روابط زناشویی در دوران بارداری و پس از زایمان

منبع: دلگرم

60

1399/12/10

19:26


روابط زناشویی در دوران بارداری و پس از زایمان

روابط جنسی در دوران بارداری و پس از زایمان چگونه باید باشد؟

بسیاری از مادران و پدران تصور می‌کنند که رابطه زناشویی در بارداری خطرناک است؛ در حالی که طبق توصیۀ پزشکان اگر مادر بارداری در وضعیت بارداری پرخطر قرار نداشته باشد، باید بتواند به راحتی و بدون هیچ‌گونه نگرانی رابطه جنسی خود با همسرش را در تمام مراحل بارداری حفظ کند؛ زیرا فواید رابطه جنسی در دوره بارداری بسیار حائز اهمیت است.

این کار نه تنها برای مادر باردار و جنین مضر نیست، بلکه فواید بسیاری داشته و به سلامت مادر باردار و جنین و همچنین حفظ صمیمیت و انسجام خانوادگی نیز کمک بسیاری می‌کند.

دوره پری ناتال ( Prenatal ) شامل بارداری، زایمان، تولد و مدت کوتاهی پس از زایمان می شود، که برای اغلب افراد هیجان انگیز است، اما می تواند موجب تغییراتی در رابطه زوجین گردد. طبیعی است که نقش و مسئولیتهای جدید برای مردان و زنان مشغله ذهنی ایجاد کرده و موجب اضطراب و استرس در آنها می گردد.

در این میان روابط جنسی در دوران بارداری نیز دستخوش تغییرات می گردد. برخی خانمها در زمان بارداری بخصوص سه ماهه اول و تا زمانی پس از زایمان بر اثر تغییرات هورمونی و جسمانی با کاهش میل جنسی روبرو می شوند.

شایع ترین شکایت جنسی در دوران بارداری در زنان کاهش میل جنسی، کاهش ترشحات روان کننده واژن و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم می باشد و در مردان نیز زود انزالی و مشکل در نعوظ از جمله مشکلات شایع است.

معمولا انتظار می رود که رابطه جنسی در طی بارداری کم شود اما تحقیق های زیادی بر روی زوجین نشان داده که الگوی روابط جنسی قبل از بارداری پیش بینی کننده رابطه جنسی بعد از بارداری می باشد.

یعنی اگر زوجی قبل از بارداری روابط جنسی فعال و رضایت بخشی داشته اند به احتمال زیاد در طی بارداری هم بر طبق همین الگو ادامه می یابد.

آیا روابط جنسی در دوران بارداری به جنین صدمه می زند؟

یکی از ترس های زوجین که موجب می شود از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند، نگرانی وارد کردن آسیب به جنین است.

اما باید گفت دلیلی برای این ترس وجود ندارد و جای جنین در رحم محفوظ است و در صورت طبیعی بودن بارداری، نداشتن سابقه سقط جنین، لکه بینی و منع پزشک برای نزدیکی، رابطه جنسی هیچ گونه خطری برای جنین ندارد.

ارگاسم و بارداری

در دوران بارداری بدلیل افزایش فشار خون در واژن رسیدن به ارگاسم آسان تر است. برخی خانم ها شدید ترین و لذت بخش ترین ارگاسم زندگی را در دوران بارداری تجربه کرده اند.

ولی آیا ارگاسم می تواند برای جنین ایجاد مشکل کند؟ در صورت نداشتن مشکل خاص، ارگاسم هیچ ضرری برای جنین ندارد اما در اواخر بارداری ارگاسم موجب ترشح هورمن هایی مانند اکسی توسین می شود که به تسهیل زایمان کمک می کند و همچنین در برخی بارداری های پرخطر ارگاسم بدلیل ایجاد انقباضات می تواند برای بارداری خطر ساز باشد. پس در این مواقع ارگاسم می تواند ایجاد مشکل کند.

روشهای آمیزش در دوران بارداری - پوزیشن رابطه دهانی در دوران بارداری - روابط زناشویی در دوران بارداری از نظر اسلام - آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری ضرر دارد

رابطه جنسی پس از زایمان

به توصیه پزشکان شش الی هشت هفته بعد از زایمان، زنان از لحاظ جسمی می توانند رابطه جنسی داشته باشند، که این لزوما به معنای آمادگی روانی و هیجانی برای داشتن رابطه جنسی نیست.

برای بسیاری از زنان زمان بیشتری نیاز است تا به این آمادگی دست یابند. یکی از شکایت های شایع زوجین بعد از زایمان داشتن مشکلات در روابط جنسی می باشد، که معمولا شامل عدم میل به رابطه جنسی در خانمها و یا کاهش میزان رضایت جنسی و همچنین کم شدن تعداد ارتباط جنسی در زوجین می باشد.

دلایل زیادی را می توان برای مشکلات جنسی پس از زایمان عنوان نمود که مهمترین آنها شامل:

  • تولد فرزند و مسئولیت های جدید موجب کاهش انرژی در زوجین می شود. معمولا مادرها به اندازه ای خسته هستند که حتی اگر میل جنسی هم داشته باشند توان رابطه جنسی را ندارند و همچنین تولد نوزاد می تواند تنظیم زمان مطلوب برقراری روابط جنسی برای طرفین را مشکل سازد.
  • تغییراتی که بعد از زایمان در بدن زنان بوجود می آید موجب تغییر در میل به رابطه و لذت جنسی می شود. برای مثال افزایش وزن در زمان بارداری و تولد فرزند موجب تخریب تصویر بدنی زنان می گردد که در کاهش تمایل به داشتن رابطه، تاثیرگذار است. تعداد زیادی از خانم ها این احساس را دارند که دیگر به عنوان یک زن برای همسر خود جذاب نیستند.
  • تغذیه با شیر مادر مزایای بسیار زیادی برای مادر و کودک به همراه دارد اما از طرفی در بسیاری از مادران موجب تغییرات هورمونی شده که موجب خشکی واژن و درد در هنگام مقاربت می گردد. در واقع سطح بالای پرولاکتین که موجب کاهش میل جنسی میشود و کاهش استروژن که باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک می گردد.

در پایان می توان گفت برای برگرداندن میل جنسی خانمها در این دوران مهمترین نکته این است که همسرانشان نقش یک همراه و همدل را داشته و آنها را مجبور به برقراری ارتباط جنسی نکنند.

دوم اینکه اگر زوجین نزدیکی نمی کنند تماس بدنی و جسمانی را قطع نکنند، نوازش، بوسیدن، و در آغوش گرفتن موجب ترشح هورمونهایی می شوند که میل جنسی را افزایش می دهند و روابط جنسی در دوران بارداری را بهبود می بخشند.

زوج ها باید با هم در مورد نحوه حفظ تماس جسمانی شان در حین و بعد بارداری، تمایلات، رفتارهای لذت بخش و غیرلذت بخش صحبت کرده و زندگی جنسی مطلوب اشان را شکل دهند.

لازم به ذکر است که داشتن مشکلات جنسی در بارداری و بعد از زایمان بسیار شایع و طبیعی می باشد اما چنانچه مشکلات بسیار شدید، آزارنده و یا بصورت طولانی مدت ادامه پیدا کرد حتما با یک روانشناس متخصص دراین حوزه ملاقات داشته باشید.

روشهای نزدیکی در دوران بارداری تصویری - فیلم روش نزدیکی در دوران بارداری - شوهرم در دوران بارداری رابطه میخواد - رابطه در بارداری نی نی سایت


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو