کاربردهای قرص فیناستراید و تاثیر آن بر ریزش مو

کاربردهای قرص فیناستراید و تاثیر آن بر ریزش مو


منبع: آرگا

153

1399/12/12

11:01


از قرص فیناستراید برای درمان ریزش موی تیپ مردانه استفاده می شود گاهی هم در درمان پروستات خوش خیم به کار گرفته می شود. ما در این مقاله از تاثیرات فیناستراید در ریزش مو می گوییم.

ریزش مو در آقایان که به طاسی تیپ مردانه معروف است به علت وجود هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون که از رسیدن مواد مغذی حیاتی مورد نیاز فولیکول ها به آنها جلوگیری می کند، می باشد. قرص فیناستراید، مانع از تولید دی هیدروتستوسترون در بدن می شود و به این شکل از فولیکول ها محافظت می کند و سبب کاهش ریزش مو و حتی رشد مجدد موهای می گردد.

چگونه باید از قرص فیناستراید استفاده کرد؟

این قرص روزانه یک عدد و به همراه غذا و یا به تنهایی مصرف می شود و باید به طور مرتب در طول دوره مشخص شده برای درمان مصرف نمود و در نظر داشته باشید که از این قرص به همان اندازه دوز تجویز شده استفاده نمایید زیرا نه تنها بیشتر کردن دوز مصرفی تاثیر مثبت ندار بلکه مضر نیز می باشد.

از این قرص برای نتیجه گرفتن باید ۳۶۵ روز یا به عبارتی یک سال مصرف کنید و در نظر داشته باشید که در شش ماه اولیه مصرف موها کمی کم پشت می شوند.

اطلاعات مهم در رابطه با مصرف قرص فیناستراید

این قرص تا چه اندازه تاثیر گذار است؟

طبق تحقیقات انجام شده بر روی طاسی های مردانه استفاده از این قرص تا ۹۰ درصد تاثیر مثبت دارد. به شکلی بعد از گذشت ۵ سال در ۴۸ درصد از آقایان رشد مو مشاهده شده و در ۴۲ درصد دیگر هیچ گونه ریزش مویی مشاهده نشده است.

در نظر داشته باشید که دو سوم از مردانی که به طور مرتب از این قرص استفاده می کنند رشد مجدد موهایشان امکان پذیر بوده و البته ذکر این نکته حائز اهمیت الست که این قرص برای کاهش ریزش مو می باشد و نه درمان و  رشد مجدد آن. همچنین این قرص بیشتر در طاسی های مردانه ای که خفیف تا متوسط است، جوابگو می باشد.

عوارض قرص فیناستراید

چه مدت زمان می برد تا تاثیر گذاری این دارو آغاز شود؟

درمان با فیناستراید به سرعت نتیجه را ظاهر نمی کند و اولین نشانه های درمان در مصرف هر روز یک عدد قرص از سه تا شش ماه بعد از شروع خود را بروز می دهند. و در نظر داشته باشید که مصرف این دارو باید تا یک سال حتی اگر در ماه های اولیه نتیجه گرفتید ادامه پیدا کند.

قطع ریزش مو با مصرف قرص فیناستراید قطعی می باشد؟

قرص فیناستراید تنها سطح ریزش مو را کنترل می کند و راه حلی برای درمان طبیعی ریزش مو نمی باشد اما در مردانی که به طور مداوم تا یک سال روزانه از این قرص یک عدد مصرف نمودند تا ۹۰ درصد نتیجه بخش بوده و نه تنها ریزش مو متوقف شده بلکه رشد موهای جدید نیز مشاهده شده است. البته باید این مسئله را مد نظر قرار دهید که اگر مصرف این قرص را در طول درمان قطع کنید دوباره هورمن دی هیدروتستوسترون به سطحی می رسد که موجب ریزش مو در شما می شود.

از تاثیرات و نحوه مصرف قرص فیناستراید برای ریزش مو چه می دانید؟

توصیه های مهم در مصرف :

اگر از هرگونه آلرژی و حساسیت به فیناستراید، رنج می برید قبل از شروع به مصرف این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر دچار هرگونه مشکلات کبدی، سرطان پروستات، عفونت، مشکلات ادراری هستید نیز قبل از شروع به مصرف این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید. توجه داشته باشید که کودکان حق استفاده از این دارو را ندارند و چون این دارو حتی از طریق پوست جذب می شود، در صورتی که بشکند و یا خرد شود زنان باردار و یا زنانی که قصد بارداری دارند باید از دست زدن به آن خودداری کنند. اگر پسران در حال رشد در معرض فیناستراید، قرار بگیرند دچار اختلالات تناسلی می شوند. مصرف این دارو در بانوان توصیه نشده و برای بانوان باردار و زنانی که بچه شیر می دهند منع مصرف دارد و ممنوع است.

قرص فیناستراید چگونه بر ریزش مو تاثیر می گذارد؟

عوارض جانبی:

در برخی مردانی که از فیناستراید مصرف می کنند احتمال کاهش میل جنسی، مشکل انزال، کاهش اسپرم، ناتوانی جنسی و حساس شدن نوک سینه ها وجود دارد که پزشکان به طور قطع گفته اند این مشکلات بعد از قطع مصرف دارو از بین می رود و برطرف می شود.

نکته مهم:

طبق تحقیقات انجام شده در بین آقایانی که از این دارو برای درمان ریزش مو استفاده کرده اند باید ذکر نمود که همه از عوارض جانبی این قرص و تاثیر آن بر کاهش میل جنسی و آب منی و ناباروری در مردان نگران بودند که پزشکان به طور قطع ذکر کرده اند این عوارض بعد از قطع مصرف دارو تا سه ماه به طور کامل از بین می رود و تا به الان هیچگونه ناباروری در مردان به علت استفاده از قرص فیناستراید، گزارش نشده است و هر چند این دارو تاثیری بر دستگاه تناسلی جنین پسر نمی گذارد اما برای اطمینان می شود دو تا سه ماه قبل از تصمیم به بارداری مصرف این دارو را قطع نمود. برای بهره مندی بهتر از این دارو می توانید نوع آمریکایی آن رو به نام پروپشیا و یا نوع هندی آن را به نام فین پشیا که عوارض کمتری هم دارند استفاده نمایید.

 

نحوه مصرف قرص فیناستراید

نکاتی که در مورد داروی فیناستراید باید بدانید.

۱. پیش از مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت کنید.

۲. قبل از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۳. درب دارو را بعد از استفاده محکم کرده و دور از دسترس کودکان بگذارید.

۴. قبل از انجام هر گونه تست آزمایشگاهی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۵. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران خودداری نمایید.

۶. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید و نیازی به دو برابر کردن دوز دارو در نوبت بعدی نمی باشد و این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف روزی بیشتر از یک قرص در طی روز تاثیر زیادی نخواهد داشت بلکه با عوارض جانبی بیشتر همراه خواهد شد.

نکاتی که در مورد داروی فیناستراید باید بدانید

۷. این دارو را فقط باید با تجویز پزشک استفاده کنید.

۸. فیناستراید از راه خوراکی به سرعت جذب شده و نیمی از دارو در کبد متابولیزه شده و از راه مدفوع دفع می شود.

۹. نیمه عمر این دارو تقریبا هشت ساعت می باشد و کمتر از یک درصد دارو از راه ادرار دفع خواهد شد.

۱۰. این داو با غذا تداخل نداشته و می توانید آن را با غذا یا بدون آن استفاده کنید.

۱۱. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو ان را در یک زمان مشخص مصرف کنید

۱۲. استفاده از الکل و فرآورده های دارای کافئین مانند : نوشابه و قهوه سبب تشدید نشانه های بیماری خواهند شد، از این رو تا حد  امکان از مصرف فرآورده های الکلی خودداری نمایید.

۱۳. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از داروی فیناستراید قرار دهید.

اطلاعات دارویی فیناستراید

در زمان استفاده از این قرص احتیاط های لازم را به عمل آورید و هرچند از این دارو برای زنان تجویز نمی شود مگر در طاسی های نوع مردانه، اما اگر در حال استفاده از این دارو هستید و مشکوک به بارداری شدید حتما و فورا این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین برای آگاهی از درمان گیاهی ریزش مو و ماسک برای ریزش مو می توانید به این مقالات سر بزنید و از نکات کلیدی گفته شده در آن به جای داروهای شیمیایی بهره برید، در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو