مواد غذایی خون ساز را بهتر بشناسید

مواد غذایی خون ساز را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

155

1399/12/13

13:10


کم خونی مشکلی بسیار جدی است که موجب بروز عوارض خطرناکی در بدن می شود. همه افراد باید با مواد غذایی خون ساز آشنا شوند و حتما در وعده های غذایی خود قرار دهند تا از بروز این عارضه پیشگیری نمایند.

کم خونی در صورتی رخ می دهد که اندازه یا تعداد گلبول های قرمز با مقدار هموگلوبین موجود در خون به میزان پایینی برسند و تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن بین سلول ها و خون دچار اختلال می شود. عواملی مانند کمبود های تغذیه ای، ناهنجاری های ژنتیکی، خون ریزی، مسمومیت های دارویی یا بیماری های مزمن می توانند باعث ایجاد کم خونی شوند. کم خونی تغذیه ای به کم خونی گفته می شود که در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد می شود و باید شروع به دریافت مواد غذایی خون ساز کنند.

از مهمترین مواد غذایی خون ساز که کمبود آن در بدن موجب بروز کم خونی می شود می توان به ویتامین B12، آهن و اسید فولیک اشاره کرد که از بین این موارد یکی از شایع ترین نوع کم خونی تغذیه ای، کم خونی ناشی از فقر آهن است که باید مصرف مواد خوراکی خون ساز یا آهن دار را افزایش دارد.

خون

بهترین مواد غذایی خون ساز کدام اند؟

برخی از افراد باور عامیانه دارند که میوه های قرمز رنگ خون ساز هستند، البته این موضوع در رابطه با میوه هایی مانند انار صدق می کند که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و برای سلامتی مفید هستند، همین موضوع در میوه های بنفش رنگ نیز دیده می شود اما هیچ ارتباطی بین رنگ قرمز میوه ها با خون سازی وجود ندارد. بیشتر آهن در گوشت، ماهیچه گوسفند به خصوص ماهیچه گوساله است و همچنین میزان جگر و ماهیچه گوساله در یک سطح قرار دارد.

برخی افراد نیز شروع به مصرف قرص آهن به طور خود سرانه می کنند. قرص آهن را در صورتی می توان استفاده کرد که قبل از آن کم خونی فرد از طریق آزمایش کم خونی به اثبات رسیده باشد. پس از آن که کم خونی بیمار از نوع ضعیف، متوسط و یا شدید آن تشخیص داده شد پزشک بر اساس میزان کم خونی و وزن بیمار قرص آهن مورد نیاز را تجویز می کند.

از سوی دیگر ۵۰ درصد خانم ها دچار بیماری کم خونی هستند، خانم هایی که در دوران عادت ماهانه هستند، به دلیل اینکه خون از دست می دهند مصرف قرص آهن به آن ها توصیه می شود. اما اینکه هر فردی بر اساس تشخیص خود قرص آهن را مصرف نماید، ممکن است آهن در اندام های مختلف بدن از جمله کلیه و کبد رسوب کند و موجب ایجاد عارضه شود. در نتیجه شناخت مواد غذایی خون ساز و استفاده از آن ها می تواند بهترین راه برای درمان کم خونی باشد.

مواد غذایی خون ساز

منابع غذایی خون ساز

منابع غذایی خون ساز که غنی از آهن هستند عبارتند از قلوه، جگر، گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، ماهی و حبوبات مانند عدس و لوبیا و سبزی هایی که برگ های آن ها تیره هستند مانند اسفناج، جعفری و  همچنین میوه های خشک که به ان ها برگه نیز می گویند به خصوص دانه های روغنی و برگه زرد آلو از جمله خوراکی های خون ساز هستند.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آنها

  1.   اسید اسکوربیک یا ویتامین C و اسید سیتریک که در گل کلم، انبه، آلو، ریواس، گلابی، طالبی، خربزه، سبزی ها ، لیمو ترش، آب پرتقال، لیمو شیرین ، آناناس و سیب  وجود دارند، می توانند از عوامل مهم برای افزایش جذب آهن در بدن باشند.
  2.  اسید تارتاریک و اسید مالیک که در کدو تنبل، شلغم، هویج ، سیب زمینی، چغندر، گوجه فرنگی و کلم پیچ موجود است، موجب افزایش جذب آهن می شوند.
  3. محصولات تخمیری مانند سس سویا نیز از عوامل مهم برای جذب آهن می باشد.

غذاهای خون ساز

توصیه های مهم برای افزایش آهن

  • استفاده از غذاهایی که غنی از آهن می باشند.
  • گنجاندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی
  • پرهیز از مصرف چای و قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا
  • برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست
  • تصحیح عادات غذائی غلط ( مثل مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک ، یخ )
  • مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه جهت پیش گیری به موقع و یا بهبود کم خونی
  • استفاده از نان هایی که از خمیر ورآمده تهیه شده اند.
  • استفاده از خشکبار مثل توت خشک ، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش که منابع خونی از آهن هستند.
  • استفاده از غلات و حبوبات جوانه زده
  • شستشو و ضد عفونی کردن سبزی هایی که استفاده می کنید.
  • قبل از تهیه مصرف غذا و پس ازهر بار اجابت مزاج دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان در زنان باردار باید به طور روزانه یک عدد قرص آهن مصرف شود.
  • هم زمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲ سالگی در کودکان قرص آهن باید مصرف شود.

مواد غذایی آهن دار

معرفی چند میوه خون ساز

هر زمان که سطح گلبول های قرمز خون در بدن به حد طبیعی و نرمال باشد، فرآیند اکسیژن رسانی به تمامی اعضای بدن به طور کامل انجام خواهد گرفت. اما چنانچه بدن به کم خونی مبتلا باشد و میزان گلبول های قرمز کم تر از حد طبیعی باشد، بدن با علائم کم خونی مواجهه می شود که برای درمان خانگی آن می توان از مواد غذایی سالم و مغذی و همچنین میوه های خون ساز استفاده کرد که در ادامه قصد داریم شما را با برخی از این میوه ها آشنا کنیم.

  • انار:

یکی از خون ساز ترین میوه ها انار می باشد که سرشار از آهن است و مصرف آن می تواند به رفع کم خونی بدن کمک نماید و موجب خون سازی در بدن گردد.

  • آلو و زردآلو:

از دیگرهای میوه های مفید و موثر برای رفع کم خونی میوه آلو می باشد که منبع عالی از آهن است و مصرف روزانه این میوه می تواند مشکل کم خونی بدن را بهبود بخشد. زردآلو نیز به جریان خون سازی بدن کمک می کند که برای بهره مندی از این میوه می توان آن را در صبحانه میل کرد.

میوه خون ساز آلو

  • موز:

میوه دیگری که سطح گلبول های قرمز خون را در بدن افزایش می دهد موز است که این میوه دارای فولیک اسید می باشد و مصرف یک عدد موز در طول روز می تواند کمک کننده باشد.

  • سیب:

سیب قرمز و سبز میوه ای است که موجب جذب آهن به بدن می گردد و سبب متعادل شدن میزان آهن در بدن می گردد و برای این منظور مصرف روزانه یک عدد سیب توصیه می شود.

  • پرتقال

پرتقال حاوی ویتامین C می باشد که این میوه و دیگر میوه های دارای این ویتامین می توانند نقش موثری در رفع کم خونی بدن و حفظ سطح میزان آهن در بدن داشته باشند.

میوه های خون ساز

برای داشتن زندگی سالم و ادامه حیات و همچنین داشتن انرژی برای انجام کارهای روزمره مصرف غذاهای خون ساز لازم و ضروری است. در این مقاله با انواع مواد غذایی خون ساز و آهن دار آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید برای کسب اطلاعات در زمینه رژیم غذایی که برای سلامت انسان ها مفید هستند به بخش رژیم غذایی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو