طرز تهیه آبگوشت کرمانی

آبگوشت کرمانی به خانه بر می گردیم مجلسی امام حسینی بم تصویری قم

آبگوشت یک غذای اصیل ایرانی است که با گوشت و حبوبات طبخ می شود و با نان میل می گردد. اما آبگوشت در شهر های مختلف به گونه های متفاوتی پخته می شود. یک از انواع آن ها، آبگوشت کرمانی است. آبگوشت کرمانی متنجنه یا متنجون یک آبگوشت اصیل رفسنجانی و مربوظ به استان کرمان است که در مراسم های عاشورا و تاسوعا نیز به عنوان غذای نذری سرو می شود. به آن آبگوشت امام حسینی هم می گویند.

مواد لازم برای ۶ نفر
نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
گوشت گوسفندی۱ کیلوگرم
دنبه۱۰۰ گرم
ترخون، شنبلیله و جعفری۱۲۰ گرم
سیب زمینی۴ عدد متوسط
به (اختیاری)۱ عدد کوچک
برگه زردآلو۱۰۰ گرم
مغز گردوی خرد شده۱۰۰ گرم
لیمو عمانی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبهبه مقدار کافی

دستور پخت آبگوشت کرمانی

مرحله اول

برای تهیه آبگوشت کرمانی خوشمزه و سنتی ابتدا نخود و لوبیا را شسته و از شب قبل خیس می کنیم. در این مدت یکی دو بار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. سپس زودپز یا یک قابلمه مناسب را بر می داریم.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را که شسته و پوست کنده ایم، ریز خرد می کنیم و درون زودپز می ریزیم. گوشت گوسفندی را تکه تکه کرده و به آن اضافه می کنیم. دنبه را به دلخواه برش زده و اضافه می کنیم. به را پوست کنده و ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله همراه با برگه زرد آلو و نخود و لوبیا به آن اضافه می کنیم. سپس می گذاریم با آب مورد نیاز روی حرارت تا بپزد و گوشت به طور کامل پخته شود. در ادامه یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن، روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

سپس رب گوجه و ادویه ها و نمک را به روغن اضافه می کنیم وکمی تفت می دهیم. در ادامه مغز گردو پودر شده را هم اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. سپس آبگوشت به همراه گوشت پخته شده را درون آن می ریزیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم و به آبگوشت اضافه می کنیم. داخل لیمو عمانی هم چنگال می زنیم و درون آبگوشت می ریزیم. بعد از حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت، آبگوشت را در ظرف مناسب سرو می کنیم.