مراقب یائسگی زود هنگام باشید+دلیل

73

1399/12/12

22:32


یائسگی دوره ای از زندگی زنان است که در آن سیکل قاعدگی متوقف می شود که به شروع یائسگی قبل از 40 سالگی را یائسگی زودرس یا زود هنگام می گویند.

مراقب یائسگی زود هنگام باشید+دلیل

به گزارش بهداشت نیوز، یک متخصص زنان و زایمان گفت: مهمترین علائم یائسگی زودرس قطع قاعدگی و قاعدگی های نامنظم است که خانم ها  با مراجعه به پزشک و شکایت از قطع قاعدگی و قاعدگی نامنظم از پزشکان معالج کمک می خواهند.

دکتر شهره علیمحمدی قطع قاعدگی قبل از 40 سالگی را یائسگی زودرس خواند و تاکید کرد: یائسگی زودرس علائم مختلفی دارد که از  جمله آن می توان به پوکی استخوان اشاره کرد چرا که در این شرایط پریودی اتفاق نمی افتد و سلولهای استخوان تحت تاثیر قرار می گیرند اما پوکی استخوان از علائم اولیه یائسگی زودرس نیست.

وی خاطرنشان کرد: فردی که دچار یائسگی زودرس شده باشد با انجام آزمایشات مشخص و سونوگرافی متوجه این موضوع می شود.

وی رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، ورزش نکردن و چاقی را در یائسگی زودرس اثر گذار برشمرد و گفت: در حال حاضر علم در حال پیشرفت بوده و فردی که در این شرایط قرار داشته باشد می تواند با فریز کردن تخمکهای خود از نازایی جلوگیری کند و در شرایط مناسب اقدام به فرزند آوری کند.

علیمحمدی ادامه داد: برخی بیماریها مانند سرطانها، انجام اموری مانند شیمی درمانی و اشعه گرافی و سایر مصادیق روی تخمدان اثر می گذارند که در این شرایط به بیمار پیشنهاد می شود تخمک خود را فریز کند تا در شرایط مناسب بتواند فرزند آوری داشته باشد.

این متخصص با بیان اینکه نمی توان  تنبلی تخمدان و یائسگی زودرس را به یکدیگر ارتباط داد، اظهار کرد: تنبلی تخمدان به علت تغییرات فیزیولوژی بدن اتفاق می افتد و افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند بدنشان در مقابل انسولین مقاومت بیشتری دارد همچنین مو و پوست چربی دارند و معمولا چاق هستند اما اینکه بگوییم تنبلی تخمدان زمینه ساز یائسگی زود رس است، درست نیست.

وی بر تاثیر استرس بر یائسگی زودرس اشاره کرد و گفت: استرس و اضطراب بر تمامی ارگانهای بدن تاثیر گذار بوده حتی اختلالات تیروئیدی و دیابت می تواند ناشی از استرس باشد.

این متخصص زنان و زایمان تغییر فرهنگ جامعه و کاهش توانمندی جوانان را یکی از معضلات مهم خواند و گفت: جوانان امروزه نمی توانند همزمان چندین کار را با هم انجام دهند و فرد تصور می کنند توانایی جسمی او همیشه پایدار است در حالیکه ممکن است تا فرد فارغ التحصیل شود تغییراتی بر روی بدنش اتفاق بیفتد که فرزند آوری وی را مختل کند.

علیمحمدی عنوان کرد: افراد ابتدا تمایل به ادامه تحصیل و طی کردن مقطع دکترا داشته غافل از اینکه سنشان در حال افزایش است و بعد به ازدواج فکر می کنند و  در نهایت تمایلی به فرزند آوری سریع ندارند. در حالیکه ممکن است بدن دچار تغییراتی شود که فرد مجبور به طی کردن پروسه های درمان  است.

این متخصص بهترین سن  فرزند آوری را 25 تا 35 سالگی اعلام کرد و گفت: ممکن است با افزایش سن تغییراتی در داخل رحم اتفاق بیفتد که بر فرزند آوری وی تاثیر بگذارد بنابراین بهترین راه حل برای جلوگیری از این اتفاقات عدم سختگیری خانواده ها برای امر ازدواج بوده همچنین دولت باید جوانان را مورد حمایت قرار دهد تا جوانان بتوانند به راحتی تشکیل خانواده دهند.

وی به مهمترین مبحث روز جامعه اشاره  و افزود: کرونا در حال حاضر تمامی جهان را درگیر کرده است، اما زوجهای جوان نباید به خاطر این بیماری که زمان پایان آن مشخص نیست بارداری را به تعویق بیاندازند چرا که با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند دوران بارداری را با ایمنی کامل به پایان برسانند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو