طرز تهیه اشپل کوکو

طرز تهیه کوکو اشپل با برگ سیر ,  دستور پخت اشپل کوکو گیلانی , اشپل سرخ شده

کوکو یکی از غذاهای رایج است که از ترکیب سبزیجات مختلف با تخم مرغ بدست می آید. اما اشپل کوکو که یک غذای اصیل گیلانی است از اشپل یا تخم ماهی و ترکیب آن با ادویه جات مختلف و برگ سیر و تخم مرغ تهیه می شود. اشپل ماهی خیلی خاصیت دارد و سرشار از امگا ۳ است. اما نسبت به ماهی، غذایی سنگین است و هضم آن برای معده سخت است. از این رو توصیه می شود میزان کمتری نسبت به بقیه مواد غذایی مصرف شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
اشپل۳۰۰ گرم
برگ سیر½ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت اشپل کوکو

مرحله اول

برای تهیه اشپل کوکوی خوشمزه و مجلسی ابتدا برگ سیر ها را شسته و ریز خرد می کنیم. یک کاسه بر می داریم. اشپل را درون آن می ریزیم. سپس برگ سیر ها را اضافه می کنیم. نمک و فلفل و زردچوبه را هم به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در آخر تخم مرغ هم اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند. مواد باید به خوبی با هم مخلوط شوند تا بوی بد ماهی را بگیرد. یک تابه بر می داریم و با کمی روغن، روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله سوم

در این مرحله وقتی روغن به خوبی داغ شد، همه مواد را به صورت یک باره درون تابه می ریزیم و روی مایه کوکو را با پشت اشق کاملا صاف می کنیم، سپس  زیر شعله را کم می کنیم و درب تابه را می بندیم تا پخته شود.

مرحله چهارم

در مرحله پایانی پس از اینکه یک طرف کوکو به خوبی رنگ گرفت و سرخ شد، آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز به طور کامل سرخ شود. سپس آن را در ظرف مناسب کنار سبزی خوردن و سیر ترشی، سرو می کنیم.