زلاتکو کرانچار؛ زود گذشت

 او سوابق مربیگری قابل اعتنایی داشت. دست‌کم یک دوره حضور روی نیمکت دیناموزاگرب، اتفاقی است که تقریبا برای همه مربیان مطرح کروات رخ می‌دهد. غیر از این اما او هدایت تیم‌های ملی کرواسی و مونته‌نگرو را هم در کارنامه‌اش داشت. کرواسی با مربیگری کرانچار بدون شکست از مرحله انتخابی گذشت و به جام‌جهانی ۲۰۰۶ رسید. او در لیگ نهم فوتبال ایران سرمربی پرسپولیس بود و در شرایطی که تیمش وضع بدی در جدول نداشت، با تصمیم حبیب کاشانی جای خودش را به علی دایی داد. کرانچار بعدها در سپاهان یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی حذفی به‌دست آورد. کرانچار یک دوره یک ساله هم هدایت تیم‌ملی امید را بر عهده داشت، اما بعد از صعود دشوار از دور اول مسابقات انتخابی، با مسوولان فدراسیون به مشکل برخورد و نهایتا با اعلام مهدی تاج برکنار شد. بعد از این برکناری در اردیبهشت ۹۸، کرانچار شغل دیگری نداشت تا دیروز که خبر درگذشتش منتشر شد.

   استانکو پوکله‌پویچ؛ برانکوی دهه ۷۰

 یکی از موثرترین سرمربیان تاریخ معاصر پرسپولیس به‌شمار می‌آمد که سبک خاص بازی‌اش با مهره‌چینی ۱-۶-۳ با قابلیت تبدیل به ۳-۴-۳ در هنگام حمله، الهام‌بخش بسیاری از مربیان ایرانی شد. استانکو که نوع نگارش نام خانوادگی او در دهه ۷۰ یکی از دردسرهای بزرگ روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های ورزشی به‌شمار می‌رفت، دو بار با پرسپولیس عنوان قهرمانی لیگ ایران را به‌دست آورد و از محبوبیت بسیار زیادی بین هواداران برخوردار بود. او پیش از حضور در پرسپولیس برای مدت کوتاهی سرمربی تیم‌ملی ایران هم بود و بعدتر سرمربیگری در سپاهان را نیز تجربه کرد؛ دورانی که از دلش، محرم نویدکیا به فوتبال اصفهان معرفی شد. استانکو که در سال‌های آخر به‌دلیل بیماری ناچار شد قطع یکی از دو پای خود را تجربه کند، دو سال پیش در ۸۰ سالگی درگذشت. میروسلاو بلاژوویچ، سرمربی مشهور و کروات تیم‌ملی ایران که او هم این روزها ناخوش است، بعد از مرگ استانکو گفته بود: «او راه فوتبال ایران را به ما مربیان کروات نشان داد.»

    تومیسلاو ایویچ؛ شرمنده‌ایم

 چقدر سخت است اسم ایویچ را بدون بغض و اندوه آوردن؛ شاید داستان این است که بسیاری از اهالی فوتبال ایران احساس می‌کنند یک بدهی تاریخی و اخلاقی به این مربی کروات دارند. این پیر دیر مربیگری حضور در بسیاری از تیم‌های ملی و باشگاهی را تجربه کرد؛ از یوگسلاوی تا آژاکس و گالاتاسرای و پورتو. ایویچ بعد از راهیابی خاطره‌انگیز تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی ۹۸ سرمربی این تیم شد و سخت با بچه‌ها کار کرد، اما شکست ۷ بر یک در بازی دوستانه برابر رم در ایتالیا، منجر به برکناری مربی کروات شد. او درحالی رفت که آن باخت، بسیار مشکوک به «توطئه» بود. بعدها خیلی از منتقدان، عملکرد خوب تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی را به تمرینات ایویچ ربط دادند. او سال ۲۰۱۱ در ۷۷ سالگی در کرواسی درگذشت.