همه چیز درباره فیلم تی تی آیدا پناهنده

همه چیز درباره فیلم تی تی آیدا پناهنده


347

1399/12/11

23:47


در این یادداشت به معرفی آخرین فیلم آیدا پناهنده پرداختیم که در جشنواره فجر ۳۹ به نمایش درآمد و توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند، هرچند در دیافت سیمرغ چندان موفق نبود.

همه چیز درباره فیلم تی تی آیدا پناهنده

یک ساعت پیش
در این یادداشت به معرفی آخرین فیلم آیدا پناهنده پرداختیم که در جشنواره فجر ۳۹ به نمایش درآمد و توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند، هرچند در دیافت سیمرغ چندان موفق نبود.

همه چیز درباره فیلم تی تی آیدا پناهنده

اختصاصی سلام سینما- «تی تی» یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فجر بود که الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و بار دیگر باهم همبازی هستند. «تی تی» توانست در رشته‌های بهترین فیلمنامه، فیلمبرداری و موسیقی نامزد دریافت سیمرغ شود و این در حالی بود که ستاد اطلاع رسانی جشنواره قبل تر اعلام کرد این فیلم به دلیل حضور در جشنواره‌های خارجی در بخش بهترین فیلم و کارگردانی مورد داوری قرار نمی‌گیرد. در این یادداشت مهم‌ترین نکات را درباره «تی تی» مرور کرده‌ایم.


ویدیو  همه چیز درباره فیلم تی تی ساخته آیدا پناهنده در یوتیوب سلام سینما


آخرین فیلم آیدا پناهنده درباره زنی معمولی اما مستقل است که در شمال کشور ساخته شده. پناهنده در این باره گفته است این آخرین فیلمش در شمال خواهد بود و گفتن این نکته، «ناهید»، «اسرافیل» و «تی تی» را تبدیل به یک تریلوژی یا سه‌گانه زنانه می‌کند.

 

خلاصه داستان تی تی

همه چیز درباره تی تی

استاد دانشگاهی قصد دارد پایان نامه ای در مورد پایان جهان را به اثبات برساند و در این مسیر با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد، آشنا می‌شود و این اتفاقاتی را در پی دارد.

 

بازیگران

همه چیز درباره تی تی

پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، سودابه جعفرزاده و امیر حامد از جمله بازیگران فیلم آخر پناهنده هستند.

به گفته یکی از منتقدان تركيب غافلگيركننده پارسا پيروزفر، الناز شاكردوست و هوتن شكيبا همانقدر جذاب و دقيق و درست از كار درآمده كه كاراكترهاي بديع و منحصر به فرد آن‌ها روي كاغذ.

الناز شاکردوست در فضای مجازی برای پناهنده نوشت که دوست داشته است این چندخط را برای خالق “تی تی” بنویسد.. برای “آیدا پناهنده” که برای او مثل خودِ تی تی بود.

شاکردوست به پناهنده گفته که وجه مشترک تو با ابراهیم قصه ات و شخصیت تی تی در خدمت به بشریته! ابراهیم با پیداکردن فرمول فیزیک کوانتوم که جلوی اصابت زمین با سیاهچاله فضایی را بگیرد و نجات زمین ، تی تی با در اختیار گذاشتن رحمش برای تولید انسان و تو با فیلم سازی ات! او گفته از پناهنده و تی تی معنی دگرخواهی و انسانیت را آموخته و اصلاً رسالت این فیلم هم همین است!

 

درباره کارگردان

همه چیز درباره تی تی

آیدا پناهنده یکی از با استعدادترین و جالب‌ترین فیلمسازان زن نسل جوان سینمای ایران است. فیلمسازی که با فیلم «ناهید» به سینمای بلند ورود کرد و فراتر از حد انتظار ظاهر شد. نکته مهم اولین فیلم پناهنده که فیلم به فیلم پررنگ‌تر هم شد، این بود که احساسات و عواطف زنانه را به شکلی مینیمالیستی و ساده گرایانه به تصویر می‌کشید.

هر دو فیلم او گرم و صمیمی‌اند و در عین حال جهانی زنانه و موقر را پیش روی تماشاگر می‌سازند. فیلم‌های پناهنده روحیه‌ای بسیار زنانه دارند و مملو از لطافت‌ها و پیچیدگی‌های درونی هستند که از ذهنی زنانه برمی‌آید.

پناهنده به جهان فیلم و قهرمانانش پایبند می‌ماند و شناخت و دریافتش از سینما باعث می‌شود به‌دنبال بیان حرف‌های گل درشت و زن‌آزادخواهانه نباشد تا به شکلی عملی، زنانی آزاده خلق کند.

 

بازخورد ها به فیلم

همه چیز درباره تی تی

سحر عصرآزاد نوشته پرداختن به اين سويه‌هاي نامتعارف در كنار هم و باورپذيري كاراكتر بر بستر اين تعاريف، قطعاً چالش برانگيزترين وجه فيلمنامه و فيلم "تي تي" بوده كه نويسنده و فيلمساز به بهترين وجه از عهده‌اش برآمده‌اند.

فيلم «تي تي» واجد يكي از عجيب ترين و باورپذيرترين كاراكترهاي زن سينماي ايران است كه سويه رئال و سوررئال او با ظرافت و جزئي نگري پرداخت شده و به همين دليل جذاب و همراهي برانگيز است.

صوفیا نصرالهی معتقد است تماشای فیلم «تی‌تی» شبیه وزش نسیم بهاری در هوای گرم خفه‌ی تابستانی بوده. این تنها فیلم جشنواره‌ی امسال است که می‌شود با خیال راحت دیدنش را توصیه کرد و تلقی درستی هم از فیلم زنانه دارد.

دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپوتر هم نوشته «تی تی» تصویری فراتر از خط قرمزها درباره‌ی زنی متفاوت را به مخاطباش ارائه می‌دهد. این نقش را «الناز شاکردوست» به شکلی فراموش نشدنی ایفا می‌کند. فیلمنامه‌ای که «آیدا پناهنده» به همراه همکار و تدوینگر همیشگی‌اش «ارسلان امیری» نوشته، خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد.

 

صحبت‌های سازندگان «تی تی»

همه چیز درباره تی تی

پناهنده درباره رگه‌های مذهبی و عرفانی در فیلم گفته این موضوع نه فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ش هم دیده می‌شود. رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته می‌شود و به تصویر درمی‌آید.

پناهنده درباره وجود رگه‌های سوررئالیسی و جادوگر بودن شخصیت «تی‌تی» هم توضیح داده «تی‌تی» برایش شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود و جادوگر واژه درستی برای توصیف او نیست.

آیدا پناهنده درباره اینکه در این فیلم کارگردانی به چشم نمی‌آید، گفت که یاد گرفته که در فیلم خودش را به رخ نکشد و از رخشان بنی‌اعتماد یاد گرفته که آن سوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد.

شاکردوست با اشاره به سختی ساخت این فیلم افزود که در زمستان و در سی و پنج جلسه این فیلم را کار کردند و دلش می‌خواهد بگوید شرایط این فیلم شرایط معمولی نبوده و امیدوار است از این کارحمایت شود.

امیری که با فیلم «زالاوا» هم در جشنواره امسال حضور داشت، گفت که صادقانه اعتراف می‌کند که فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفته است.

فرشاد محمدی هم درباره فیلمبرداری «تی تی» توضیح داد که این فیلم جزو آثار محدودی بود که او آن‌را با جان و دل فیلمبرداری کرده. همکاری با آیدا پناهنده او را دچار تب خلاقانه‌ای کرده که پیشتر کمتر به سراغش آمده بود و سعی کرده به روح اثر وفادار باشد. او درباره هماهنگی با بازیگران گفت که در صحنه‌ای که «تی‌تی» کولی‌وار دل به دریا می‌زد آن‌قدر به وجد آمده که دیگر خجالت کشیده از ادوات و تجهیزات استفاده کند و برای همین خودش هم کولی‌وار با دوربین به آب رفته.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو