طرز تهیه نان مربایی

طرز تهیه نان با مارمالاد , طرز تهیه نان مربایی کرمانی , نان گل مربایی

حتما شما نیز خاطرات دوران کودکی خود و سفره های صبحانه را نیز به یاد دارید. سفره هایی که با ساده ترین پنیرهای خانگی و مرباهای مامان پز تزئین میشدند و لحظات شیرینی را برایمان به ارمغان می آوردند. امروز به یاد قدیم، برای شما طرز تهیه یک نان مربایی فوق العاده خوشمزه را فراهم نموده ایم. این نان مربایی خوشمزه با ظاهر بسیار جذاب و مینیمال اش انتخابی فوق العاده برای میز صبحانه یا میان وعده های شما محسوب میشود. پیشنهاد میکنیم هر از گاهی برای خوشحال کردن همسر و کودکان خود این نان مربایی لذیذ را تهیه نمایید. اطمینان داشته باشید ظاهر و شکل قلبی آن، اعضای خانواده و به خصوص کودکان شما را بسیار شگفت زده خواهد کرد. پس وقت را از دست ندهید و برای تهیه این نان مربایی لذیذ و ویژه همراه ما باشید.

مواد لازم نان مربایی
آرد۱٫۵ پیمانه
شیر½ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد
کره۱۵ گرم
شکر۳ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق چایخوری
وانیل¼ قاشق چایخوری
مربا با طعم دلخواهبه مقدار کافی

طرز تهیه نان مربایی

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا میبایست، نصف پیمانه شیر را در ظرفی ریخته تا ولرم شده و به دمای معتدلی برسد. سپس یک قاشق مرباخوری شکر را به آن بیافزایید و کمی هم بزنید. یک قاشق چایخوری از خمیر مایه را روی ترکیب شیر و شکر بریزید.

مرحله دوم

سپس آن را پوشانده تا خمیر مایه حجم یابد و یا به اصطلاح پف کند. دقت داشته باشید مدت زمان پف کردن خمیر مایه فوری حدود ۵ دقیقه یا کمی بیشتر میباشد. در ادامه ۱۵ گرم کره را در ظرفی قراردهید تا به دمای محیط برسد.

مرحله سوم

در این مرحله تخم مرغی را شکسته و به کمک دستان خود (و یا هر روش دیگری) زرده و سفیده آن را جدا نمایید. سپس زرده آن را به کره افزوده و هم بزنید. مقداری شکر و وانیل را برای طعم و عطر دادن به مایه، روی زرده ریخته و با قاشقی هم بزنید.

مرحله چهارم

در نهایت خمیر مایه به عمل آمده را نیز به این ترکیب اضافه نمایید. یک و نیم پیمانه آرد را در ظرفی دو یا سه مرتبه الک کرده تا ذرات آن سبک شده و گلوله گلوله نگردد. سپس آن را به تدریج به ترکیب خمیرمایه و تخم مرغ اضافه نمایید.

مرحله پنجم

دقت داشته باشید در این مرحله، مقدار آرد را بایستی به اندازهای به مایه اضافه نمایید که در نهایت خمیری لطیف و نرم داشته باشید که به دستتان نچسبد. تخته کار را روی میز قرار دهید. مقداری آرد روی آن پاشیده و سپس خمیر را روی آرد قرار دهید.

مرحله ششم

با استفاده از پاشنه دست خود خمیر را به مدت ده دقیقه ورز دهید تا ساختار آن مستحکم شود. سپس آن را در ظرفی قرار داده و به کمک یک پلاستیک یا سلفون روی آن را خوب بپوشانید. اجازه دهید خمیر به مدت یک ساعت در مکانی مناسب استراحت کند.

مرحله هفتم

در این مرحله برای تهیه مربا میتوانید ۲۰۰ گرم توت فرنگی را پس از خرد کردن با ۲۰۰ گرم شکر مخلوط کرده و سپس به آن ژلاتین اضافه نمایید. ترکیب به دست آمده را به مدت۲ ساعت در مکانی مناسب قراردهید تا توت فرنگی ها کاملا آب بیندازد.

مرحله هشتم

سپس آن را روی حرارت کم قرار داده تا به مدت یک ساعت بپزد و آب مربا به طور کامل کشیده شود. در نهایت نصف قاشق مرباخوری پودر ژلاتین به آن اضافه نموده و اجازه دهید تا کاملا خنک شود و به شکل مارمالاد در آید.

مرحله نهم

پس از اینکه خمیر به حجم مطلوب رسید، بایستی پف را گرفته و به کمک یک وردنه آن را صاف نمایید. سپس خمیر را به شکل مربع های کوچک ۹ سانتی متری برش زده و مربا را میان آن بریزید. در نهایت مربع های کوچک را به شکل و شمایل پاکت نامه درآورید.

مرحله دهم

در این مرحله، مقداری از خمیرهای باقیمانده را به شکل قلب های بسیار کوچک قالب بزنید و به کمک مقداری آب یا سفیده تخم مرغ آن را روی مرکز خمیر فرم گرفته (نامه) بچسبانید، کمی فشار دهید تا پس از پخت جدا نشود.

مرحله یازدهم

در این مرحله مقداری زعفران دم کرده را به همراه سفیده تخم مرغ روی پاکت ها زده و سپس آن را درون فر از قبل داغ شده (۱۵ دقیقه قبل) قرار دهید.  دمای فر بایستی ۱۸۰ درجه سانتیگراد باشد. پس از ۱۵ دقیقه قالب ها را از فر درآورید.

مرحله دوازدهم

سپس اجازه دهید تا به طور کامل خنک شود، سپس روی آن را با مقداری ژله بریلو که به آن رنگ خوراکی افزوده اید، تزئین نمایید. دقت داشته باشید که برای لطیف تر شدن نان بایستی یک ظرف حاوی آبجوش را درون فر قرار دهید.

مرحله سیزدهم

نان مربایی خوشمزه شما آماده است، میتوانید آن را به همراه خانواده میل نمایید. دقت داشته باشید برای مربا میتوانید از هر نوع مربای دلخواه و یا مارمالادی استفاده نمایید. تنها بایستی مقدار کمی به آن ژلاتین افزوده و مربا یا مارمالاد حاوی شهد زیادی نباشد.