اختصاصی| این دو علامت در بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافت

82

1399/12/14

08:32


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت : بر اساس تجزیه وتحلیل داده های بیماران، جدیدا افزایش مختصری از علائم بدن درد و سر درد در بیماران کرونا مشاهده شده است.

اختصاصی| این دو علامت در بیماران مبتلا به کرونا  افزایش یافت

دکتر مریم کوشکی با اشاره به اینکه درصد کشندگی کرونا در جهان ۲/۲  ،  در کشور ۴/۴ و در لرستان ۲/۱ بوده است، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: میانگین ابتلا به کرونا در استان لرستان در بهمن ماه ۱۰۴ نفر بوده و از ابتدای اسفند ماه به ۱۴۹ نفر رسیده است.

فعالیت 146 تیم مراقبت در منزل در طرح شهید سلیمانی

وی افزود: میانگین بستری شدگان(میانگین) طی ماه گذشته ۳۷ نفر بوده است و از ابتدای اسفندماه تا امروز به طور میانگین در هر روز ./66 نفر بر اثر کرونا فوت شده اند در حالیکه که  میانگین فوتی ها در ماه گذشته ۱ نفر در هر روز بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص دستاوردهای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: از ابتدای طرح تا کنون ۱۰۰۳۴۴ نمونه از موارد مشکوک گرفته شده است و 1040 تیم رهگیری و ۱۴۶ تیم مراقبت در منزل در این طرح شرکت داشته اند.

کوشکی گفت:  میانگین موارد قطعی ابتلا در آذر ماه۲۰۴ مورد، در دی ماه ۱۲۱  مورد و در بهمن ماه به ۱۰۴ نفر رسیده است. در مجموع دی ماه ۷۸ درصد کاهش آمار ابتلا نسبت به شروع طرح و در بهمن ماه ۸۱ درصد کاهش نسبت به شروع طرح داشته ایم.

اختصاصی| این دو علامت در بیماران مبتلا به کرونا  افزایش یافت

میانگین بستری شدگان و فوتی های کرونا بعد از اجرای طرح

وی در رابطه با آمار بستری شدگان بر اثر کرونا پس از اجرای طرح شهید سلیمانی بیان کرد:  میانگین آمار بستری شدگان در آذر، دی و بهمن به ترتیب  ۸۸ نفر ، ۴۳ نفر و ۳۷ نفر بوده است. در مجموع در دی ماه ۷۷درصد کاهش آمار بستری شدگان نسبت به شروع طرح و در بهمن ماه ۷۸درصد کاهش نسبت به شروع طرح داشته ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در زمینه ی میانگین آمار فوتی های بر اثر کرونا بعد از  اجرای طرح نیز گفت: میانگین آمار روزانه ی فوتی ها در آذر، دی و بهمن ماه به ترتیب، ۶/۶ نفر،۱/۷ و ۱نفر بوده است. در مجموع دی ماه ۸۴درصد کاهش آمار فوتی ها نسبت به شروع طرح و در بهمن 90.1 درصد کاهش نسبت به شروع طرح داشته ایم.

مرگو میر بیشتر  در سالمندان و میانسالان/  علائم شایع مبتلایان به کرونا در لرستان

کوشکی ادامه داد: بیشترین گروه سنی مبتلا شدگان به کرونا در استان لرستان به ترتیب در گروه سنی  میانسال ، جوان ، سالمندان ،نوجوانان و کودکان بوده اند. اما بیشترین مرگ در سالمندان و میانسالان مشاهده شده است. اما نباید فراموش کنیم این بیماری مختص به گروه سنی خاصی نیست  و همه افراد  در صورت بی توجهی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به بیماری مبتلا می شوند.

بیشترین گروه سنی مبتلا شدگان به کرونا در استان لرستان به ترتیب در گروه سنی  میانسال ، جوان ، سالمندان ،نوجوانان و کودکان بوده اند. اما بیشترین مرگ در سالمندان و میانسالان مشاهده شده است.

وی به علائم شایع بیماران مبتلا به کرونا در استان هم اشاره کرد: علائم بیماری شبیه هفته های قبل بوده (تب یا لرز ، سردرد ، سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی ، از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی ، تنگی نفس یا مشکل در تنفس ، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال ، سرگیجه، یا درد عضلات و...) ولی بر اساس تجزیه وتحلیل داده های بیماران،  افزایش مختصری از علائم بدن درد و سر درد مشاهده شده است.

چرا آمار مبتلایان به کرونا در لرستان افزایش یافته است؟

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با میزان رعایت پروتکل های بهداشتی  در استان لرستان گفت: پروتکل های بهداشتی از ابتدای اسفندماه به ۷۰ درصد رسیده اما در ماه گذشته تا ۷۵ درصد رعایت می شده است. همچنین  استفاده از ماسک از ابتدای اسفندماه به ۷۰ درصد رسیده در حالیکه در  ماه گذشته به ۸۰درصد رسیده بود.

اختصاصی| این دو علامت در بیماران مبتلا به کرونا  افزایش یافت

مریم کوشکی در خصوص مهمترین عوامل افزایش مجدد بیماری کووید -19 در هفته های اخیر در استان لرستان عنوان کرد: همجواری با استان های با وضعیت قرمز یا نارنجی بخصوص خوزستان که قرابت و ارتباطات زیادی از قدیم الایام با استان لرستان و اینکه اکثر شهر های استان در مسیر جاده بین المللی قرار دارند و ارتباط با مسافرین و رانندگان به وفور مشاهده می شود، از جمله علائم افزایش موارد ابتلا بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین ایام پیش نوروزی و ازدحام جمعیت در مراکز خرید بخصوص شهرهای پر جمعیت و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام پیش نوروز توسط مردم و عادی انگاری مردم در افزایش آمار ابتلا بی اثر نبوده است.

شدت علائم کرونا بیشتر شده یا  شدت سرایت آن ؟

کوشکی  با اظهار اینکه شدت علایم بالینی بیماران مبتلا به کرونا تغییر خاصی نکرده و مانند حالت قبل است، مطرح کرد: درصد کشندگی و درصد بستری بیماری ثابت مانده ولی شدت سرایت بیماری در این ایام پیش نوروز بیشتر شده است که منجر به  تعداد بیمار ، تعداد بستری و مرگ می شود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با وضعیت واکسیناسیون کادر درمان استان لرستان به بهداشت نیوز گفت: کادر درمان در پارت اول ۲۶۰ دوز واکسن اسپوتنیک ۵ را دریافت کرده اند و در پارت دوم ۷۸۰ دوز واکسن در نظرگرفته شده که هم اکنون در حال تزریق برای کادر بهداشت و درمان در معرض بیماری است.

گفتگو: مشکات سخاوتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو