هما ساداتیان از اجرای «حمام» در جشنواره تهران - مبارک می‌گوید | تئاتر عروسکی در پخش مجازی نابود می‌شود

67

1399/12/13

10:51


هما ساداتیان گفت: برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک به شکل مجازی برای من عجیب است چرا که درهای تماشاخانه‌ها بسته نیست و دیگر آثار نمایشی روی صحنه هستند.

هما ساداتیان از اجرای «حمام» در جشنواره تهران - مبارک می‌گوید | تئاتر عروسکی در پخش مجازی نابود می‌شود

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش «حمام» نوشته مطهره امامی به کارگردانی هما ساداتیان از تهران در بخش صحنه‌ای بزرگسالان هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک حضور دارد و گروه اجرای این نمایش به ترتیب ورود به صحنه الهام بهار، همراز دانشور، نگار رحیم‌زاده اسکی، پردیس پرمون، مطهره امامی و مینا شهابی هستند.

ساداتیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «حمام» گفت: من در حال برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت عروسک‌سازی و تصویرسازی بودم و متوجه شدم گروهی از هنرجویان که برخی از آن‌ها از شهرستان برای حضور در این کارگاه‌ها آمده‌اند، در حال تکرار این دوره هستند و حدود دو سال پیاپی در این کارگاه حاضر می‌شدند. در نهایت وقتی شور و علاقه‌شان را دیدم به آن‌ها اعلام کردم برای جمع‌بندی پایان ترم، کاری را برای شرکت در نمایشگاه عکس، مجسمه یا تئاتر آماده کنیم و در نهایت به تئاتر رسیدیم.

او در ادامه گفت: یکی از هنرجویان به منظور ارائه تکالیف خود، حمامی را ساخت و معتقد بود این محل تنها جایی است که انسان تنهای تنهاست و خودِ واقعی‌اش است. آنچه انسان‌ها از دست می‌دهند همین خودشان است و اگر خود را پیدا کنند از پس هر مشکلی بر خواهند آمد. از این رو حمام جرقه‌ای شد به منظور کار پایان ترم هنرجویان.

طراح عروسک‌های برنامه «خندوانه» ضمن اشاره ابنکه از سه سال پیش کار روی ایده حمام را آغاز کردیم، عنوان کرد: وقتی ایده شکل گرفت، گروه منسجمی را تشکیل دادیم و متن این اثر را یکی از هنرجویان نوشت. این نمایش داستان انسانی است که در برابر حجمی از دریافت‌های جامعه گیر افتاده است. در این نمایش تلویزیون را نماد این هجمه‌ها قرار دادیم اما رسانه‌های دیگری هستند که بین ما و خود واقعی‌مان فاصله می‌اندازند و اجازه نمی‌دهند خودمان باشیم و بر این اساس شخصیت‌مان معلق می‌ماند.

ساداتیان درباره فضای اجرایی نمایش «حمام» یادآور شد: این نمایش تلفیقی از میکروتئاتر و اجرای صحنه‌ای است. از عروسک دستکشی و عروسک تاپ تیبل در آن استفاده شده و در جاهایی هم بازیگر با ماسک و کلاه در آن حضور دارد.

او درباره برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی به شکل مجازی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره به شکل مجازی برای من عجیب است چرا که درهای تماشاخانه‌ها بسته نیست و دیگر آثار نمایشی روی صحنه هستند. تئاتر عروسکی عروسک‌محور و صحنه‌محور و کاملاً بصری است. نه اینکه بگویم دیگر آثار نمایشی اینگونه نیستند اما گونه عروسکی در اجرای آنلاین نابود می‌شود.

این کارگردان همچنین اضافه کرد: تصویربرداری این نمایش زمان بسیار زیادی را از ما گرفت و اگر اجرا زنده بود فرصت طلایی در اختیار داشتیم. نمی‌دانم آیا برای برگزار شدن این جشنواره به صورت زنده تلاشی شد یا خیر.

ساداتیان در بخشی از صبت‌هایش ضصمن ابراز گلایه نسبت به کمک‌هزینه جشنواره یادآور شد: نمایش عروسکی هزینه‌های بسیاری از جمله عروسک، لباس و صحنه دارد و از این رو کمک‌هزینه تعلق‌یافته کفاف بخش کوچکی از این هزینه‌ها را هم نمی‌دهد و ما مجبور شدیم برای اجرای این نمایش از جیبمان هزینه کنیم.

او با بیان اینکه قصد اجرای عمومی این نمایش را دارد، عنوان کرد: رویاهای بزرگی به منظور اجرای این نمایش در سر داریم چراکه سه سال زمان صرف آن و آزمون و خطاهای بسیاری کردیم. در گذشته اجرای آثار نمایشی در فضای باز اتفاق افتاده است و این امکان وجود دارد تا نمایش‌های عروسکی نیر در همین فضا اجرا شوند هرچند که می‌دانم لازمه کارِ تئاتر، سکوت است اما با راهکارهایی این امر امکان پذیر است.

ساداتیان در پایان صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه تئاتر هنری قدرتمند اما مهجور است، گفت: این هنر در تمام این سال‌ها روی پای خود ایستاده است. هنر سینما در گستره وسیعی دیده می‌شود اما اهالی تئاتر مدت‌ها زمان صرف تولید یک  اثر می‌کنند و در انتها نه شهرتی برایشان می‌ماند نه منفعت مالی و تنها یادی از آن اثر می‌ماند. تئاتر به دیده شدن نیاز دارد و یک نمایشی به تعداد نفراتی که آن را دیده‌اند، زنده است. تئاتر فرهنگ یک مملکت را می‌سازد و از این رو می‌بایست آخرین جایی باشد که در دوران کرونا تعطیل می‌شد اما متاسفانه اولین تعطیلی‌ها گریبانگیر تئاتر شد.  

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با یاد زنده‌یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره با دبیری اجرایی مهدی حاجیان و بهره گرفتن از ظرفیت‌های فضای مجازی دهم تا هفدهم اسفند در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو