اختصاصی/ راهکارهایی ساده برای پاکسازی عمیق ذهن

69

1399/12/11

07:22


وقتی پر از استرس هستید یا درگیری ذهنی دارید، بازیابی سریع مغز می‌تواند کمک شایانی به بازگشت حافظه فعال شما کرده و فضای کاری مغزتان را مرتب نماید.

اختصاصی/ راهکارهایی ساده برای پاکسازی عمیق ذهن

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، به یک میز انباشته از کاغذهای مختلف، پرونده پروژه ها، یادداشت ها و مقالات مهم فکر کنید. هنگامی که شما نیاز به یافتن اطلاعات خاصی در میان این وسایل دارید، ممکن است این بی‌نظمی کار شما را بسیار دشوار کند. به همین ترتیب، وقتی افکار غیرضروری یا آزار دهنده در مغز شما جمع می شود، ممکن است در نهایت از طریق همان داده‌های ذهنی ناخواسته گیج و سردرگم‌تر از قبل شوید.

جستجوی بی‌نتیجه برای یک خاطره یا فکر مهم می تواند شما را در هاله‌ای از ابهام و تعلیق رها کند. اگرچه نباید نگران نباشید  چرا که به نظر می‌رسد ذهن شما به همان کندی‌ که تصور می‌کنید نیست. با در نظر گرفتن هشت نکته زیر می‌ةوانید میانبری آسان برای رهایی از این حالت بزنید.

۱/  ذهن‌آگاهی را تمرین کنید
 آموزش و تقویت کاربری ذهن از یک سو می‌تواند از جهات مختلفی برای شما مفید باشد و از طرف دیگر، می تواند به شما کمک کند تا در حوادث اطراف خود حضور داشته و متمرکز باشید. حضور داشتن به این معناست که می توانید توجه کامل خود به آن مساله معطوف نماید.

یادگیری اینکه ذهن خود را به صورت ثابت به یک کار معطوف کنید می تواند به شما کمک کند تا به آرامی از افکار پیش‌زمینه دست بردارید. آن افکار هنوز همانجا هستند اما به جای اینکه توجه شما را جلب کنند آرامتر در سطوح زیرین قرار گرفته‌اند.

۲/ روی تنفس خود تمرکز کنید
اگر احساس می کنید بیش از حد تحت فشار شدید قرار گرفته‌اید، کاهش عمدی تنفس می‌تواند به شما کمک کند تا عرصه مناسب خود را حفظ کرده و به زمان حال برگردید. به آرامی نفس بکشید، نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس دوباره نفس بکشید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

کنجکاو باشید: باز کردن کامل ذهن نسبت به آنچه می توانید از یک موقعیت معین یاد بگیرید می تواند به شما در حفظ تمرکز کمک کند. وقتی احساسات به وجود می آیند، از خود بپرسید که چه عواملی آنها را تحریک کرده و چرا. اگر همان فکر حواس پرتی را دنبال می کنید ، آن را به منبع اصلی منتقل کنید تا درباره علت ایجاد و بروز آن بیشتر بدانید.

۳/ موسیقی را فراموش نکنید
بسیاری از مردم از گوش دادن به موسیقی لذت می برند  اما موسیقی چیزی فراتر از یک تجربه شنیداری دلپذیر را به شما و ذهن‌تان ارائه می دهد.  گوش سپردن به موزیک می تواند به از بین بردن استرس و بهبود خلق و خو کمک می کند، منجر به بهبود تمرکز و حافظه شده و انگیزه یادگیری و توانایی انطباق مغز را نیز تقویت نماید.

اگر به طور منظم موسیقی گوش می‌دهید ممکن است متوجه شده باشید که این کارتان باعث می شود توجه شما راحت‌تر به کار معطوف باشد و با موفقیت به پایان برسد. حتی ممکن است شما چند آهنگ انتخابی داشته باشید که کمک کند در حین انجام کارها روحیه تازه بگیرید و تجدید قوا کنید. یا یک لیست پخش آهنگ که احساس آرامش به شما تزریق می‌کند آنهم هنگامی که احساس خطر می کنید یا از افکار اضطراب آور در رنج هستید.

۴/ خواب خوبی داشته باشید
هنگامی که خسته‌اید، می‌دانید که یک خواب راحت می‌تواند شما را سرحال کند اما شاید ندانید همین خواب کافی و مناسب، از شما رد برابر خستگی‌های روحی و ناراحتی‌های عاطفی نیز محافظت می‌کند. خواب ناکافی یا کم می تواند منبع اعتماد را در توانایی شما برای حل مشکلات و تصمیم گیری تضعیف کرده و ممکن است یادآوری اطلاعات مهم یا تنظیم احساسات برای شما دشوارتر نماید.

برای تنظیم مجدد مغز و ذهن و عملکرد بهینه آنها در روز، در نظر داشته باشید که هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید.

۵/ پیاده‌روی کنید
تغییر محیط و بیرون رفتن برای پیاده روی فرصتی عالی برای پاکسازی مغز و احیای مجدد تمرکز شماست. تحقیقاتی در سال 2014 نشان می دهد که بهبود خلاقیت یکی از مزایای یک پیاده روی خوب است. پیاده روی همچنین به بهبود ایده‌های آزادتر در ذهن کمک می کند، بنابراین یک پیاده روی منظم روزانه می تواند به شما کمک کند "دوباره" حواس و ذهن خود را تنظیم کنید.

گرچه  ورزش 20 یا 30 دقیقه ای در هر روز می تواند به بهبود تصمیم گیری و بهبود واکنش قبل از یک کار شناختی و مغزی کمک کند اما پیاده روی نیز مزایای طولانی مدت فراوانی به همراه دارد.


منبع: HealthLine/ نوامبر ۲۰۲۰
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو