع خارش با نشانه‌هایی مانند بروز جوش، پوست بسیار خشک، سوزش پوست، ایجاد کهیر و تاول همراه است.

چگونه می‌توان جلوی خارش پوست را گرفت؟

به طور کلی روش درمان خارش پوست به علت خارش بستگی دارد. مصرف پمادها، کرم‌ها و لوسیون‌ها به بهبود خارش ناشی از خشکی پوست کمک می‌کند. درمان واکنش آلرژیک ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئیدها داشته باشد. بعضی از محصولات با از بین‌ بردن کنه روی بدن، جای زخم را درمان می‌کند. بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما اغلب به برنامه درمانی دقیق‌تری نیاز دارد. علت خارش پوست هر چه باشد باید آن را برطرف کرد زیرا در صورت خاراندن بیش از حد، پوست بیشتر در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد.

منبع: ایمنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو