برای مطالبات‌مان از عراق، کالا نمی‌گیریم

منبع: برترین ها

90

1399/12/11

21:50


رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: باید توجه داشت که عراق کالایی ندارد که بخواهیم در مقابل پول‌های خود آن را وارد کنیم. بنابراین در مقابل این پول کالا وارد نخواهیم کرد و احتمالا خود پول وارد کشور شود.

ایلنا: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: باید توجه داشت که عراق کالایی ندارد که بخواهیم در مقابل پول‌های خود آن را وارد کنیم. بنابراین در مقابل این پول کالا وارد نخواهیم کرد و احتمالا خود پول وارد کشور شود.

یحیی آل اسحاق در مورد اظهارات وزیر امور خارجه عراق پیرامون بازپرداخت مطالبات ایران اظهار کرد: پرداخت‌های ایران تسویه و فعالیت‌های صادراتی ما به عراق در حوزه انرژی ادامه پیدا می‌کند اما هنوز جزییاتی از آن منتشر نشده است.

برای مطالبات‌مان از عراق، کالا نمی‌گیریم

وی ادامه داد: باید توجه داشت که عراق کالایی ندارد که بخواهیم در مقابل پول‌های خود آن را وارد کنیم. بنابراین در مقابل این پول کالا وارد نخواهیم کرد و احتمالا خود پول وارد کشور شود. مطالبات ما در عراق قبلا حدود 5 میلیارد دلار بود که مقداری از آن را قبلا دریافت کرده‌ایم. بنابراین پولی که الان در عراق داریم بین 4 تا 5 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه رابطه ایران با عراق یک رابطه استراتژیک و رو به توسعه است، افزود: برآورد ما این است که تا پایان سال میزان صادرات سال جاری ما به عراق به 9.5 تا 10 میلیارد دلار برسد که سال گذشته این رقم 12 میلیارد دلار بود. توافق طرفین این است که تا ظرف چند سال آینده میزان تبادلات دو کشور را به 20 میلیارد دلار نیز برسانند. اما شرایطی که به وجود می‌آید ممکن است تغییراتی ایجاد کند؛ برای مثال شیوع کرونا موجب کاهش 15 تا 30 درصدی شده است.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: در مورد ایران و عراق به نظر می‌رسد هر میزان که فضا آماده‌تر باشد سرعت رشد تجارت بین دو کشور افزایش می‌یابد بنابراین اینگونه اقدامات موفقیت‌آمیز خواهد بود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد موانع بانکی انتقال این پول گفت: برای انتقال پول از عراق به ایران به مشکل خاصی برنمی‌خوریم، بانک مرکزی ایران و عراق توافقاتی برای این کار انجام داده‌اند و راه‌های متعددی برای این کار وجود دارد. قبلا عراق بانک TBI را معرفی کرده بود که از طریق این بانک عمل شود. باید دید روند چطور پیش می‌رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو