شیرینی عید نوروز 1400 + طرز تهیه | خانگی و ساده

منبع: زیبامون

170

1399/12/10

13:02


در این بخش از زیبامون آموزش درست کردن چند مدل شیرینی مخصوص عید نوروز 1400 رو یاد بگیرید و برای پذیرایی از عزیزان خود در عید نوروز درست کنید.

شیرینی عید نوروز  1400 + طرز تهیه | خانگی و ساده

عید نوروز 1400 نزدیکه و اگه قصد دارید شیرینی عید نوروز رو در منزل درست کنید، بهتره ابتدا آموزش هایی که برای درست کردن انواع شیرینی وجود داره رو ببینید و با مواد لازم و نکات مربوط به پختن انواع شیرینی نوروز خانگی آشنا بشید و با تهیه کردن مواد لازم، پخت شیرینی عید 1400 رو شروع کنید!

مزیتی که شیرینیهای خانگی دارند این هست که از مواد باکیفیت و عالی در پخت این شیرینی ها استفاده میشه و از تمیز و بهداشتی بودن شیرینی مطمئن خواهید بود و یک شیرینی خوشمزه و خانگی رو برای پذیرایی از عزیزان خود خواهید داشت.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اموزش درست کردن چند مدل شیرینی عید ساده و خوشمزه رو یاد بگیرید و به راحتی در منزل درست کنید.

 

حتما بخوانید: متن تبریک عید نوروز 1400 رسمی و دوستانه

 

شیرینی عید نوروز جدید 

اگه قصد دارید یک نوع شیرینی عید نوروز جدید و خوشمزه درست کنید، حتما این شیرینی بادامی رو امتحان کنید و از درست کردن آن لذت ببرید.

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی بادامی برای عید نوروز:

 

  • کره نرم شده و به دمای محیط رسیده 250 گرم
  • پودر قند 1 لیوان یا 120 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • نشاسته 400 گرم
  • وانیل 1 قاشق چای خوری
  • آرد به مقدار لازم تقریبا 1.5 - 2 لیوان یا 230 گرم
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذا خوری
  • 1 لیوان بادام پرک شده

 

طرز تهیه شیرینی بادامی برای عید نوروز

 

1. در  مرحله اول باید کره تخم مرغ پودر قند وانیل و نشاسته رو درون ظرف همزن بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست بشن.

2. سپس آرد و بکینیگ پودر رو با استفاده از الک به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد خمیری و یکدستی داشته باشید. البته باید دقت داشته باشید که آرد رو به شکل تدریجی و کنترل شده اضافه کنید تا خمیر نرمی ایجاد بشه.

3. در این مرحله بادام پرک شده رو به خمیر اضافه کرده و به خوبی ورز بدید تا خمیر شیرینی بادامی آماده بشه.

4. تکه هایی به اندازه گردو از خمیر شیرینی بردارید و در دست بغلتانید تا کاملا گرد و صاف بشن و روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشش داده شده، بچینید.

5. فر رو از 15 دقیقه قبل با دمای 170 درجه گرم کنید و سینی فر رو به مدت 25 تا 27 دقیقه بپزید.

6. بعد از گذشت این مدت زمان، شیرینی ها رو از فر خارج کرده و اجازه بدید کاملا خنک بشن و بعد با استفاده از شکلات ذوب شده و پودر پسته و بادام پرک شده، شیرینی ها رو تزیین کرده و نوش جان کنید.

 

شیرینی بادامی

 

حتما بخوانید: بهترین جایگزین های آجیل در عید نوروز 1400

 

شیرینی عید نوروز بدون فر 

اگه برای درست کردن شیرینی عید نوروز به دنبال یک دستور عالی هستید که بدون فر هم بشه درست کرد، حتما این شیرینی اشکی خوشمزه رو امتحان کنید.

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی عید نوروز بدون فر:

 

  • آرد سه صفر مخصوص شیرینی پزی ۱۷۰ گرم معادل یک + دو پنجم لیوان
  • کره به دمای محیط رسیده ۱۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
  • پودر قند ۴۰ گرم معادل یک سوم لیوان 

 

طرز تهیه شیرینی عید نوروز بدون فر

 

1. ابتدا با استفاده از همزن، کره نرم شده و به دمای محیط رسیده رو با پودر قند بزنید تا کاملا سبک و یکدست بشه.

2. سپس زرده تخم مرغ و وانیل رو به مواد اضافه کنید و مجددا مواد رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشن.

3. در این مرحله باید آرد رو در دو تا سه مرحله به مواد اضافه کنید و با استفاده لیسک آرد رو با مواد مخلوط کنید تا خمیر منسجم و نرمی ایجاد بشه. (به هیچ عنوان خمیر رو با دست ورز ندید زیرا باعث روغنی شدن خمیر و خشک شدن شیرینی میشه).

4. از خمیر شیرینی به اندازه یک گردو بردارید و در کف دست به حالت نواری شکل بدید و سپس دو طرف خمیر رو به هم بچسبونید تا حالت اشکی شکل ایجاد بشه.

5. این شیرینی های اشکی رو درون ماهیتابه رژیمی یا درب دار بچینید و روی حرارت قرار بدید و اجازه بدید به مدت 15 دقیقه بپزند.

6. اگه قصد دارید این شیرینی رو در فر بپزید میتونید در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه قرار بدید و اجازه بدید به مدت 12 تا 15 دقیقه بپزند. وقتی شیرینی ها رو از فر خارج میکنید نرم هستند و باید اجازه بدید تا شیرینی ها خنک شده و سپس از سینی فر خارج کنید.

7. برای تزیین این شیرینی میتونید از شکلات ذوب شده، پودر نارگیل و پسته استفاده کرده و نوش جان کنید.

 

شیرینی اشکی

 

حتما بخوانید: سنت‌ های اصیل ایرانی در عید نوروز

 

شیرینی عید نوروز خانگی 

شیرینی نارگیلی جز شیرینی های فوق العاده خوشمزه ای هست که معمولا جز اولین انتخاب ها به عنوان شیرینی عید نوروز محسوب میشه. شما می تونید این شیرینی خوشمزه و پرطرفدار رو با استفاده از دستوری که در ادامه براتون آماده کردیم در منزل درست کنید و یک شیرینی عید نوروز و خانگی و لذیذ داشته باشید:

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی نارگیلی برای عید نوروز:

 

  • پودر نارگیل چرب و تازه ۱۵۰ گرم
  • شکر ۳۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ ۱۵۰ گرم (حدود ۵ عدد)
  • روغن مایع ۹۰ گرم
  • وانیل ۱/۸ قاشق چای خوری
  • آبلیمو ۱ قاشق چای خوری

 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی برای عید نوروز 1400:

 

1. در مرحله اول باید شکر و پودر نارگیل رو به همراه نصف روغن و نصف مقدار از سفیده تخم مرغ رو در ظرف مناسب بریزید و روی بخار آب قرار بدید. (برای اینکه مواد نرم تر و یکدست تری داشته باشید میتونید تمام مواد رو در ظرف غذاساز یا مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید و سپس مواد رو به ظرف مناسب انتقال داده و روی بخار آب قرار بدید).

 

2. مواد رو به طور مداوم هم بزنید تا کاملا گرم شوند. در این مرحله نباید مواد بجوشند و فقط باید گرم بشن تا دانه های شکر به خوبی حل بشه. بعد از گرم شدن مواد، باقی مونده روغن و سفید تخم مرغ رو به همراه آبلیمو و وانیل به مواد اضافه کرده و به هم زدن ادامه بدید.

 

3. موادی که روی بخار آب قرار دارند به هیچ عنوان نباید بجوشه به طوری که اگه انگشتتون رو بر روی مواد قرار بدید، داغی مواد رو حس کنید اما انگشتتون نباید بسوزه.

 

4. به این مرحله داغ زدن مواد گفته میشه و با توجه به حرارت بخار آب ممکنه 20 تا 30 دقیقه طول بکشه. برای اینکه متوجه بشید میزان داغ زدن مواد کافی هست یا نه، باید مقداری از مواد شیرینی نارگیلی رو بین دو انگشت دست قرار داده و لمس کنید. در این حالت نباید زبری شکر رو در داخل مواد احساس کنید.

 

5. وقتی مرحله داغ زدن کافی بود، مواد رو از روی بخار آب بردارید و اجازه بدید تا خمیر شیرینی نارگیلی کاملا خنک بشه. بعد از خنک شدن مواد، اگه احساس کردید که خمیر شیرینی خیلی سفت شده میتونید مقداری سفیده تخم مرغ اضافه کنید و اگه احساس کردید خمیر شیرینی خیلی نرم و شل هست، بهتره مقداری پودر نارگیل به مواد اضافه کنید.

 

6. به اندازه یک گردو از خمیر شیرینی بردارید و به خوبی گرد کنید و بر روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار بدید. سپس نوک انگشت دست رو چرب کرده و کمی روی خمیر فشار بدید و کمی پورد پسته روی شیرینی ها قرار بدید.

 

7. فر رو از 15 دقیقه قبل روشن کنید و سپس سینی حاوی شیرینی رو در فر قرار بدید. 7 دقیقه اول باید دمای فر 190 درجه سانتی گراد باشه و بعد از گذشت این مدت زمان باید درجه فر رو بر روی 175 درجه قرار بدید و اجازه بدید تا شیرینی ها به مدت 15 دقیقه دیگر هم در فر بمونن تا کاملا پف کرده و حالت ترک خورده پیدا کنند.

 

8. اگه احساس کردید قسمت بالای شیرینی تغییر رنگ نداده، میتونید در مرحله آخر پخت گریل رو روشن کنید تا روی شیرینی هم تغییر رنگ بده.

 

9. اجازه بدید شیرینی ها به مدت 5 دقیقه درون فر خاموش با در نیمه باز باقی بمونن و سپس سینی فر رو خارج کنید.

 

10. وقتی شیرینی ها کاملا خنک شدند، شیرینی ها رو از روی کاغذ روغنی جدا کرده و درون ظرف درب دار قرار بدید.

 

11.شما میتویند این شیرینی رو درون ماهیتابه رژیمی هم درست کنید. فقط باید 15 دقیقه اول درب ماهیتابه رو باز نکنید و بعد از گذشت این مدت زمان شیرینی رو چک کنید.

 

شیرینی نارگیلی

 

حتما بخوانید: زمان کاشت سبزه با دانه های مختلف برای عید نوروز 1400

 

شیرینی نخودچی عید نوروز 1400

شیرینی نخودچی یکی از شیرینیها خوشمزه و اصیل و قدیمی ایرانی هست که معمولا در پذیرایی عید نوروز مورد استفاده قرار میگیره و طرفدارن خیلی زیادی هم داره. شما میتونید این شیرینی خوشمزه و جذاب رو با استفاده از دستور زیر درست کنید و در عید نوروز 1400 مورد استفاده قرار بدید:

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی نخودچی عید نوروز:

 

  • آرد نخودچی ٣٢٠ گرم
  • روغن صاف قنادی ١٤٠ گرم
  • پودر شكر ١٧٠ گرم
  • پودر هل یا زنجبیل ١ و ١/٤ قاشق مربا خوری

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز 1400:

 

1. پودر شکر و روغن صاف قنادی رو با هم مخلوط میکنیم و به مدت 1 دقیقه با همزن برقی میزنیم تا کاملا مخلوط بشه.

2. ارد نخودچی و پودر هل یا زنجبیل رو با هم مخلوط کرده و به ترکیب روغن و پورد قند اضافه کرده و با دست مخلوط میکنیم. تا حالتی شبیه به خرده نان ایجاد بشه.

3. مواد رو باید درون چرخ گوشت بریزید و سه بار چرخ کنید تا کاملا منسجم و نرم بشه.

4. خمیر رو درون کیسه فریزر بریزید و به مدت 2 ساعت درون یخچال قرار بدید تا استراحت کنه.

5. خمیر رو کمی با دست ورز بدید و به اندازه 8 تا 10 گرم از خمیر جدا کرده و به شکل توپی در کف دست گرد کنید و بعد با استفاده از قیف ماسوره یا هر ابزاری که در دسترس دارید، روی شیرینی ها رو شکل بدید و بعد شیرینی رو با خلال پسته تزیین کنید. بقیه خمیر رو هم به همین شکل درست کنید و درون سینی فر بچینید.

6. شما میتونید خمیر شیرینی نخودچی رو بین دو کاغذ روغنی قرار بدید و به قطر یک سانتی متر باز کنید و با استفاده از قالب های کوچک فلزی، خمیر رو قالب بزنید. البته باید قالب فلزی رو درون پودر شکر بزنید و سپس خمیر رو قالب بزنید و با پودر پسته تزیین کنید و شیرینی های قالب خورده رو درون سینی فر بچینید.

7. شیرینی نخودچی رو باید به مدت 20 تا 25 دقیقه درون فر از قبل گرم شده با دمای 160 درجه قرار بدید و بعد از پختن شیرینی ها رو از فر خارج کرده و بعد از خنک شدن شیرینی ها رو درون ظرف بچینید و نوش جان کنید.

 

شیرینی نخودچی

 

حتما بخوانید: 68 مدل سفره هفت سین 1400 | تزیین سفره هفت سین مدرن، ساده، نمدی

 

شیرینی برنجی عید نوروز 1400

شیرینی برنجی یکی از شیرینیهای سنتی و مخصوص کرمانشاه هست که دارای عطر و طعم بی نظیری بوده و یکی دیگه از گزینه های خیلی مناسب برای پذیرایی از مهمان ها در عید نوروز محسوب میشه که میتونید به راحتی در منزل درست کنید. دستور درست کردن شیرینی برنجی عید نوروز 1400 رو در ادامه بخوانید:

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی برنجی:

 

  • آرد برنج ۲۰۰ گرم (تازه و مرغوب ایرانی)
  • روغن صاف قنادی یا روغن کرمانشاهی یا کره ۱۰۰ گرم 
  • پودر قند ۵۰ گرم
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • پودر هل ۲ قاشق چای خوری
  • گلاب ۴ قاشق غذا خوری
  • زعفران آب شده 1 قاشق غذا خوری
  • تخم خرفه برای تزیین شیرینی

 

طرز تهیه شیرینی برنجی برای عید نوروز 1400:

 

1. روغن یا کره و پودر قند رو در ظرف مناسب بریزید و با همزن خوب هم بزنید تا حالت سبک پیدا کنند.

2. زرده تخم مرغ رو به مواد اضافه میکنیم و به هم زدن ادامه میدیم تا مواد کاملا یکدست بشن.

3. در مرحله بعدی باید آرد برنج و پودر هل رو با هم ترکیب کرده و با استفاده از الک به مواد اضافه کنید و مجددا هم بزنید.

4. در این مرحله مواد به شکل خرده نون در میان و باید با نوک انگشتان دست مواد رو ورز بدید. در این مرحله باید گلاب رو اضافه کنید و دوباره با انگشتان دست ورز بدید تا یک خمیر یکدست و نرم داشته باشید.

5. می تونید مواد رو به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت از آن زعفران اضافه کنید و خوب ورز بدید تا خمیر زعفرانی داشته باشید.

6. این خمیر رو باید درون سلفون قرار بدید و به مدت 24 ساعت در یخچال استراحت بدید.

7. بعد از گذشت 24 ساعت، به اندازه یک گردو از خمیر بدارید و به خوبی گرد کنید و با استفاده از مهر مخصوص نون برنجی روی خمیر شکل بدید.

8. اگه مهر مخصوص نون برنجی در دسترس نداشتید میتونید به همان شکل گرد و ساده در بیارید و روی سینی فر بچینید.

9. برای اینکه تخم خرفه به خوبی رو شیرینی برنجی بچسبه، باید مقدار کمی گلاب رو با نوک انگشت بر روی خمیر شیرینی بزنید و بعد تخم خرفه رو بر روی شیرینی بریزید.

10. سینی فر رو به مدت 15 دقیقه در فری که 15 دقیقه قبل با دمای 170 درجه سانتی گراد گرم شده قرار بدید. (فر رو فقط از 15 دقیقه قبل گرم کنید، زیرا گرم بودن بیش از حد فر باعث خشک شدن شیرینی میشه و همچنین شیرینی ها رو بیشتر از 15 دقیقه درون فر نگه ندارید زیرا این کار هم باعث خشک شدن شیرینی خواهد شد).

11. بعد از گذشت این مدت زمان، سینی فر رو خارج کنید و اجازه بدید تا شیرینی ها کاملا خنک شده و سپس شیرینی ها رو از روی سینی فر بردارید و در ظرف مناسب قرار بدید و نوش جان کنید.

12. این شیرینی خوشمزه ماندگاری بسیار بالایی داره و میتونید به مدت 1 ماه درون ظرف در بسته درون یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

 

شیرینی برنجی

 

حتما بخوانید: تقویم سال 1400 + دانلود و مناسبت های مهم هر ماه

 

شیرینی ساده برای عید نوروز 1400

اگه قصد دارید در ظرف شیرینی عید نوروز شیرینی های ساده و در عین حال خوشمزه داشته باشته باشید بهتون پیشنهاد میکنیم حتما این شیرینی جذاب و ساده رو درست کنید.

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی ساده برای عید نوروز 1400:

 

  • کره هم دمای محیط یا مارگارین ۱۰۰ گرم
  • پودر قند ۴۰ گرم 
  • وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • آرد سفید ۱۸۰ گرم
  • شکلات سفید و خلال پسته خرد شده و گل رز خشک به میزان لازم برای تزیین شیرینی

 

طرز تهیه شیرینی ساده عید نوروز

 

1. ابتدا کره نرم شده و پودر قند رو به مدت 3 دقیقه با همزن برقی بزنید تا کاملا سبک بشه و سپس زرده تخم مرغ و وانیل رو اضافه کنید و مجددا چند دقیقه هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست بشن.

2. در این مرحله باید آرد رو در چند مرحله اضافه کنید و مواد رو به شکل دورانی با استفاده از لیسک هم بزنید تا آرد به خوبی با سایر مواد مخلوط بشه تا یک خمیر نرم و لطیف داشته باشید. (خمیر رو اصلا با دست ورز ندید چراکه باعث روغنی و خشک شدن شیرینی خواهد شد).

3. خمیر شیرینی رو بین دو کیسه فریزر قرار بدید و با استفاده از وردنه به قطر 4 الی 5 میلی متر باز کنید. بهتره خمیر رو به مدت 30 دقیقه درون یخچال قرار بدید.

4. خمیر رو از یخچال خارجج کنید و با استفاده از کاتر گرد برش بزنید و برای اینکه شکل بهتر و زیباتری برای شیرینی ها ایجاد بشه میتونید با یک کاتر گرد و کوچک یا انتهای ماسوره، وسط شیرینی رو هم برش بزنید.

5. خمیرهای برش خورده رو با احتیاط روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشش داده شده بچینید و در فر از قبل گرم شده قرار بدید.

6. دمای فر گازی باید روی 180 درجه باشه و 12 الی 15 دقیقه برای پخت این شیرینی کافی هست. اگه از فر برقی استفاده میکنید بهتره درجه حرارت رو بر روی 150 درجه تنظیم کنید و اجازه بدید شیرینی ها به مدت 15 دقیقه درون فر بپزند.

7. بعد از خارج کردن سینی فر، اجازه بدید شیرینی ها کاملا خنک شده و سپس با استفاده از شکلات سفید ذوب شده و خلال پسته و گل محمدی خشک شده، شیرینی ها رو تزیین کرده و نوش جان کنید.

 

شیرینی ساده برای عید

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو