Life in a Day 2020 ؛ مستندی جذاب از یک روز زندگی مردم در ۱۹۲ کشور جهان

Life in a Day 2020 ؛ مستندی جذاب از یک روز زندگی مردم در ۱۹۲ کشور جهان


منبع: روزیاتو

83

1399/12/12

16:06


کوین مک دونالد با روایت داستان افراد خارق العاده توانسته اعتباری برای خود در سینمای مستند دست و پا کند و انسان های معمولی نیز خود را در شرایط خارق العاده ای دیده اند. این کارگردان برنده جایزه اسکار که آثار باکیفیتی مانند Touching the Void و Whitney و همچنین درام تازه The Mauritanian را ساخته، کارهای متفاوتی دارد. مک دونالد در یک اثر متفاوت، هزاران ساعت ویدیو از زندگی روزمره مردم را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کرده است.

مستند Life in a Day 2020 که یک روز از زندگی تمام مردم جهان را به تصویر می کشد

در مستند Life in a Day 2020، مک دونالد وظیفه خطیر خلاصه کردن زندگی مردم جهان در ۲۵ جولای ۲۰۲۰ را بر عهده می گیرد. در این برهه از تاریخ، دو اتفاق بسیار بزرگ به تیتر اصلی خبرهای رسانه ها و شبکه های مجازی تبدیل شده بود: اعتراضات و جنبش جان سیاهان اهمیت دارد در ایالات متحده و ثبت رکورد ۲۵۴,۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در جهانی که در قرنطینه فرو رفته بود. اما این سرتیترها تنها درصدی از داستان واقعی بودند، چیزی که نقطه تمرکز اصلی فیلم مک دونالد است. برای تولید یک تصویر بزرگ تر و کامل تر از ماجرا، مک دونالد و ریدلی اسکات به عنوان تهیه کننده اجرایی مستند Life in a Day 2020، از مردم خواستند ویدیوهای شخصی که پس از ۲۵ جولای گرفته اند را برایشان ارسال کنند، درست همان کاری که در مورد مستند Life in a Day در سال ۲۰۱۰ انجام داده بودند، فیلمی که خلاصه شده ای از ۴,۵۰۰ ساعت ویدیوهای خانگی گرفته شده در سراسر جهان بود.

مستند Life in a Day 2020 که یک روز از زندگی تمام مردم جهان را به تصویر می کشد

مک دونالد می گوید که این ایده را از هامفری جنینگز، مستند ساز مشهور بریتانیایی گرفته است. جنینگز در سال ۱۹۴۲ با فیلم Listen to Britain سعی کرد زندگی عموم مردم در دوران اوج جنگ جهانی دوم را به تصویر بکشد و داستان آن ها را از زبان خودشان روایت کند. این بار برای مک دونالد بیش از ۳۲۰,۰۰۰ ویدیو فرستاده شده بود که طول آن ها به ۱۵,۰۰۰ ساعت می رسید که برای تماشای بی وقفه به مدت یک سال و نیم کافی بود. تیم مک دونالد در نهایت ۵۰۰ ساعت از این ویدیوها را در اختیار کارگردان و سه تدوینگر گذاشتند که طول آن را به ۱۵ ساعت کاهش داده و در نهایت یک فیلم ۸۶ دقیقه ای از روی آن ساخته شد. مک دونالد می گوید که این ویدیوها از بیش از ۱۹۲ کشور جهان برای وی فرستاده شده و بسیار بزرگ تر و گسترده تر از ویدیوهایی بوده که در سال ۲۰۱۰ در مستند قبلی برای وی فرستاده شده بود.

مستند Life in a Day 2020 که یک روز از زندگی تمام مردم جهان را به تصویر می کشد

این فیلم با تولد آغاز شده و با کهنسالی به پایان می رسد. شیوع ویروس کرونا در متن روایت فیلم قرار دارد، از جشن فارغ التحصیلی دبیرستان در خانه تا ویدیویی از تولید واکسن آسترازنکا. در این فیلم تراژدی و شادی شانه به شانه هم به تصویر کشیده می شوند، در کنار دیگر احساسات روزمره که همزمان در تمام نقاط جهان حضور دارند. مک دونالد در مورد اثر تازه خود می گوید: «ما سعی می کنیم تصویری عمیق از ناخودآگاه جهان ارائه دهیم. ترفند این فیلم این است که به مردم این احساس را بدهد که انگار یک داستان وجود دارد، در حالی که در واقعیت چنین نیست».

بیشتر بخوانید: ۱۵ فیلم مستند تکان دهنده و ترسناک تاریخ سینما که بعد از تماشا فراموششان نخواهید کرد

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو