به گزارش روسیا الیوم، رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان در واکنش به گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی ، با حمله به دولتهای پیشین آمریکا گفت که بسیاری از جنایات جهان توسط نظامیان آمریکایی و به دستور عالی‌ترین مقامات این کشور انجام می‌شود.

«بندر بن سلطان» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی آمریکا در پی انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره قتل روزنامه‌نگار مطرح سعودی که در آن ولی عهد سعودی به عنوان به آمر «قتل» یا «ربودن» خاشچقی معرفی شده است، اظهار داشت که این گزارش سیا بر مبنای دلایل و مدارک متقن ارائه نشده است، بلکه بر اساس ارزیابی‌ها جمع‌بندی شده است.

شاهزاده سعودی که بیش از ۲۰ سال سفیر عربستان در آمریکا بود ، افزود: بسیاری از حوادث جهان مربوط به جنایاتی است که توسط سربازان با افسران ارشد آمریکا در قالب عملیات نظامی یا امنیتی و به دستور عالی ترین مقامات آمریکایی و با مجوز آنها صورت می‌گیرد، اما این بدین معنی نیست که مسئول این جنایات رئیس جمهور آمریکا به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح باشد.

وی گفت : به عنوان نمونه حادثه زندان ابوغریب، ایده زندان‌های مخفی یا تغییر قوانین تحقیق درباره تروریست‌ها پس از حوادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، سیاست آمریکایی است و مورد تأیید مقامات آمریکایی قرار گرفت و زاییده تفکر دولت جرج بوش رئیس جمهور وقت و دونالد رامسفلد وزیر دفاع او و برخی از مشاوران بلندپایه دولت وی بود. رسوایی زندان ابوغریب ناشی از این سیاست که توسط رئیس جمهور مجاز شده است، یک نقص جدی در مدیریت این سیاست بود، ولی بگذارید بپرسیم آیا طبق آنچه امروز درباره  چگونگی تولد این سیاست و سازوکار تصمیم‌گیری درباره آن و دقت پیگیری آن توسط بالاترین مقامات جوامع اطلاعاتی و دفاعی آمریکا، بدین معناست که جرج بوش و وزیر دفاعش مسول مستقیم این جنایاتی است که در ابوغریب صورت می گیرد؟ طبیعتا اینگونه نیست، اما آنها همان مسئولیت اخلاقی دارند که دولت عربستان با تمام شجاعتش آن را به دوش می‌کشد.

وی عنوان کرد که آمریکا همیشه حق حاکمیت خود را حفظ کرده است و از محاکمه سربازان آمریکایی در دادگاهی غیر از دادگاه آمریکایی حتی دادگاه متحدان خود امتناع ورزیده است.

بندر بن سلطان ادامه داد: ارزیابی تیم گزارشگر سازمان سیا از دست داشتن محمد بن سلمان در قتل و یا ربودن خاشقچی بر اساس شناخت سازوکارهای تصمیمات سعودی و یا ارزیابی از شخص محمد بن سلمان صورت گرفته است و آنها را به این نتیجه رسانده که لابد باید ولی عهد سعودی آمر قتل یا ربودن روزنامه نگار سعودی باشد. ضعف دیگری گزارش سازمان سیا این است که نتوانسته مشخص کند نیت جرم و جنایت صورت گرفته چه بوده است، آیا مجرم دستور قتل خاشقچی را صادر کرده یا ربودن او را.

وی گفت: عربستان از زبان بن سلمان مسئولیت جنایت قتل خاشقچی را گردن گرفت و عاملان قتل محاکمه شدند که در پی آن برخی‌ از متهمان محکوم و برخی‌ها تبرئه شدند.

رئیس اسبق اطلاعات سعودی تصریح کرد: در عربستان بخش دیگری از برخورد با چنین مسایلی به خانواده قربانی مربوط می شود که درخواست کرده است مجازات از اعدام به حبس ابد کاهش یابد و این همان چیزی است که اتفاق افتاده است و اگر خانواده خاشقچی این درخواست را نمی‌کردند، احکام صادر طبق حکم قضایی و شرع اجرایی می‌شد.

وی خاطرنشان کرد، این یک روند کلی و عینی نحوه برخورد عربستان با این جنایت است که همه سعودی‌ها را متأثر کرده است، اما گزارشات و اظهارات رسانه‌ای و سیاسی همه آنها وارد منطق تجزیه و تحلیل و ارزیابی و فرضیه‌ها و تفسیرات و نتایج حاصله می‌شوند و اغلب این موضع‌گیری‌ها و گزارش‌ها و تحلیل‌ها با توجه به احکام قبلی و به طور کل مواضع سیاسی و عقلی و روانی عربستان ارائه می‌شود.

بندر بن سلطان اضافه کرد، عربستان بر اساس حق حاکمیتی و مسئولیتش به عنوان یک کشور و به یک عضو قانونی جامعه جهانی مانند هر کشور دیگری اقدام به تحقیق و بررسی جنایت و محاکمه متهمان و صدور احکام در حق آنها کرده است و به اعتقاد من این پرونده مختومه است مگر اینکه شواهد جدید تقدیم دستگاه قضایی عربستان شود.