بهنام صبوحی: قویا اعتقاد دارم موسیقی، مافیا دارد/به جایی رسیده‌ایم خیلی تهیه‌کننده با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم

منبع: سینما پرس

46

1399/12/11

17:07


سینماپرس: آهنگسازی در برنامه "شب‌های هنر" با اشاره به مافیای موسیقی، گفت: کار به جایی رسیده که تهیه‌کننده‌ای با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم.

بهنام صبوحی

سینماپرس: آهنگسازی در برنامه "شب‌های هنر" با اشاره به مافیای موسیقی، گفت: کار به جایی رسیده که تهیه‌کننده‌ای با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم.

به گزارش سینماپرس، یکی از موضوعات مهم در تلویزیون، موضوع تیتراژ سریال‌ها و حضور خوانندگان در برنامه‌های تلویزیونی خصوصاً مناسبت‌ها است. نکته‌ای که پیش از این از مدیرکل موسقی و سرود سازمان صداوسیما هم پیگیرش شدیم؛ چرا که تیتراژها هم مانند سایر قطعات موسیقی باید از دفتر و موسیقی و سرود مجوز پخش بگیرند.

اتفاقاً در آن گفت‌وگو محمدمهدی نراقیان به این نکته اشاره کرد که: "یک خواننده با اجرای یک تیتراژ به مقدار قابل توجهی در مسیر حرفه‌ای پیشرفت می‌کند. از نظر ما صرفاً مجوز پخش داشتن برای انتخاب تیتراژ برنامه ملاک نیست؛ بلکه باید بین کیفیت موسیقی تیتراژ و صلاحیت عوامل آن با برنامه و اهمیت آن تناظر وجود داشته باشد. "

مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از رفتارِ تیمی و به‌گونه‌ای مافیا در موسیقی تیتراژ و یا حضور خوانندگان در برنامه‌های تلویزیونی چه تمهیداتی را در دستور کار دارید، تأکید کرد: "جریان غالبی در فضای تجاری موسیقی ما وجود دارد که لزوماً یک نفر یا دو نفر هم نیست. سازوکارهای اقتصادی و سیاسی و سلیقه و مخاطب جامعه این جریان غالب را شکل می‌دهد. به هر حال این جریان غلب طبیعتاً اثرش را روی آنتن تلویزیون هم می‌گذارد. "

شب گذشته در برنامه شب‌های هنر، بهنام صبوحی آهنگساز شناخته شده به نکاتی قابل تأمل درباره پرداخت پول برخی از خواننده‌ها به برنامه‌های پربیننده برای رونق کنسرت‌هایشان، پشت پرده تیتراژهای تلویزیونی و مافیای موسیقی اشاره کرد که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

بهنام صبوحی با اشاره به اینکه خیلی از موسیقی‌های امروزی فست‌فودی‌اند، تأکید کرد: در دهه‌های قبل کارهایی ساخته می‌شدند که تاریخ مصرف داشتند و هنوز هم ماندگار و دلچسبند اما آرام‌آرام آن عمق‌بخشی‌ها در ساخت موسیقی کمرنگ شد و موسیقی‌ها ماهیت فست‌فودی به خودش گرفت. شاید یکی از دلایل دیگر این توجه عمیق در ساخت موسیقی به این نکته هم برگردد که هنوز آن دوره بحث بیزینس و پول مطرح نبود.

وی افزود: متأسفانه بحث بیزینس و پول وارد موسیقی شد و این درآمدهای آشفته‌ای که از کنسرت‌ها بدست می‌آیند روند موسیقی را به سمت دیگری برد. در این یکی دو دهه، به جرأت می‌توانم بگویم با احترام به تمام دوستان خواننده، ما خواننده مؤلف نداریم. خواننده‌های ما الان بدون نقشه جلو می‌روند و فقط دنبال این موضوع‌اند که هوادارشان چه می‌خواهد و آن را می‌خوانند.

صبوحی خاطرنشان کرد: خواننده باید خودش باشد و شنونده را جذب کند. دلایلی که کارها ضعیف شده و خواننده‌های امروزی فکر می‌کنند مردم چه می‌پسندند آن اثر را اجرا می‌کنند؛ در گذشته این طور نبود و مردم خواننده‌های خوب را خودشان انتخاب می‌کردند و خواننده تنها به اجرای کار خوب فکر می‌کرد حتی اگر طرفدارانش ریزش داشته باشند. خواننده‌های الان یک مقداری بلاتکلیفند و هرکدام‌شان هرکاری می‌کنند.

این آهنگساز شناخته شده به پایین آمدن سلیقه مخاطب اشاره کرد و گفت: امروز سلیقه‌ها هم تغییر کرده و در این پایین آمدن سلیقه و ذائقه، ما خودمان مقصریم. البته فکر می‌کنم مردم هم وظیفه دارند از کارهای خوب حمایت کنند، چون موسیقی جزو هویت فرهنگی یک جامعه است. همان‌طور که در کشورهای دیگر برای موسیقی، سوبسید و امتیازات ویژه قائل می‌شوند.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به معضل کارهای سفارشی اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات این سال‌ها، کارهای سفارشی و بدون هیچ استفاده است. گاهی وقتی کار فاخر تولید می‌شود که آن دلچسبی را برای مخاطب ندارد؛ در سینما هم این اتفاق می‌افتد که با بهترین لوکیشن‌ها و طراحی صحنه و بازیگر هم در معرض دیدِ مخاطب قرار می‌گیرد هیچ لذتی را منتقل نمی‌کند.

صبوحی به انتقاد از رها شدن آموزش موسیقی، تأکید کرد: این هزینه کردن چه فایده‌ای دارد! اگر بخواهیم برای هنر خرج کنیم چه بهتر که در راه آموزش باشد. نسلی را پرورش بدهیم که الان آموزش موسیقی رها شده است حتی در هنرستان‌ها؛ ما آموزشگاه‌های زیادی داریم و با وجود تلاش‌هایی که در دانشگاه موسیقی می‌بینیم اما آن خروجی و جریان‌سازی که باید را ندارند.

او در بخش آخر این گفت‌وگو درباره مافیا در موسیقی صحبت کرد و گفت: دلیل به وجود آمدن مافیا یا بازار سیاه این است که سرمایه‌گذاری درستی نشده روی یک جریان درست! شاید این مافیای موسیقی به این دلیل راه افتاده که هیچ‌وقت جریان‌سازی درستی نکردیم که یکسری نسل درست موسیقیایی را پرورش بدهیم. قویاً اعتقاد دارم موسیقی، مافیا دارد؛ چرا که به جایی رسیده‌ایم خیلی تهیه‌کننده با افتخار می‌گوید تیتراژ تلویزیونی را آنقدر می‌فروشم و بابتش‌ آنقدر پول می‌گیرم.

این آهنگساز در پاسخ به این سؤال که صحت دارد برخی از خوانندگان رقم‌های 100 میلیونی در چند برنامه پربیننده رد و بدل می‌شود تا کنسرت‌شان رونق بگیرد، تصریح کرد: کاملاً صحت دارد؛ من کسانی را می‌شناسم خیلی راحت به عنوان رابط معرفی کردند. وقتی یک خواننده ضعیف به واسطه اینکه پول داده، برای تیتراژ تلویزیونی می‌خواند یا تیتراژ سینمایی می‌خواهند و حتی بازیگری می‌کند. این دیگر می‌شود مافیا و اینجا دیگر بحث هنر و کیفیت نیست. تا وقتی که فقط جریان پول، تعیین کننده باشد این آشفته بازاری است که شاهدش هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو