یک قدم تا واکسیناسیون عمومی

31

1399/12/13

14:55


یک قدم تا واکسیناسیون عمومی

سلامت نیوز: دیروز مدیرگروه تحقیقات واکسن بنیاد برکت از در دست تولید بودن 6‌واکسن کرونا در این بنیاد خبر داده است. همزمان تاکنون 5واکسن خارجی نیز برای تزریق در ایران مجوز گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، طبق آنچه اعلام شده واکسیناسیون عمومی با استفاده از واکسن‌های ایرانی قبل از نوروز‌1400 آغاز می‌شود. واکسن‌هایی که البته به گفته سازندگان‌شان در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود ساختارشان را عوض کرد و متناسب با نوع جهش یافته باشد.این روزها دو دسته واکسن برای مردم ایران درحال تهیه و توزیع است؛ دسته اول واکسن‌های وارداتی هستند که توسط دیگر کشورها وشرکت‌های خارجی تولید شده و دسته دوم واکسن‌های ایرانی‌اند که توسط دانشمندان داخلی تولید شده است.

مدتی پیش ایران از کشور روسیه مقداری واکسن برای کادر درمان خریداری کرد و پس از آن هم واکسن‌هایی را از کشور چین خریداری کرد. شرکت سینوفارم ووهان چین که قرار است به ایران بیاید؛ پیش از این در کشورهای امارات، بحرین و آمریکای جنوبی تست شده و قابلیت خود را نشان داده است.همچنین وزارت بهداشت از موسسه وارت بیوتک هندوستان هم واکسن دریافت می‌کند.

این واکسن دارای فناوری ویروس غیرفعال یا کشته شده است که از سوی سازمان غذا و داروی ایران تأیید شده است. سازمان غذا و دارو اسناد کارآزمایی واکسن‌ها را دریافت کرده و پس از بررسی‌های لازم، استفاده از این واکسن را تأیید و سفارش‌های اولیه خرید هم داده شده است.


از واکسن‌های داخلی چه خبر؟

روز گذشته هم آقای حسن جلیلی، مدیرگروه تحقیقات واکسن بنیاد برکت به خبرگزاری فارس گفته است: «‌6‌واکسن داریم که شامل واکسن غیر‌فعال، واکسن‌‌DNA، واکسن‌MRNR، سابیونیت، مزانشیم و واکسن سرخک است.»وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت حمایت تحقیقاتی از این واکسن‌ها را دارد،گفت:فاز اول مطالعه انسانی یکی از این واکسن‌ها در حال تمام است. مدارک واکسن‌DNA بیس، احتمالا تا چند روز دیگر تحویل وزارت بهداشت می‌شود؛ ضمن اینکه بقیه واکسن‌ها نیز در مرحله پیش بالینی هستند.

علی‌رغم اقدامات انجام شده برای ساخت داخلی و واردات واکسن، باید گفت واکسیناسیون عمومی در ایران زودتر از پایان بهار مقدور نیست. البته دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است:« اولین واکسن ایرانی با نام پاستور تا پایان اسفندماه به میزان ۵۰‌هزار دوز برای ایرانی‌ها تزریق می‌شود. » اما احتمالا این واکسن برای گروه‌های پرخطر تزریق شود. به گفته وی،حدود ۸میلیون نفر جمعیت بالای ۶۵‌سال در کشور داریم که در مرحله دوم تزریق واکسن کرونا قرار دارند.

وی افزود: در مرحله دوم، افراد بالای ۸۰، ۷۵، ۷۰ و ۶۵‌سال و افراد ۱۶ تا ۶۴‌سال دارای بیماری زمینه‌ای از اواخر فروردین تا تیر‌۱۴۰۰ با واکسن ایرانی و خارجی علیه بیماری کووید‌۱۹ واکسینه می‌شوند.گفته می‌شود وزارت بهداشت یک شهرک واکسن‌سازی برای دو موسسه رازی و پاستور راه اندازی کرده که موسسه رازی اعلام کرده است در صورت راه‌اندازی خط تولید واکسن در این شهرک، به تنهایی ظرفیت تولید ماهانه ۲‌میلیون دوز واکسن را دارد.

روز اول فاز نخست تست انسانی واکسن کووپارس دهم اسفند ماه بود که در آن واکسن کرونا به دو نفر آقا تزریق شد؛ در مجموع واکسن در 8‌روز به 13‌نفر در مرحله اولیه فاز یک تزریق می‌شود. واکسن کووپارس ابتدا برای بررسی ایمنی و بی‌ضرر بودن به این 13‌نفر تزریق خواهد شد و یک هفته بعد، تزریق واکسن کرونای کووپارس رازی به گروه‌های بعدی که شامل 120‌نفر است در چهارگروه 30نفره انجام می‌شود.

همزمان با تولید داخل واکسن، سایر اقدامات لازم برای واردات واکسن از چهار کشور روسیه، هند، چین و سازنده واکسن استرازنکا هم دنبال می‌شود. این نکته هم باید اشاره شود که موسسه رازی به وزارت بهداشت اعلام کرده است تا پایان شهریورماه ۱۲۰‌میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد. باید در نظر داشت تعداد بالای دوز واکسن برای هر کشوری نیاز است.

به‌طور مثال کانادا سه برابر جمعیت کشور خود واکسن پیش خرید کرده است. این تعداد بالا برای آن است که بتواند در صورت جهش‌های بعدی کرونا واکسن به تعداد کافی در اختیار داشته باشد و هم اینکه چون این قبیل کشورها توان اقتصادی بالایی دارند نمی‌خواهند نگرانی از بابت کمبود واکسن برای جمعیت خود داشته باشند.

یکی از سوالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده قیمت واکسن کروناست. طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت و درمان، واکسن کرونا در داخل کشور برای گروه‌های پرخطر و در معرض خطر به صورت رایگان توزیع خواهد شد، برای سایر گروه‌ها استفاده از این واکسن اختیاری است و اگر کسی نیاز داشت واکسن کرونا استفاده کند مانند واکسن آنفلوآنزا باید هزینه آن را بپردازد و البته طبق قولی که مسوولان بهداشتی داده‌اند این هزینه بسیار اندک خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو