طرز تهیه فطایر گوشت

فطایر گوشت , دستور پخت فطایر گوشت با پنیر گودا , طرز تهیه فطایر گوشت

فطایر گوشت یک نوع کیک گوشت محسوب می شود. این غذا یک غذای شیک و مجلسی است که می توان به درمهمانی ها سرو نمود. همچنین می توان آن را به صورت لقمه ای برش زد یا به صورت کاپ کیک تهیه نمود و به عنوان فینگر فود در جشن های تولد سرو نمود. در این دستور، خمیر اطراف کیک تهیه می شود و مغز آن از گوشت چرخ کرده بدست می آید. مغز نان را می توان با هر ماده گوشتی دیگری به دلخواه جایگزین کرد. فطایر را می توان به عنوان پیش غذا در کنار غذاهای دیگر یا به عنوان غذای اصلی در کنار سس های مختلف سرو نمود.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۵۰۰ گرم
کره۵۰ گرم
شیر۱ پیمانه
نمک۱ قاشق چایخوری
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
آب ولرمبه مقدار کافی
گوشت چرخ کرده۱۵۰ گرم
فلفل دلمه ای رنگی½ پیمانه
پیاز۲ عدد
ذرت شیرین¼ پیمانه
پنیر گودا۱ بسته
زرده تخم مرغ برای رومال۱ عدد
شیر برای رومال۳ قاشق غذاخوری
کنجد و سیاه دانهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پودر پاپریکا و زنجبیلبه مقدار کافی

دستور پخت فطایر گوشت

مرحله اول

برای تهیه فطایر گوشت مجلسی ابتدا در یک کاسه آرد و خمیر مایه و نمک را با هم مخلوط می کنیم. سپس شیر ولرم را به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. در طول ورز دادن، کره را که به دمای محیط رسیده است کم کم اضافه می کنیم.

مرحله دوم

آب ولرم را کنار دست قرار می دهیم و کم کم اضافه می کنیم تا خمیر به دست نچسبد. خمیر را خوب ورز می دهیم. یک کاسه را چرب کرده و خمیر را درون آن می گذاریم و روی آن را سلفون کشیده و در جای گرم به مدت یک و نیم ساعت استراحت می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله بعد از آن پف خمیر را با دست می گیریم و خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم. پیاز را شسته و پوست می کنیم .سپس آن را نگینی خرد می کنیم. یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

پیاز ها را درون روغن داغ می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سپس فلفل دلمه ای های رنگی را به صورت نگینی خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم تا تفت بخورد. سپس گوشت را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند.

مرحله پنجم

به گوشت ها ادویه و نمک و فلفل اضافه کرده و در آخر ذرت شیرین را هم اضافه می کنیم. کمی تفت می دهیم و از روی حرارت بر می داریم تا خنک شود. خمیر را با ضخامت نیم سانت باز می کنیم و در قالب فر که از ثبل چرب کرده ایم، پهن می کنیم.

مرحله ششم

سپس مواد گوشتی را روی آن می ریزیم. ورقه های پنیر گودا را هم روی مواد گوشتی می چینیم. قسمت دوم خمیر را هم روی سطح کار با همان ضخامت پهن می کنیم. سپس روی مواد می گذاریم و اطراف آن را بهم فشار می دهیم تا بچسبد.

مرحله هفتم

در این مرحله روی فطایر را یک پارچه تمیز قرار می دهیم و نیم ساعت استراحت می دهیم. سپس با یک کاردک روی خمیر را به هشت قسمت تقسیم می کنیم و کاردک را ته انتها نمی زنیم و فقط روی خمیر را برش می دهیم.

مرحله هشتم

در یک کاسه کوچک زرده تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط می کنیم تا از لختگی خارج شود، سپس روی خمیر را با فرچه می زنیم. سپس هر قسمت از آن هشت قسمت را سیاه دانه یا کنجد به صورت یک در میان می پاشیم.

مرحله نهم

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده ایم. قالب فطایر را درون فر می گذاریم و حدود ۲۵ دقیقه به آن زمان می دهیم تا پخته شود. سپس ۵ دقیقه هم گریل فر را روشن می کنیم. تا روی فطایر طلایی و برشته شود.