انتقاد گزارشگر سازمان ملل از انفعال آمریکا

منبع: برترین ها

130

1399/12/12

00:40


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در خصوص مجرم شناخته شدن "محمد بن سلمان" در ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ترکیه گفت:واشنگتن با وجود این که به مسؤولیت محمد بن سلمان اعتراف کرده است، اما هیچ اقدامی درباره وی انجام نمی دهد.

ایرنا: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در خصوص مجرم شناخته شدن "محمد بن سلمان" در ماجرای قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ترکیه گفت:واشنگتن با وجود این که به مسؤولیت محمد بن سلمان اعتراف کرده است، اما هیچ اقدامی درباره وی انجام نمی دهد.

به نقل از "المیادین"، «اگنس کالامار» کارشناس ویژه سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه گفت: آنچه که دقایقی پیش مشخص شد بسیار ناامید کننده است و این برای واشنگتن بسیار خطرناک است،

انتقاد گزارشگر سازمان ملل از انفعال آمریکا

ساعاتی پیش وزارت دفاع آمریکا بدون درنظر گرفتن نقش بن سلمان در ترور خاشقچی در ترکیه اعلام کرد: مسائل مطرح شده درخصوص تحریم‌های احتمالی درباره قتل خاشقچی تنها مربوط به کاخ سفید است.

پنتاگون اعلام کرد: به روابط راهبردی با عربستان و دفاع از خاک این کشور ادامه خواهیم داد.

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید نیز امروز دوشنبه اعلام کرد که گام‌هایی که درخصوص کشته شدن خاشقچی برداشته‌ایم درست است.

وی مدعی شد: بهترین راه برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی [کشته شدن یک خبرنگار]، آن بود که شبکه مسؤول کشته شدن خاشقچی تحریم شدند.

کالامارد، شنبه ۹ اسفندماه نیز خطاب به دولت جدید آمریکا گفته بود که واشنگتن نه تنها اموال بن‌سلمان بلکه تعاملات بین‌المللی او را نیز تحریم کند.

وی تصریح کرد؛ طرد آن‌هایی که دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کردند، از صحنه بین‌الملل گامی مهم در جهت اجرای عدالت است و به آن‌هایی که قصد ارتکاب جنایت‌های مشابهی را در سر دارند پیام قوی ارسال می‌کند.

وی همچنین از دولت عربستان سعودی نیز خواست تا جزئیات کامل قتل خاشقچی را فاش کند و در این رابطه هشدار داد: آن‌هایی که دقیقا می‌دانند چه اتفاقی افتاده در عربستان زیر سایه دولت زندگی می‌کنند.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه گزارش غیر محرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده بود: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

در این گزارش قید شده بود: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

کالامارد ژوئن ۲۰۱۹ نیز اعلام کرد که «غیرممکن است» که بن سلمان از این اقدام بدون اطلاع بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو