تکلیف تردد شهر‌ها ۲۵ اسفند مشخص می‌شود

منبع: برترین ها

1399/12/13

11:21

حسین ذوالفقاری گفت: به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین وضعیت ثابت هر شهر را اعلام کنیم اگر روز ۲۵ اسفند ستاد ملی با این طرح موافقت کند تکلیف همه شهر‌ها را به صورت ثابت مشخص می‌کنیم.

برنا: حسین ذوالفقاری گفت: به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم از 25 اسفند تا 15 فروردین وضعیت ثابت هر شهر را اعلام کنیم اگر روز 25 اسفند ستاد ملی با این طرح موافقت کند تکلیف همه شهرها را به صورت ثابت مشخص می کنیم.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ترافیکی گفت: جلوگیری از بروز تصادف یکی از موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد چون در بیماری کرونا کادر درمان کار بسیار سنگینی دارند و ما شاهد این بودیم چندماه گذشته روزی 500 نفر با تست مثبت جان خود را از دست می‌دادند.

او افزود: سال گذشته دو روز به انتخابات مانده بود به ما خبر دادند 2 مورد فوتی در قم اتفاق افتاده است ما به محض اطلاع کارهایمان را رها کردیم و نامه ای به ریاست جمهوری ارسال کردیم و پیشنهاداتی دادیم تا اگر امکان دارد قم را قرنطینه کنند درنهایت 15 اسفند پیشنهاد دادند برای نوروز غربالگری داشته باشیم و 5 روز از سال جدید که گذشت طرح راهنمایی و رانندگی تهیه و اجرا شد و دیدیم پیک موجود بالافاصله با اعمال محدودیت ها کاهش پیدا کرد.

ذوالفقاری تصریح کرد: اعمال محدودیت، غربالگری اصلا کار آسانی نیست چون مردم تردد های ضروری دارند بنابراین تمام تلاش ما بر این بود که در کنار مهار بیماری امور جامعه را نیز اداره کنیم.

او افزود‌: اولویت ما این است که در حوزه کسب و کار، سازمان های اداری، نهادهای فرهنگی، هنری و آموزشی محدودیت با تعادل ایجاد شود مثلا در حوزه های فرهنگ اگر کارهای هنری محدود می‌شود امور مذهبی نیز محدود شود به طور کلی هدف از محدودیت حفظ فاصله اجتماعی است وگرنه خود محدودیت هدف نیست. اگر در ترددها محدودیت اعمال کردیم برای این است که دورهمی ها و ارتباطات از بین برود.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: در ایام تابستان پیک نسبی داشتیم بنابراین به مدیریت سایر کشورها نگاه کردیم اما به این نتیجه رسیدیم باید متناسب با شرایط و وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه خودمان تصمیم گیری کنیم بنابراین طرح محدودیت هوشمند را شکل دادیمتا برمبنای وضعیت شهرها محدودیت های تردد کاهش یا افزایش پیدا کند یعنی اگر یک شهر وضعیت قرمز دارد محدودیت های تردد در آن تشدید شود.

ذوالفقاری گفت: طرح شهید سلیمانی جهت غربالگری، تست و حمایت از اقشار آسیب دیده اجرا شد تا در کنار محدودیت ها بیماری را کنترل کنیم تا درنتیجه مهار بیماری، محدودیت ها کاهش پیدا کند چرا که اعمال محدودیت هزینه بالایی دارد.

او ادامه داد: طرح محدودیت هوشمند 5 محور شامل سازمان های دارای ، کسب و کار و تجارت، فرهنگی و هنری، آموزشی و ترددها و کنترل آنها را دربرمیگرفت.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ بدی که در جامعه ما وجود دارد این است مردم از سرکار نرفتن و کار نکردن خوشحال می‌شوند بنابراین از طذح دورکاری و تعطیلی ها استقبال بسیار خوبی کردند البته که اجرای همین طرح هم دشوار بود اما برای کنترل بیماری باید انجام میدادیم.

او خاطرنشان کرد: از آنجایی که وضعیت اقتصادی کشور نامناسب است کسبه مجبور به کار هستند اما به جرات می‌گویم کسبه خوب کار کردند و در مجموع نمره مردم در حوزه بیماری بالاست.

ذوالفقاری گفت: اعمال محدودیت های تردد اصلا کار آسانی نیست چون به هرحال مردم مریض دارند، تردد ضروری دارند، نوبت دکتر دارند و... بنابراین جز سخت‌ترین قسمت بخش محدودیت ها همین بود که با افتخار راهنمایی و رانندگی به درستی انجام داد.

ذوالفقاری عنوان کرد: بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر پس از دریافت تذکر از سفر خود منصرف شدند و این نشان می‌دهد مردم می‌دانند این کارها در جهت خدمت به خودشان است.

او ادامه داد: ایام تعطیلات نوروز در پیش است و وزرات بهداشت پیس بینی کرده بازپیک چهارم بیماری رو به رو خواهیم شد و از طرفی ویروس انگلیسی در کشور شیوع پیدا کرده است بنابراین به ستاد ملی کرونا اعلام کردیم اگر شرایط بیماری در کشور کنترل شده باشد تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شود اما در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع باشد همچنین در شهرهای زرد وآبی محدودیت تردد از ساعت 21 تا 3 صبح برداشته شود تا این محدودیت متمرکز بر شهرهای قرمز و نارنجی باشد اما اگر وضعیت بیماری به سمت صعودی باشد محدودیت ها کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.

او افزود: درمورد گردشگری که یک طرح ویژه ارائه شده است که باید بررسی شود اما به طور کلی نتایج این طرح 25 اسفندماه مشخص خواهد شد.

ذوالفقاری عنوان کرد: یکی از کارهایی که تاکید داشتیم و به ستادها اعلام کردیم این بود که هر شهر بیماری را در خود کنترل کنند و هم مردم و هم مسولان برای رعایت پروتکل ها رقابت کنند تا بتوانیم محدودیت ها کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: خواهشم این است رسانه ها عنایت کنند تا مردم سفر غیرضروری را کنار بگذارند.

معاون وزیر کشور بیان کرد: تکلیف ما را بیماری مشخص می‌کند و درمورد وضعیت ترددها در نوروز باید بررسی کنیم وضعیت به چه صورت خواهد بود آیا وضعیت بدتر خواهد شد یا بهتر اما ارزیابی فعلی این است که با پیک چهارم مواجه می‌شویم به طور کلی پیشنهاد ما این است از 25 اسفند تا 15 فروردین وضعیت را ثابت نگه داریم یعنی اگر شهری وضع مناسب دارد در مدت مشخص شده اوضاع ثابت داشته باشد نه اینکه به صورت هفتگی اعلام کنیم اگر ستاد ملی روز 25 اسفند با این طرح موفقت کند ما تکلیف همه شهرها را به صورت ثابت مشخص میکنیم تا تکلیف مردم مشخص باشد.

معاون وزیر گفت:کسی نمی‌تواند بگوید مردم الان بلیت بگیرند یا خیر، هتل رزو کنند یا خیر و... تکلیف همه چیز در جلسه ستاد ملی کرونا مشخص خواهد شد.

ذوالفقاری عنوان کرد: تشکر ویژه دارم از مردم کشورمان که با همکاری بسیار خوبی که داشتند وضعیت بیماری از شرایط حاد به کنترل درآمد و خواهشم این است مردم فاصله گذاری ویژه را رعایت کنند و در ایام نوروز از سفر غیرضروری خودداری کنند.

او ادامه داد: مردم فقط درصورت سفر ضروری با اخذ مجوز از فرمانداری اجازه ورود به شهرهای ممنوع و قرمز را خواهند داشت البته صدور مجوز توسط فرمانداری هم به راحتی نیست اما باز هم تاکید ما براین است که از سفر غیرضروری خودداری کنند.

معاون وزیر کشور ییان کرد: درمورد مترو و اتوبوس پروتکل هایی نوشته شد اما به دلیل ازیاد مسافر در مترو و اتوبوس رعایت نشد بنابراین قرار شد افرادی که وارد مترو می‌شوند از طریق کد ملی مورد بررسی قرارگیرند تا اگر دارای تست مثبت هستند از ورودشان جلوگیری شود درواقع دریافت بلیت با کدملی صورت بگیرد و در حال حاضر این طرح درحال نهایی سازی است به هرحال از یک طرف با تقاضای سفر درون شهری مواجه هستیم و از طرفی کمبود فضا برای رعایت پروتکل ها داریم.

او ادامه داد: پیشنهادی برای افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش رام های مترو به ستاد ملی دادیم هر دو مورد تصویب قرار گرفته است.

معاون وزیر کشور ییان کرد: سفرهای برون شهری با وزارت راه و شهرسازی است و تقریبا وضعیت خوبی دارد همچنین هواپیما و قطار و اتوبوس بی شهری وضعیت رعایت پروتکل ها بهتر است.