این بیماری ظرف چند ساعت می‌تواند بیمار را بکشد!

33

1399/12/13

19:07


مننگوکوک یکی از عفونت‌های باکتریایی بسیار خطرناکی است که تنها طی چند ساعت می‌تواند باعث جان باختن بیمار شود.

این بیماری ظرف چند ساعت می‌تواند بیمار را بکشد!

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلث دِرِکت، مننگوکوک یک عفونت باکتریایی است که می‌تواند به سرعت گسترش یافته و حتی مرگبار باشد. از همین رو، تمامی کسانی که به این عفونت مشکوک هستند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

مننگوکوک یک بیماری اورژانسی است که می‌تواند در عرض چند ساعت فرد را به کام مرگ بکشاند. از این رو، شناسایی سریع و اقدام علیه آن ضروری است. این باکتری می‌تواند باعث عفونت پرده مغز و خون شود. همچنین عفونت در بافت‌های بدن مانند قلب و ریه‌ها به دلیل ابتلا به منگوکوک نیز دیده شده است.

از علائم این بیماری در کودکان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- تب
۲- امتناع از غذا خوردن
۳- خوب آلودگی
۴- پوست بنفش مایل به قرمز یا کبودی پوست به طوری که وقتی پوست را با انگشتان فشار می‌دهید رنگ آن تغییر نمی‌کند.
۵- گریه و ناله بلند
۶- حساسیت به نور
۷- رنگ پریدگی و لکه دار شدن پوست

علائم مشترک در کودکان و بزرگسالان نیز شامل تب، سردرد، استفراغ، خشکی گردن، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی، حساسیت به نور و تغییر رنگ پوست است.

پوست

باکتری‌های ایجاد کننده این بیماری در بینی و گلو زندگی می‌کنند و می‌توانند به راحتی از طریق سرفه، عطسه، بوسه و راه‌های دیگر منتقل شوند. با این حال، تشخیص سریع بیماری می‌تواند روند درمان را هموار کند. غالباً به صورت تزریق آنتی بیوتیک به بدن و مراقبت ویژه در بیمارستان می‌توان این بیماران را درمان کرد.

امروزه برای بیماری مننگوکوک واکسن ساخته شده است، اما این واکسن به طور قطعی و ۱۰۰ درصد موثر نیست. حتی اگر این واکسن را دریافت کرده اید، در صورت مشاهده علائم بیماری سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

توصیه می‌شود کودکان زیر دو سال، نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال، افرادی که به خارج از کشور و مناطق پر خطر سفر می‌کنند، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که می‌تواند جان آن‌ها را پس از ابتلا به خطر بیاندازد، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، واکسن مننگوکوک را دریافت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو