طرز تهیه نثار پلو

طرز تهیه نثار پلو با مرغ زنجان مجلسی شاهرود یزدی مرحله به مرحله برای ۸ نفر

نثار پلو یکی از پلوهای مخلوط و معطری است که مربوط به شهر دماوند است. این غذا به عنوان غذای نذری در مراسم سوگواری محرم نیز طبخ می شود. این غذا با قیمه نثار شهر قزوین متفاوت است. گاهی نثار پلو را با گوشت گوسفندی نیز سرو می کنند که نسبت به مرغ مجلسی تر است. در این غذا، ترکیب برنج و البالوی ترش، طعم خوبی ایجاد می کند.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران یا سینه مرغ۴ تکه
برنج۴ پیمانه
لپه½ پیمانه
آلبالو خشک بدون هسته½ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغبه مقدار کافی
پیاز۱ عدد
پودر گل سرخ½ قاشق چایخوری
فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
زیره½ قاشق چایخوری
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی

دستور پخت نثار پلو

مرحله اول

برای تهیه نثار پلوی خوشمزه به روش دماوندی ابتدا برنج و لپه و آلبالو را از شب قبل به طور جدا گانه خیس می کنیم. برنج را با آب و نمک خیس می کنیم. سپس لپه ها را می گذاریم تا با آب در یک قابلمه جدا گانه پخته شود.

مرحله دوم

آبکش کرده و کنار می گذاریم. پیاز را شسته و پوست می کنیم و در یک تابه با کمی روغن روی حرارت تفت می دهیم تا طلایی شود. مرغ ها را خرد کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم. کمی تفت می دهیم تا رنگ آن عوض شود.

مرحله سوم

سپس با کمی ادویه و زعفران می گذاریم تا کم کم پخته شود. یک قابلمه را با آب می گذاریم روی حرارت تا جوش آید. سپس برنج را در آب جوش به همراه کمی نمک می ریزیم نیم پز شود. سپس آن را آبکش می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه درون تابه لپه های پخته شده و آلبالوی خیس خورده را حسابی سرخ می کنیم. کف یک قابلمه را کمی روغن ریخته و ته دیگ می گذاریم.

مرحله پنجم

برنج و ادویه و لپه و آلبالوی سرخ شده را لایه لایه می ریزیم و در نهایت با شعله کم می گذاریم تا دم بکشد. وقتی دم کشید، مرغ را کنار آن سرو می کنیم. روی برنج را کره یا روغن حیوانی می ریزیم و با پیاز داغ و زعفران تزیین می کنیم.

مطالب پیشنهادی