روایت امیرمسعود ملکی از نمایشگاه «نغمه‌هایی ناشنیده از سمفونی بلوچستان» در گالری نگاه | جریان زندگی در رنگ‌ها

69

1399/12/10

11:56


امیرمسعود ملکی گفت: در عکس‌های مجموعه نمایشگاه «نغمه‌هایی ناشنیده از سمفونی بلوچستان» نوعی قوم‌نگاری انجام شده و سنت‌ها و پوشش مردم سیستان و بلوچستان در آن‌ها دیده می‌شود.

روایت امیرمسعود ملکی از نمایشگاه «نغمه‌هایی ناشنیده از سمفونی بلوچستان» در گالری نگاه | جریان زندگی در رنگ‌ها

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های امیرمسعود ملکی با عنوان «نغمه‌هایی ناشنیده از سمفونی بلوچستان» در گالری نگاه برپاست. ملکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: در سفر به سیستان و بلوچستان آنچه ابتدا بسیار به چشم می‌آید محرومیت معیشتی مردم است و دیدن این مساله برای من باعث تعجب بسیاری بود. قبلاً چیزهایی در این مورد شنیده بودم اما تا زمانی که این محرومیت از نزدیک دیده نشود برای انسان قابل درک نیست.

ملکی افزود: اما آنچه در کنار این محرومیت‌ها دیده می‌شود لباس‌های سوزن‌دوزی رنگارنگی است که اغلب زنان و کودکان به تن دارند. این لباس‌ها تضاد زیادی با محرومیت فضا دارد و شاید شوخی روزگار یا رندی آدمی است که در تاریخ سیستان و بلوچستان، سپهر زیست خشک‌وخالی این مردمان، از برکت دستان بی‌چیز خودشان میزبان رنگین کمانی جادویی شده و شاید سکوت سمج فقر را این سمفونی رنگ بشکند.

این عکاس ادامه داد: می‌توان گفت نوعی قوم‌نگاری در این مجموعه صورت گرفته است، زیرا در بسیاری از مناطق ایران سنت‌ها و قومیتی که قبلا وجود داشته از میان رفته و حتی لباس‌های سنتی را بر تن مردم منطقه نمی‌بینید، اما در سیستان و بلوچستان هنوز نشانه‌هایی از سنت‌ها و قومیت آن‌ها وجود دارد.

او با بیان اینکه ۲۲ فریم عکس در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت:  قصدم این بود که در کنار این نمایشگاه مجموعه کامل عکس‌ها را به صورت یک کتاب منتشر کنم، اما شرایط مناسب نبود و انتشار این کتاب به آینده موکول شد. برای انتخاب عکس‌های نمایشگاه از میان تعداد زیاد عکس‌هایی که تهیه کرده بودم، سعی کردم عکس‌های شادتری را انتخاب کنم، زیرا کل درآمد حاصل از فروش این آثار به مردم منطقه اختصاص پیدا می‌کند و احساس کردم که ممکن است خریداران عکس‌ها علاقه‌ای به تصاویر تیره و تاریک نداشته باشند. درعین‌حال از زاویه دیگری نیز به موضوع نگاه کردم و خواستم این مسئله را مطرح کنم که با وجود همه محرومیت‌ها، هنوز عشق و امید در میان این مردم وجود دارد. حتی شاید کودکان این منطقه هیچ ذهنیتی از فضای متفاوت و رفاه نداشته باشند و ندانند که در محرومیت از زندگی می‌کنند، بنابراین در همین شرایط زندگی جریان دارد و این رنگ‌ها به مردم انرژی می‌دهد.

ملکی با بیان اینکه عکس‌ها کاملاً رئال هستند گفت: سوژه بیشتر آثار کودکان هستند اما در این مجموعه دو تصویر از زنی میان‌سال و مردی کهن‌سال هم دیده می‌شود. این افراد به عنوان نسل‌های ماقبل این کودکان و قدمت و پیشینه این مردم در نمایشگاه دیده می‌شوند.

نمایشگاه آثار امیر مسعود ملکی تا 10 اسفند ماه در گالری نگاه برپاست. گالری نگاه در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره ۶۴۴ واقع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو