به گزارش خبرگزاری اسپوتینک، وزیر دفاع دانمارک گفت، زمانی که موضوع توانایی دفاعی کشور علیه حملات از بالا مطرح می‌شود، جعبه ابزار ارتش دانمارک، خالی است.

 به گفته "فلمینگ لنتفر"، نیروهای زمینی دانمارک و مناطق زمینی به طور گسترده در معرض حملات هوایی هستند.

ژنرال لنتفر که هم فرمانده کل نیروهای مسلح و هم وزیر دفاع و مشاور نظامی ارشد دولت است، به رادیو دانمارک گفت: در این شکی نیست که وقتی به توانایی پدافند هوایی دانمارک نگاه می‌کنیم، کاستی‌هایی داریم. برخی کاستی‌ها که در زمینه پدافند هوایی به آن‌ها اشاره شده، ماهیت مهم‌تری دارند.

رادیو دانمارک تأکید کرد: دانمارک در حال حاضر دو اف-۱۶ دارد که به طور شبانه‌روزی در خدمت بوده و وظیفه دفع مهمانان ناخوانده در حریم هوایی کشور را بر عهده دارند. با این وجود، جدای از جت‌های جنگنده قدیمی، دانمارک وسیله‌ای برای دفاع از خود علیه حمله گسترده در هوا را ندارد و از موشکی که بتواند در برابر بمب‌افکن‌ها، جنگنده‌های جت یا حتی پهپادهای ابتدایی با اهداف خبیث نسبت به سرزمین یا سربازان کشور دفاع کند، برخوردار نیست.

به گفته تحلیل‌گران دفاعی دانمارک، فقدان شدید سخت‌افزار از سال ۲۰۰۵ که سامانه موشکی هاوک از بین رفت، تشدید شد. از آن زمان تاکنون تهدیدهای تازه‌ای ظاهر شده‌اند.

"هانس پیتر میکلسن"، تحلیل‌گر دفاعی گفت: جهان غرب به داشتن تسلط در هوا عادت داشته است، و ما لازم نبود با پدافند هوایی قابل توجهی مبارزه کنیم. بنابراین، هیچ هزینه‌ای صرف این حوزه نمی‌شد.

به گفته میکلسن، این کمبود به طور ویژه از زمان اتحاد مجدد کریمه با روسیه در سال ۲۰۱۴ که وی مانند بسیاری دیگر از کارشناسان اروپایی آن را "الحاق" توصیف کرد، آشکار شده است. وی تأکید کرد، از آن زمان تاکنون ناتو توجه خود را معطوف روسیه کرده است.

میکلسن اظهار کرد: در صورت بروز بحران یا درگیری، دانمارک باید محل پرشی برای دیگر نیروهای ناتو باشد. اما تا زمانی که نیروهای ناتو سر نرسند، ما پدافند هوایی نداریم. ممکن است بپرسید کسی هست که به ما حمله کند؟ خوشبختانه نه، اما اگر سیستم‌های بازدارنده وجود نداشته باشند، خطر افزایش پیدا می‌کند.