شبکه خبری الجزیره یکشنبه شب به نقل از «یک مقام ارشدایرانی» اعلام کرد که آمریکا باید پیش از هرگونه پیشنهاد برای گفت وگو در باره برجام، تحریم ها را لغو کند.

این شبکه در زیرنویس خود بدون نام بردن از فرد خاصی افزود: این مسئول ایرانی به الجزیره گفت که دولت بایدن اگر خواهان بازگشت به برجام است می داند که باید چه کاری انجام دهد، این نیازی به گفت وگو ندارد.

این مقام ایرانی یادآورشدکه ترامپ ۸۰۰ نهاد و فرد ایرانی را تحریم کرد و دولت بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا باید پیش از هر گونه اقدامی این تحریم ها را لغو کند.

الجزیره به نقل از این مقام ایرانی افزود: واشنگتن قبل از هرگونه پیشنهاد و یا میانجیگری باید به تعهداتش در قبال برجام پایبند باشد.

ایران از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ (یک سال پس از خروج آمریکا از برجام) در واکنش به کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام طی چند مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است در صورت برگشت آمریکا به اجرا تعهدات خود و لغو تحریم ها به برجام بازخواهد گشت.

ایران هفته گذشته با فرصتی که به دیپلماسی داد عملا حسن نیت خود را در قبال توافق برجام نشان داد. انتظار می‌رود این حسن نیت در صورتی که واقعا آمریکا قصد داشته باشد به دیپلماسی بازگردد، مد نظر قرار گیرد و طرف های برجام و مشخصا آمریکا از این فرصت حسن استفاده را داشته باشند در صورتی که اخبار منتشر شده درباره تلاش آمریکا درشورای حکام صحت داشته باشد و آمریکا وارد چنین مسیری شود، این رویکرد نه بازگشت به دیپلماسی بلکه انحراف از آن تلقی می شود. انحراف از تصویب قطعنامه شورای حکام در واقع نوعی گزارش‌دهی محسوب شده و نقش واسطه را ایفا می‌کند. به عبارتی گزارش‌های بازرسان آژانس را به دولت های عضو، شورای امنیت و مجمع عمومی انتقال می دهد.