قرص تادالافیل چطور عمل می کند و چه عوارضی دارد؟

قرص تادالافیل چطور عمل می کند و چه عوارضی دارد؟


منبع: آرگا

279

1399/12/10

09:02


قرص تادالافیل یکی از انواع داروهای درمان کننده مشکلات و اختلالات جنسی در مردان می باشد که در دسته داروهای قلبی عروقی قرار دارد و باعث گشاد شدن عروق می شود.

قرص تادالافیل با نام تجاری cialis به شکل خاص برای درمان اختلالات جنسی، درمان مشکلات نعوظ و یا اختلال در حفظ حالت نعوظ در مدت زمان کافی در آلت تناسلی مردان و همینطور برای درمان افزایش فشار خون ریوی و هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار برده می شود.

بررسی قرص تادالافیل

قرص تادالافیل دارویی است که به منظور درمان اختلالات جنسی و مشکلات نعوظ در مردان از آن استفاده می شود. افراد زیادی برای غلبه بر مشکلات اعتماد به نفس و یا درمان زود انزالی و مشکلات جنسی با شریک زندگی یا جنسی خود به شکل خودسرانه داروها و قرص های نعوظ را مصرف می کنند. این افراد بدون اطلاع دقیق از داروها و عوارض و پیامدهای مصرف این نوع داروها اقدام به مصرف می کنند، در برخی موارد استفاده خودسرانه قرص تادالافیل نه تنها باعث بهتر شدن اوضاع نخواهد شد بلکه می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. از این رو به منظور درمان مشکلات جنسی قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک مشورت نمایید.

قرص تادالافیل و نوع مصرف آن

موارد کاربرد تادالافیل

قرص تادالافیل در دسته داروهای قلبی و عروقی قرار گرفته که باعث گشاد شدن عروق می گردد. تادالافیل به منظور درمان علائم برخی بیماری ها ی خاص در آقایان تجویز می گردد، این بیماری ها عبارتند از:

  • هایپرپلازی خوش خیم پروستان BPH: در این مشکل سبب تسکین علائمی مثل مشکل دفع ادار، جریان ضعیف ادرار، نیاز مکرر و فوری به دفع ادرار می گردد.
  • مشکلات عملکرد جنسی مردان: درمان مشکلات جنسی در مردان مانند ناتوانی جنسی و اختلالات نعوظ
  • در برخی موارد همچنین این دارو برای درمان فشار خون شریان ریوی تجویز می گردد.

داروی رفع اختلالات نعوظ تادالافیل

روش عملکرد

قرص تادالافیل با افزایش جریان خون به آلت تناسلی مرد باعث ایجاد و حفظ نعوظ می شود و کمک زیادی در این مورد خواهد کرد. بعلاوه با شل کردن عضلات صاف پروستات و مثانه به کاهش علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک می کند.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم تادالافیل با مهار آنزیمی با نام فسفو دی استراز نوع ۵ سبب افزایش سطح CGMP در عضلات صاف می گردد که این افزایش سبب شل شدن عضلات و گشاد شدن عروق خونی می گردد. مقدار بالای آنزیم فسفودی استراز نوع ۵ در آلت تناسلی مردان، ریه ها، شبکیه و سلول های عضلات صاف دیده می گردد.

نحوه بررسی داروی تادالافیل

روش مصرف تادالافیل

در حالت کلی تادالافیل را می توان به دو شکل مصرف نمود. قبل از مصرف پزشک معالج با انجام معاینات لازم تعیین می نماید کدام روش برای بیمار مناسب تر می باشد:

  • در روش اول باید حداقل ۳۰ دقیقه قبل از انجام فعالیت جسمی تادالافیل مصرف گردد، تاثیری که تادالافیل بر توانایی جنسی می گذارد می تواند تا ۳۶ ساعت طول بکشید.
  • در روش دیگر که بیشتر برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می گردد، تادالافیل را به شکل روزانه و در ساعات مشخص مثل زمان بیدار شدن از خواب، مصرف می کنند و زمان مصرف ربطی به زمان رابطه جنسی نخواهد داشت.

عملکرد قرص تادالافیل

نکات مهم نحوه مصرف

در زمان مصرف و یا قبل از مصرف این دارو به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • داروی تادالافیل را می توان با غذا و یا بدون غذا مصرف نمود.
  • مصرف الکل پس از خوردن این قرص می تواند باعث کاهش فشار خون و همچنین کاهش عملکرد جنسی بیانجامد.
  • مصرف گریپ فروت یا میوه های شبیه به آن در زمان مصرف تادالافیل توصیه نمی گردد.
  • قبل از مصرف هر نوع دارو برای اختلالات نعوظ با پزشک خود مشورت نمایید، بعضی از داروهای نعوظ برای مردان با شرایط پزشکی خاص مناسب نمی باشند.
  • بعد از مصرف در صورت داشتن سرگیجه و حالت تهوع در زمان فعالیت جنسی یا حس درد، بی حسی، گزگز در سینه، بازوها، گردن و یا فک باید فورا به پزشک مراجعه شود.
  • روش زندگی و عوامل روانشناختی خاصی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و استرس ممکن است بر روی نعوظ تاثیر خاصی گذارد، از بین بردن این موارد مثلا داشتن تحرک بیشتر، کاهش وزن، کاهش مصرف الکل، قطع سیگار و کاهش استرس ممکن است باعث بهتر شدن اختلالات نعوظ گردد.
  • استفاده از قرص تادالافیل فرد را در برابر بیماری های مقاربتی حفاظت نخواهد کرد، پس در زمان انجام رابططه جنسی از روش های پیشگیری کننده استفاده کنید.
  • بروز هر نوع واکنش آلرژیک یا از بین رفتن ناگهانی بینایی یا نعوظ دردناک که بیشتر از ۴ ساعت طول بکشند، خطرناک بوده و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

بررسی قرص تادالافیل

مقدار مصرف

باید بدانید که دوز مصرف برای درمان بیماری ها به نوع بیماری و پاسخ به درمان و صلاح دید پزشک معالج وابسته است و در بیمار متفاوت می باشد. در ادامه با دوز مصرف معمول این قرص آشنا می شویم، اگر دوز مصرفی شما متفاوت است نباید بدون نظر پزشک سعی در تغییر آن داشته باشید:

  • اختلال در نعوظ: در این مشکل مقدار مصرف در حالت معمول ۱۰ میلی گرم به شکل خوراکی قبل از انجام فعالیت جنسی می باشد. به منظور اثر بخشی و تحمل امکان دارد مصرف به ۲۰ میلی گرم افزایش و یا به ۵ میلی گرم کاهش یابد.
  • بیماری هایپرپلازی خوش خیم پروستات: برای درمان این مشکل در حال معمول ۵ میلی گرم به شکل خوراکی یک مرتبه در روز در یک ساعت مشخص مصرف می شود، بدون توجه به زمان فعالیت جنسی در افرد.
  • پرفشاری شریان ریوی: برای درمان این مشکل دوز معمول ۴۰ میلی گرم به شکل خوراکی یک مرتبه در روز.

قرص تادالافیل چیست؟

عوارض جانبی تادالافیل

مثل سایر داروها قرص تادالافیل هم ممکن است برخی از عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. با این حال در اغلب افراد عارضه جانبی خاصی در مصرف این دارو دیده نخواهد شد. البته با توجه به این که این دارو توسط پزشک برایتان تجویز شده است حتما سود آن بیشتر از ضررهای احتمالی برای بیمار خواهد بود.

معرفی قرص تادالافیل

  • عوارض جانبی رایج:

عوارض جانبی شایع یا رایج یعنی این که یک نفر از هر ۱۰۰ نفر امکان دارد به این عارضه ها دچار گردد. اغلب این عارضه ها کوتاه مدت بوده و بسیار خفیف هستند، از جمله عوارض شایع تادالافیل عبارتند از:

سردرد، تهوع، ناراحتی های معده، سوء هاضمه، رنگ پریدگی، سوزش سر دل، کمردرد، دردهای عضلانی، گر گرفتگی، گرفتگی بینی و آبریزش بینی، اسهال، افزایش شانس عفونت های دستگاه تنفسی.

در صورتی که این عوارض خفیف باشند طی چند روز از بین خواهند رفت، اما اگر بر شدت آن ها افزوده شود یا از بین نروند باید به پزشک خود اطلاع دهید.

معرفی دارویی تادالافیل

  • عوارض جانبی جدی :

عوارض جانبی جدب با مصرف تادالافیل به ندرت دیده می شوند اما بسیار خطرناک و تهدید کننده هستند. با ادامه یا بیشتر شدن علائم دارو باید بلافاصله مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید، از عوارض جانبی جدی و علائم آن می توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

نعوظ دردناک طولانی در مردان(پریاپیسم)، تغییرات در بینایی مثل دیدن سایه ای از رنگ آبی زمان مشاهده اشیاء و مشکل در تفاوت بین رنگ های آبی و سبز و کاهش ناگهانی یا از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم، بروز مشکلات در شنوایی مثل کم شدن ناگهانی شنوایی، صدای زنگ زدن در گوش، از بین رفتن ناگهانی شنوایی، سرگیجه، فشار خون پایین با علائمی مانند سرگیجه، غش کردن، درد قفسه سینه.

عملکرد داروی تادالافیل

بروز واکنش های آلرژیک جدی با تادالافیل بسیار نادر می باشد اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به ویژه بثورات پوستی، خارش، اورم به ویژه در صورت، بان و گلو و بروز مشکلات تنفسی  باید فوری به پزشک مراجعه نمایید.

مصرف قرص تادالافین ممکن است برخی از عوارض دیگر را نیز به دنبال داشته باشد، پس در صورت مشاهده هر نوع تغییر یا علامتی به پزشک خود مراجعه نمایید.

آشنایی با داروی تادالافیل

موارد احتیاطی و هشدارهای مصرف

قبل از شروع مصرف تادالافیل، در صورتی که به تادالافیل یا داروهای مشابه آن مثل سیلدنافیل حساسیت نشان داده اید پزشک خود را مطلع سازید. در صورت داشتن هر نوع سابقه بیماری قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید، از جمله در موارد زیر:

  • داشتن سابقه بیماری های قلبی مثل: حمله قلبی یا ضربان نامنظم قلب تهدید کننده زندگی در شش ماه گذشته، درد در قفسه سینه و نارسایی قلبی.
  • سابقه سکته مغزی در ۶ ماه گذشته.
  • داشتن فشار خون بالا یا پایین.
  • اشخاصی که در معرض نعوظ های طولانی مدت مثل: مشکلات خونی( کم خونی داسی شکل، سرطان خون)، بیماری پیرونی (به دلیل ضربه یا آسیب آلت تناسلی تغییر شکل می دهد و منحنی می گردد)
  • اشخاصی که مشکلات بینایی دارند مثل رتینیت پیگمنتوزا که نوعی بیماری نادر ژنتیکی در چشم می باشد.
  • اشخاصی که به بیماری های کبدی و کلیوی مبتلا هستند یا تحت دیالیز قرار می گیرند. این افراد ممکن است نتوانند به درستی تادالافیل را دفع و پردازش کنند، یعنی این دارو بیشتر در بدن باقی خواهند ماند و خطر عوارض جانبی را بیشتر می کند.
  • سابقه اختلالات خونریزی دهنده یا زخم معده فعال.

تادالافیل و نوع مصرف دارویی آن

مصرف در بارداری و شیر دهی

چیزی که مشخص است این دارو اغلب در خانم ها مصرف نمی شود، اما در صورت نیاز، در دوران بارداری مصرف این دارو فقط با دستور پزشک امکان پذیر بوده و بدون اجازه پزشک نباید مصرف شود. همچنین در مورد اینکه این دارو می تواند به شیر مادر منتقل شود یا خیر اطلاعات دقیقی وجود ندارد، از این رو قبل از مصرف دارو در دوران شیر دهی باید حتما با پزشک مشورت شود.

موارد مصرف داروی تادالافیل

بررسی تداخلات دارویی تادالافیل

وجود تداخلات دارویی می تواند بر روی نحوه عملکرد داروها تاثیر گذاشته و اثر آن را زیاد یا کم نماید و یا خطر ابتلا به عوارض جدی را بیشتر نماید. در ادامه مطلب با انواع مختلف تداخلات دارویی قرص تادالافیل آشنا می شویم. قبل از مصرف این قرص لیستی از داروهای مصرفی خود تهیه نموده و در اختیار پزشکتان قرار دهید تا بررسی های لازم را در این مورد انجام دهد و از تداخلات دارویی پیشگیری نماید:

  • تداخل با داروهای درد قفسه سینه( نیترات ها) من جمله نیتورگلیسیرین، ایزوسورباید دی نیترات و نیتریت بوتیل. اگر تادافیل با نیترات استفاده شود فشار خون بیمار امکان دارد ناگهانی به سطح خطرناکی کاهش یابد و باعث بیهوشی بیمار شود.
  • داروهای فشار خون یا پروستان (مسدود کننده های آلفا) مانند ترازوسین، تامسولوسین، پرازوسین و آلفوزوسین. در صورتی که این داروها با تادالافیل مصرف شوند ممکن است فشار خون به ناگهان به سطح خطرناکی کاهش یابد. و این موضوع می تواند باعث بی هوشی بیمار شود.
  • داروهای خاص ایدز مانند ریتوناویر، لوپیناویر و ریتوناویر، استفاده از تادالافیل با داروهای خاص ایدز می تواند سطح تادالافیل در خون را بیشتر کند و باعث کاهش فشار خون، سرگیجه، غش و اختلالات بینایی گردد، بعلاوه در مردان می تواند باعث پریاپیسم نیز شود.
  • داروهای ضد قارچ خوراکی مانند کتوکونازول و ایتراکونازول ممکن است باعث بیشتر شدن تادالافیل در خون شوند و باعث کاهش فشار خون، سرگیجه، غش و اختلالات بینایی می شود و در مردان همچنین باعث پریاپیسم می تواند شود.

معرفی داروی تادالافیل

  • بعضی از آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین. استفاده از این آنتی بیوتیک ها در کنار تادالافیل ممکن است سطح تادالافیل خون را بیشتر کند و باعث کاهش فشار خون، سرگیجه، غش و اختلالات بینایی شود و در مردان همینطور باعث پریاپیسم شود.
  • برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها مانند ریفامپین می توانند باعث بیشتر شدن سطح تادالافیل خون می شوند و از عملکرد خوب تادالافیل پیشگیری می کند.
  • داروهای اختلال نعوظ مثل سیلدنافیل و واردنافیل می توانند مانند تادالافیل عمل نمایند، در صورت مصرف همزمان با این دارو خطر ابتلا به عوارض جانبی بیشتر خواهد شد.
  • داروهای فشار خون شریانی ریوی مثل ریوسیگوات در صورت مصرف همزمان با تادالافیل باعث می گردند تا فشار خون به مقدار ناگهانی پایین آید.
  • دارواهای اسید معده مانند هیدروکسید منیزیم و هیدروکسید آلومینیوم اگر همزمان با تادالافیل مصرف شوند بدن ممکن است خیلی خوب تادالافیل را جذب ننماید.
  • داروهای صرع مانند کاربامازپین، فنی توئین و فنوباربیتال با تادالافیل می تواند سطح تادالافیل در خون را بیشتر کند و از عملکرد خوب تادالافیل پیشگیری کند.
  • بعضی از داروهای قلبی مثل آملودیپین و متوپرولول می توانند با تادالافین تداخل داشته باشند.

روش مصرف داروی تادالافیل

علائم اوردوز با تادالافیل

در صورتی که از قرص تادالافیل بیش از اندازه مصرف شود فرد دچار مشکلات جدی مثل مشکلات تنفسی خواهد شد، در این صورت باید خیلی زود با پزشک تماس بگیرید یا به سریعترین مرکز اورژانس مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو