طرز تهیه کوفته گوشت و سیب زمینی

طرز تهیه کوفته گوشت و سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

کوفته یکی از غذاهای اصیل ایرانی و ترکی است که با روش های مختلف و مواد مختلف تهیه می شود. یکی از رایج ترین این کوفته ها، کوفته قلقلی یا کوفته گوشت است. در این دستور، کوفته قلقلی را در کنار سیب زمینی در فر طبخ می کنیم. برای این که رطوبت آن حفظ شود و آبدار شود، سس نیز کنار آن تهیه می شود و کوفته ها با سس مخصوص پخته می شوند.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
آرد سوخاری۳ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
تخم مرغ۱ عدد
جعفری۱ قاشق مرباخوری
سیب زمینی ریز۱۲ عدد
فلفل قرمز و زیرهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
مواد لازم سس کوفته
سس گوجه فرنگی یا سالسا۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آویشن۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
کره و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کوفته گوشت و سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه کوفته سیب زمینی و گوشت خوشمزه و مجلسی ابتدا یک کاسه بر می داریم. گوشت چرخ کرده و پودر سوخاری و نمک و فلفل سیاه و قرمز و زیره را اضافه می کنیم. در ادامه پیاز ها را رنده کرده و به مواد اضافه می کنیم.

مرحله دوم

تخم مرغ هم اضافه کرده و با دست حسابی ورز می دهیم تا مواد منسجم و یک دستی بوجود آید. گوشت را به صورت قلقلی درست می کنیم و داخل ظرفی که قرار است درون فر قرار دهیم را چرب کرده و کوفته قلقلی ها را درون آن می چینیم.

مرحله سوم

سیب زمینی ها را هم با پوست حسابی شسته و اگر ریز است درسته کنار کوفت ها قرار می دهیم. اگر درشت است به اندازه کوفته ها خرد می کنیم. کوفته ها را در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. در این فاصله مواد سس را آماده می کنیم.

مرحله چهارم

یک قابلمه بر می داریم و کره و روغن را درون آن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا کره آب شود. رب و سس گوجه فرنگی را به همراه نمک و فلفل و آویشن به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رب رنگ باز کند و عطر و بوی ادویه ها خارج شود.

مرحله پنجم

در آخر به آن آب اضافه می کنیم و می گذاریم تا کمی بجوشد و یکدست شود. سپس زیر گاز را خاموش می کنیم. فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و می گذاریم تا گرم شود. سس را ری کوفته ها و سیب زمینی ها می ریزیم. روی آن را یک فویل زوی آن می کشیم.

مرحله ششم

سپس داخل فر قرار از قبل گرم شده قرار می دهیم. کوفته ها را به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت درون فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزد. در آخر فویل را برداشته و گریل را روشن می کنیم و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می گذاریم با گریل فر، طلایی و برشته شود.