از آن جا که همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-19) توجه همه افراد را به رعایت نکات بهداشتی جلب کرده است، همه ما نسبت به ازبین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها از روی چیزهایی که روزانه لمس می‌کنیم هوشیارتر و حساس‌تر شده‌ایم. اما همواره خوراکی‌ها و وسایلی نیز وجود دارند که هرچند مرتبا از آن‌ها استفاده شده و مورد لمس قرار می‌گیرند، اما در لیست چیزهایی که باید ضدعفونی شوند گنجانده نشده و فراموش می‌شوند. برای اطمینان از پوشش دادن تمام نقاط لمسی پرترافیک، پیش از شروع فرآیند ضدعفونی کردن، لیست زیر از مکان‌ها و وسایلی که ممکن است در طول فرآیند ضدعفونی کردن مورد غفلت واقع شوند را مطالعه کنید.

ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها با آب

ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌های تازه با استفاده از آب سرد پیش از مصرف یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تضمین سلامت مواد غذایی موجود در آشپزخانه است.

  • توجه داشته باشید که محصولات تازه را نباید تا پیش از آماده شدن برای مصرف شست. ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها قبل از ذخیره کردن آن‌ها ممکن است محیطی را ایجاد کند که رشد باکتری در آن سریع‌تر باشد.
  • قبل از شروع فرآیند ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها، دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام ظروف، سینک‌ها و سطوحی که برای ضدعفونی کردن محصولات خود استفاده می‌کنید نیز از پیش ضدعفونی شده باشند.
  • ابتدا با بریدن هرگونه ناحیه کبود شده یا پوسیده از محصول تازه شروع کنید. اگر با میوه‌ها یا سبزیجات دارای پوست، مانند پرتقال، سروکار دارید، ابتدا پوست آن را به‌خوبی بشویید تا از ورود باکتری‌های سطحی به درون محصول جلوگیری شود.

روش‌های کلی ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها به شرح زیر است:

  • محصولات محکم: میوه‌هایی با پوست سفت‌تر مانند سیب، لیمو و گلابی و همچنین سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب زمینی، هویج و شلغم را می‌توان با استفاده از یک مسواک دارای موی نرم تمیز کرد و بقایای موجود در منافذ پوست را به خوبی پاک کرد.
  • سبزیجات برگدار: برای ضدعفونی کردن سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو و تره فرنگی، بیرونی‌ترین لایه آن‌ها را برداشته، آن‌ها را در یک کاسه آب سرد غوطه‌ور کرده و بچرخانید؛ سپس آب کاسه را تخلیه کرده و سبزیجات را با آب تازه آبکشی کنید.
  • محصولات ظریف: میوه‌ها و سبزیجاتی مانند توت‌ها، قارچ‌ها، و انواع دیگر محصولاتی که احتمال آسیب دیدن آن‌ها در فرآیند ضدعفونی کردن وجود دارد را می‌توان با جریان مداوم آب و اصطکاک ملایم با استفاده از انگشتان برای پاک کردن خاک تمیز کرد.

هنگامی که میوه‌ها و سبزیجات خود را کاملا شستید، آن‌ها را با استفاده از یک پارچه یا دستمال تمیز خشک کنید. می‌توانید محصولات ظریف‌تر را روی حوله قرار داده و به آرامی بچرخانید تا بدون آسیب دیدن خشک شوند.

قبل از مصرف، مراحل ساده بالا را برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها دنبال کرده و میزان باکتری‌ها و ویروس‌های روی سطح مواد خوراکی را به حداقل برسانید.

 

ضدعفونی کردن مسواک با چند گام آسان

مسواک از آن دسته اشیای شخصی است که علیرغم استفاده مکرر، به اندازه کافی تمیز نشده و به درستی نگهداری نمی‌شود. با کمک گرفتن از چند گام زیر، مسواک خود را به‌طور کامل ضدعفونی کنید (بهتر است هر سه تا چهار ماه مسواک خود را تعویض کنید):

  1. قبل و بعد از هر بار مسواک زدن، برس آن را کاملا با آب داغ یا گرم بشویید. در این مرحله عجله نکنید؛ در غیر اینصورت ممکن است ذرات غذا در بین موهای برس باقی بمانند و منجر به رشد باکتری‌ها شوند. درواقع، شما می‌توانید با استفاده از انگشت خود موهای برس را به عقب و جلو حرکت دهید اجازه دهید تا آب از تمام نقاط مسواک عبور کرده و خمیردندان اضافی و مواد غذایی را پاک کند.
  2. مقداری دهان‌شویه آنتی آنتی‌باکتریال در یک فنجان کوچک بریزید. سپس برای ضدعفونی‌کردن مسواک خود ۱۵ دقیقه آن را درون فنجان قرار دهید. ( اگر این کار مدت‌زمان بیشتری طول بکشد به برس مسواک شما آسیب می‌رسد.) می‌توانید به‌جای دهانشویه از هیدروژن پراکسید نیز استفاده کنید. پس از مدت زمان معین شده محلول را دور بریزید و از استفاده مجدد آن پرهیز کنید.
  3. یکی دیگر از راه‌های ضدعفونی کردن مسواک خیساندن آن در آب‌جوش است. این کار را به‌مدت ۳ دقیقه انجام دهید. اگر جنس برس مسواک نرم باشد، گرچه میکروب‌های آن از بین می‌رود اما ممکن است به برس‌ آن آسیب برسد.

نکته: شاید شنیده ‌باشید که می‌توانید برای ضدعفونی‌کردن مسواک آن را در مایکروویو، ماشین ظرفشویی و یا در دستگاه مخصوصی قرار دهید که با استفاده از اشعه UV مسواک شما را ضدعفونی می‌کند، اما سازمان بهداشت جهانی این روش‌ها را توصیه نمی‌کند، زیرا می‌توانند آسیب زیادی به برس مسواک وارد کنند.

نکته اضافی: اگر به بیماری‌ عفونی مبتلا هستید، یا سیستم ایمنی بدن شما تضعیف شده است، می‌توانید مسواک خود را بیش از حد معمول ضدعفونی کرده و یا تعویض کنید.

کانتر آشپزخانه (و شیر آب) را ضدعفونی کنید

احتمالا در تمام طول سال سعی می‌کنید کانتر آشپزخانه را تمیز نگه دارید، اما اهمیت ضدعفونی کردن کانتر آشپزخانه در طول دوران همه‌گیری و سرماخوردگی‌های فصلی بسیار بیشتر می‌شود. از آنجا که این نقطه از آشپزخانه محل جمع شدن اعضای خانواده است، کانتر و شیر آب بارها توسط دستان آلوده به باکتری و ویروس لمس می‌شوند. برای ضدعفونی کردن این منطقه، سطح کانتر، شیر آب و و دستگیره‌ها را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

ضدعفونی کردن صفحه کلید

صفحه کلید کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ پر از گوشه و کنار است و احتمالا روزانه ساعت‌ها روی آن کلیک می‌شود. صفحه کلید از مهم‌ترین مناطق جمع‌کننده میکروب است و تمیز کردن تک‌تک نقاط آن بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. برای تمیز کردن سریع آن، ابتدا کار را برای یک دقیقه کنار گذاشته و دستگاه خود را از برق بکشید. سپس صفحه کلید را وارونه کرده و از باد خنک سشوار برای خارج کردن هرگونه خرده‌ریز و گردوغبار از بین کلیدها استفاده کنید. برای ضدعفونی کردن، سطح آن را با دستمال 70 درصد الکل پاک کنید و مراقب باشید تا هیچگونه مایعی وارد صفحه کلید نشود.

ضدعفونی کردن ریموت کنترل تلویزیون

یک چیز قطعی است: گذراندن وقت بیشتر در خانه به معنای اختصاص دادن وقت بیشتر به تلویزیون است. برای ضدعفونی کردن ریموت کنترل تلویزیون، ابتدا باتری‌ها را جدا کنید. سپس از یک پارچه تمیز آغشته به الکل برای ضدعفونی کردن سطح کنترل استفاده کرده و با کمک گرفتن از گوش‌پاک‌کن کناره‌ دکمه‌ها را به دقت تمیز کنید. قبل از تعویض باتری‌ها و ادامه دادن به تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی موردعلاقه خود، از خشک شدن ریموت کنترل اطمینان حاصل کنید.