افزایش وزن فقط نتیجه پرخوری یا کمبود فعالیت بدنی نیست حتی عادت های کوچک زندگی نیز تاثیر زیادی روی سایز دور کمر شما می گذارد. متعجب خواهید شد اگر بدانید خواب برای کاهش وزن چقدر گزینه مهمی است. محققان به سختی نگران از دست دادن خواب یا کوتاه شدن زمان آن هستند زیرا همه این موارد با گذشت زمان در دور کمر شما نمایان می شوند. به گزارش تایمزسوفاندیا، مطالعات نشان می دهند از دست دادن حتی 15 دقیقه از خواب مورد نیاز بدن منجر به افزایش قابل توجه وزن می شود.
بر اساس تحقیقی که در “JAMA Internal Medicine“ منتشر شده محققان پس از بررسی الگوی خواب 120 هزار نفر به این نتیجه رسیدند الگوی خواب ارتباط نزدیکی با مدیریت وزن و سلامت کلی بدن دارد. برای این مطالعه، محققان داده های حاصل از 120 هزار شرکت کننده را از طریق برنامه های ردیاب خواب متصل به تلفن های هوشمند را تا مدت 2 سال جمع آوری کردند. در پایان این مطالعه مشخص شد افرادی با شاخص توده بدنی بالای 30 که در گروه چاقی قرار می گیرند فقط 15 دقیقه کمتر از افراد با شاخص توده بدنی پایین می خوابند.

مطالعات گذشته درباره تاثیر کمبود خواب بر چاقی

در گذشته مطالعات مختلفی انجام شده است که ارتباط بین کاهش خواب و افزایش وزن را نشان داده اند. بر اساس گزارش دیگری که یک دهه پیش منتشر شده است این اتفاق به دلیل کمبود استراحت رخ می دهد. هنگامی که خسته هستید هورمون های گرسنگی به نام گرلین و هورمون سیری لپتین تحت تاثیر قرار می گیرند، بنابراین این امر با افزایش گرسنگی در شما تمایل به خوردن را بیشتر می کند که منجر به افزایش وزن می شود، همچنین احساس خواب آلودگی میزان کالری دریافتی شما را در روز 300 برابر می کند.

برای کاهش چربی به چند ساعت خواب نیاز دارید

نیاز هر فرد به خواب متفاوت است، اما یک مشاهده معمول این است خوابیدن کمتر از 7 ساعت منجر به نوسانات وزن می شود. زمان ایده آل خواب برای بیشتر افراد بین 7 تا 9 ساعت است. داشتن این میزان خواب به روش های مختلفی به بدن کمک می کند. این امر می تواند به شما در سوزاندن چربی هنگام خواب کمک کند، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش داده و روحیه شما را افزایش دهد. مدت زمان کوتاه خواب احتمال افزایش وزن در بزرگسالان را 55 درصد و در کودکان 89 درصد افزایش می دهد. علاوه بر این، اختلالات خواب مانند آپنه خواب با افزایش وزن نیز تشدید می شود.

در پایان

یک الگوی نامناسب خواب نحوه واکنش بدن به غذا را تغییر می دهد یعنی باعث می شود صبح روز بعد بیشتر غذا بخورید. این مسئله برای افرادی که قبلا با مشکل افزایش وزن نیز سر و کار داشتند مشکل سازتر است، بنابراین اگر می خواهید به طور موثر همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش لاغر شوید سعی کنید خواب با کیفیتی داشته باشید.
بیشتربخوانیم:درمان مشکلات روحی با خواب کافی
مترجم: الهه زارعی